• stinaflina

    Smink i skolan, vid vilken ålder?

    Idag ville min nioåriga dotter ha mascara på sig i skolan.
    Jag tycker hon är för liten och det känns inte alls okej.
    En klasskompis till henne har smink i skolan och det är vanligt i 4:an och 5:an i hennes skola och i 6:an har alla tjejer de.

    Vill bara höra vad ni har för erfarenheter och åsikter om detta!?
    Är det skillnad för er med endast lite mascara, kajal, eller hela kittet med ögonskugga och grejer?
    Om ni blir bjudna på fest, skulle er dotter få ha smink på sig då och vid vilken ålder?

    Kan tillägga att min dotter provat att sminka sig här hemma någon enstaka gång och det tycker jag är helt OK!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 10:22
    Tack för alla era kommentarer!! Så mycket bra är sagt!!

    Ja, vad är det egentligen för skillnad på att bära smink hemma, på fest och i skolan?

    Min uppfattning är att hon ser hur hennes ansikte förändras med smink, "poserar" framför spegeln osv. Lite läskigt för ett modershjärta...min "lilla" flicka... :) Det är även en större samhälls och massmedial påtryckning om utseendet än nånsin.

    Som någon skrev är det ju i denna åldern det är så viktigt att känna sig som en i mängden och att inget ska sticka ut.

    Vem sminkar man sig för? Vem sminkar ni er för?

    Det sista är ännu inte sagt i diskussionen om smink här hemma ialla fall... :) Men, jag kommer fortsätta tycka och tala för att jag tycker hon är för liten. Det är även ett bra ämne att ta upp på föräldramötet som nån nämnde även om jag inte tror man kommit nånvart med de. Det finns ju uppenbarligen föräldrar som tyker det är OK att man sminkar sig i 3:an.

    Hur skulle ni se till ett sminkförbud i skolan upp till sexan?

    Jag är ialla fallglad över att vi har ett gott och öppet förhållande jag och döttra och det känns som att vi kan prata om allt på ett bra sätt. Det underlättar massor.
    Men just i detta fall känns det som att jag sätter ett förbud som hon inte riktigt kan acceptera och som jag inte kan motivera med mer än att jag tycker hon är för ung. Och när man är 9 år så pendlar man ju mellan att vara barnet och den unga tonåringen, tidigare än nånsin förr kanske??

  • Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?
  • cateye3

    Jag började med mascara & eyeliner i sjuan eller åttan.
    Mer smink har jag aldrig använt heller visserligen.

    Har en syster nu som är 11 och går i femman, där några i klassen sminkar sig lite. Hon vill också, men mamma tycker det är lite väl tidigt.
    Dock har hon lite mascara hemma och på helgerna.

  • gnilmre

    jag gick i femman när jag började använda mascara då och då i skolan... i 6:an började jag sminka mig oftare och med lite kajal och så... Kan ju tillägga att mamma arbetar inom hudvård och make-up och jag tror det gjorde att jag började rätt tidigt. Dels fanns ju allt tillgängligt hemma och så tyckte inte mamma att det var någon stor sak med lite mascara ibland vid den åldern. Mascara hade jag haft på t.ex. fest och så tidigare också... Kommer inte ihåg vilken ålder jag var i men kanske gick i 3:an...

    Har en dotter själv, men hon är inte ens 2 år än. Vi har pratat lite om det där någon gång jag och min man om vi har sett någon riktigt ung med mycket smink och jag är nog mer tolerant än min man är. Han tycker att det är alldeles för tidigt i 6:an med smink medan jag inte tycker att det skadar med lite mascara eller så någon gång i 5:an - 6:an... På fest tycker jag att det är okej tidigare... Kommer inte att uppmuntra min dotter att sminka sig men vill hon så tycker jag att det finns viktigare saker att "bråka om" än just smink... Det handlar ju trots allt bara om färg på ögonfransarna... Och egentligen tycker jag inte att det är någon skillnad om man har smink hemma eller i skolan. Förstår dom som tycker att det är kemikalier eller sånt som dom är rädda för - men får dom sminka sig hemma ser jag inte skillnaden mellan att ha det hemma och i skolan förutom "vad andra ska tycka" och det är inte något jag bryr mig speciellt mycket om. Varför min man känner som han gör vet jag inte... vi har ju som sagt några år kvar innan problemet är aktuellt för oss. :)

