• Anonym (Aldrig haft smarttelefon)

    Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på

    Hej,
    jag har aldrig ägt en smarttelefon, men jag har en iPad som jag använder och den använder jag oftast för att ha tillgång till BankID. Annars använder jag i princip inte iPad.

    Men nu har teknikern gått så långt fram att jag ser att det är ett måste att ha smarttelefon. Och det blir bara nackdelar att ha knapptelefon i det moderna samhället.

    Jag vill inte heller ringa till kundtjänst, eftersom jag har dålig erfarenhet med säljare. Jag tillhör dessvärre den naiva typen och då menar jag att jag är mer naiv och lättlurad än majiroteten av befolkningen och tycker saker och ting låter bra i början, men går över till missnöje och känner mig lurad. Jag känner mig också obekväm med att bli ''påhoppad'', med att jag skall ha ditten och datten, när jag i själva verket bara hade en produkt i tankarna, så slutar det med att jag köper in en massa tillval som jag senare inte ens använder och därefter, som sagt, går över till missnöje och känner mig lurad, som sagt.

    Därför ber jag om en förståelse av min trådskapande. Jag planerar att köpa Iphone 15 pro. Möjligtvis Iphone 15 pro max.

    Frågor:

    1 -Vad är skillnaden mellan iPhone 15 pro och iPhone 15 pro max?

    2 - I deras hemsida kan jag inte se något ''köp'' här knapp. MÅSTE man verkligen ringa för att göra en beställning? Jag vill klicka på ''betala direkt''. Ingen bindningstid, ingen ''Film & serier'' och så vill jag ha kvar det abonemanget som jag har och inte gå över till Tele2. Inte heller vill jag byta telefonnummer. Jag ser inga sådana saker inställningar vid beställning. Men som sagt, jag kan överhuvudtaget inte se någon knapp ''köp''.

    Om jag fick all information, som ni känner är viktigt att tala om för mig, som jag inte ställt en fråga på, så uppskattas det väldigt mycket förstås.

    Jag vet att jag kan ringa in och fråga, men jag vet också att dessa jobbar både som kundtjänst + är samtidigt säljare, så dessa skulle säga saker, som skulle mest troligt få mig att köpa fel. Jag litar inte på säljare, kort sagt.

    Mina behov: Använda i första hand QR-kod till olika saker när jag är ute.
    Google Maps.
    Bättre kamera än min knapptelefon.
    Skulle bli kul att ha internetuppkoppling på ställen som har gratis wifi. Så jag vill inte släppa runt med internet och få onödig datatrafikavgifter. Så jag kommer inte använda internet när jag är ute, precis som min knapptelefon. Den går inte att gå in på internet.

    Så jag kommer använda telefonen till att gå in på What'sApp, Messenger och Facebook. Fota och filma i roliga och trevliga ögonblick. Google maps, så jag hittar till olika ställen. Tidigare har jag kollat på google maps på min dator hemma och memorerat hur man går till platsen.

    Så jag har inga större behov än så.

    Men skall jag köpa smarttelefon, då skall jag köpa den med bästa möjliga kamera. Och iPhone 15 pro eller iPhone 15 pro max, känns som bra för JUST MIG. Men som sagt, vad är skillnaden mellan dessa två?

    Jag är inte intresserad av att höra andra smarttelefoner. Eller höra om vanliga iPhone 15. Utan vill bara ha information om mina frågor och om information om iPhone 15 pro och iPhone 15 pro max.

    Tack på förhand, kära folk! :)

    https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/apple/apple-iphone-15-pro

  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på
  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)

    Vill ha hjälp med att köpa skydd och så kallad ''handgrip'', så att man får standigt grepp om smarttelefonen. Men också skyddskal, som sagt.

    Såg inga sådana knappar på sidan, så att man får med det i sin leverans/beställning.

    Jag vet ingenting om dessa moderna saker, men jag ser framemot att äga och använda smarttelefon. Framförallt knäppa kort m.m, så det skall bli spännande. Blir så tacksam för all info och svar :)

  • Core

    Max eller inte har ju i princip bara med storleken att göra. Men du gör rätt i att ta en pro, för de mjukvarorna gör att den kommer hålla för betydligt fler uppdateringar, och blir således en telefon du kan ha längre.

    Så Max eller inte är snarare en smaksak, det kan skilja lite i batteritid etc, men de små skillnaderna är en liten sak mot att vara bekväm med formen

    Jag tycker att original storlek har blivit så stor i sig själv, att max blir överflödiga och svåra att hantera med en hand, så för mig är valet självklart

  • Anonym (An)

    Är själv ingen Iphone-fan så jag kan inte råda dig alls. Det låter mer som du är ute efter en kamera med en atlas och telefon Skämt å sido, jag kan inte råda dig för vad som är bra eller inte. 

    Det jag skulle råda dig är att gå till någon av företagen som säljer mobiler (Phonehouse, Elgiganten osv osv det finns många sådana företag i sann public serviceanda).

    Gå in där och säg att du är intresserad av dessa och kläm och känn! Den ska kännas bra i handen också. Jag själv klarar inte av när mobilerna blir förstora då jag har små händer och det blir för tungt för handleden. 

    Du behöver inte be om råd eller något mer än att du är ute efter en viss telefon och vill känna lite på den. 

  • Anonym (Moto)

    Jag tycker att 15 pro är det du ska sikta på om du inte känner att skärmen är för liten. 

    Större skärm ger sämre batteritid, och svårare att få ner i fickan, och du har ju redan en iPad att plocka fram om du vill ha något större.

    Större telefon blir klumpigare och själv tycker jag att man aktivt just ska önska sig det större formatet om det ska vara värt pengarna.

    Jag vill också rekommendera dig att köpa skal, skärmskydd och lurar till din iPhone. Exempelvis så kommer du kanske vilja lyssna på musik, eller prata i den utan att hålla upp den och då är lurar viktigt. iPhone har inget lur-uttag, precis som "alla" andra moderna smartphones, så det är en kostnad du behöver tänka på. 

  • Anonym (Hej)

    gå till tex elgiganten och känn på telefonen. Håll i handen, testa med en hand, vilken känns bäst. Du behöver inte ens prata med de som jobbar utan bara gå till telefonerna, frågar de om du vill ja hjälp så säg nej. 

  • Anonym (smart ass)

    Om du mest ska använda den för att kolla facebook och till bank-id så behöver du inget avancerat. Jag köpte en Samsung för 1600:-

  • Mentat

    Min spontana kommentar är att en iPhone 15 är oerhört dyr om du inte har större krav än så, ca 12.000:-. Jag köpte en ny telefon nyligen för 2.300:- som klarar av dina behov, dock en Android. Om du absolut vill ha iPhone, se om det inte finns en litet äldre modell. Om pengar inte är något problem över huvud taget för dig så för all del: Bortse från min kommentar i så fall.

  • Anonym (Hej)

    Men trådstartaren säger ju att hen vill ha just någon av de två och inte tips på andra. Respektera det. 

  • Anonym (Eloise)

    TS, din länk går till Tele2s sajt. Finns det någon speciell anledning till att du vill köpa din mobil just därifrån? 

    Om inte så googla iPhone pro för att se vilka andra ställen den säljs på.

    (Och sedan kan jag inte låta bli att hålla med dem som skriver att det är en förskräckligt dyr mobil i förhållande till vilka funktioner du vill ha.)

  • Anonym (Eloise)

    En annan sak: appar som Google Maps, Messenger m.fl. kräver tillgång till internet för att du ska kunna använda dem. Så du kommer att behöva betala för surf. Dock behöver det inte bli särskilt stora kostnader.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på