  • viseversa

    Nej mina barn kommer INTE få ha smink på sig när dom är 9år. Jag tycker inte barn ska ha smink i huvud taget. Och är man 9 år så är man ett barn enligt mig! Smink är till för vuxna.

    Vem ska dom sminka sig för? Pedifilerna på bussen?,Småkillarna i klassen? Fattar inte vitsen faktiskt. Barn ska vara barn och smink hör inte till den världen. Tycker våra barn får växa upp allt för fort idag!

  • 010306

    Kan inte tänka mej innan 6:an -7:an. Absolut inte 9 år iaf som äldsta blir nästa år.

  • Stårschan
    viseversa skrev 2009-10-07 08:41:40 följande:
    Nej mina barn kommer INTE få ha smink på sig när dom är 9år. Jag tycker inte barn ska ha smink i huvud taget. Och är man 9 år så är man ett barn enligt mig! Smink är till för vuxna. Vem ska dom sminka sig för? Pedifilerna på bussen?,Småkillarna i klassen? Fattar inte vitsen faktiskt. Barn ska vara barn och smink hör inte till den världen. Tycker våra barn får växa upp allt för fort idag!
    Jag håller med dig! Definitivt inget smink innan puberteten.

    På fest däremot skulle jag låta en nioåring sminka sig lite - typ läppglans och lite ögonskugga, bara för att hon skulle få känna att hon också gjorde sig fin till festen, men absolut inte till vardags! För som sagt - vem sminkar hon sig för?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Burberry

    Tycker inte smink hör hemma i lågstadiet, annat än kanske på skoldiscon eller liknande. Så mitt svar är 13 år. Däremot tycker jag det är helt ok att de yngre leker hemma med smink, för i den åldern är det ju mest en utklädnadslek..

  • Trill

    Min dotter "fick lov" att börja ha det i 7:an.
    Nu i 8:an har de börjat sminka sig rejält...

    Tidigare är helt onödigt tycker jag.

  • Hallonbåten

    Jag tror att jag hade låtit en nioåring ha lite mascara om hon hade velat det, och om kompisarna hade börjat. Det är ju inte så att det är skadligt med smink. Man får absolut inte glömma hur viktigt det är att följa med i kompisarnas trender i den här åldern. Att ha fel kläder eller smink kan ju tyvärr göra att man blir utanför eller mobbad. Kommer själv ihåg hur det var.


  • Örnie

    Jag tycker man kan ta upp det med skolan. T ex kan mellanstadier bestämma tillsammans med föräldrarna att barn inte ska gå sminkade till skolan. När jag var au-pair i England så hade 5-åringen fått lite nagellack av mamman, men hon åkte på en "anmärkning" nästa dag i skolan!! Lite överdrivet för nagellack, men i princip tycker jag att skolan gott kan förbjuda smink för yngre barn.

  • Hallonbåten
    Örnie skrev 2009-10-07 09:21:37 följande:
    Jag tycker man kan ta upp det med skolan. T ex kan mellanstadier bestämma tillsammans med föräldrarna att barn inte ska gå sminkade till skolan. När jag var au-pair i England så hade 5-åringen fått lite nagellack av mamman, men hon åkte på en "anmärkning" nästa dag i skolan!! Lite överdrivet för nagellack, men i princip tycker jag att skolan gott kan förbjuda smink för yngre barn.
    Det låter som en bättre idé om man nu absolut inte vill att barnen ska sminka sig. Bättre att ingen får än att någon blir förbjuden hemifrån och riskerar att bli utsatt pga det.
Svar på tråden Smink i skolan, vid vilken ålder?