• Reclaimyourself

    Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!

    När jag har råd i framtiden kommer jag att operera bort mitt synfel med laser, för att få en bättre livskvalitet-inte för att bli snyggare. Helt makalöst att ett synfel, som är ett handikapp i vardagen, anses vara ett estetiskt problem, och en laseroperation av ögonen ses som en SKÖNHETSOPERATION!!?? Detta gör mig väldigt upprörd och ledsen, och den/de som kommit fram till har garanterat inga synfel själva! Det är dyrt och besvärligt med glasögon och linser, dyrt med synundersökningar regelbundet, svårt att utöva vissa sporter som glasögon-och linsbärare osv. Får man nåt vajsing med kroppen och går till läkare så är det "billiga" landstingspriser man betalar, så varför anses ögon och tänder inte höra till kroppen?! Hört detta från flera som haft problem med tänderna, att de hör ju faktiskt också till kroppen. Vet att många med synfel håller med mig. Okej att det är dyrt för att det är avancerad teknik som används, men sluta för fan att kalla en laseroperation av ögonen för skönhetsoperation!; Det sänker min livskvalitet oerhört!

  • Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!
  • Mentat

    Det är definitivt inte någon nödvändig sjukvård så jag kan mycket väl förstå att det anses vara en skönhetsoperation.
    N.B: Har haft glasögon sedan jag var 10.

  • Reclaimyourself
    Mentat skrev 2024-04-13 10:07:49 följande:

    Det är definitivt inte någon nödvändig sjukvård så jag kan mycket väl förstå att det anses vara en skönhetsoperation.
    N.B: Har haft glasögon sedan jag var 10.


    Nödvändigt är det kanske inte, men det är fan inget estetiskt problem! Ett synfel är ett handikapp!
  • Anonym (Enkelt)

    Det kallas estetiskt eftersom det inte är en medicinskt nödvändig operation. Du måste alltså förstå skillnaden mellan nödvändigt och önskvärt här.

  • Anonym (Pilo)

    Problemet är väl att glasögon och linser korrigerar felet och då räknas ju inte synfelet som ett hinder i vardagen.

    Jag håller annars med om att det är konstigt att vissa fel hör till sjukvården och vissa fel får man stå för själv. Men det är ju en kostnadsfråga också, hur mycket extra skatt är vi beredda att betala för att synfel och tandvård ska ingå i sjukvården?

  • Reclaimyourself
    Anonym (Pilo) skrev 2024-04-13 11:04:53 följande:

    Problemet är väl att glasögon och linser korrigerar felet och då räknas ju inte synfelet som ett hinder i vardagen.

    Jag håller annars med om att det är konstigt att vissa fel hör till sjukvården och vissa fel får man stå för själv. Men det är ju en kostnadsfråga också, hur mycket extra skatt är vi beredda att betala för att synfel och tandvård ska ingå i sjukvården?


    Fast även om jag har glasögon och linser så påverkas min livskvalitet negativt och jag skulle må så mycket bättre psykiskt om jag kunde se perfekt utan några hjälpmedel. Jo det är ett hinder om jag vill utöva tex boxning och simning!! 
    Jag har autism och ADD och det är väl därför jag upplever det här med att krångla med glasögon och linser som mycket jobbigare, antar jag. Tex svårare att sköta om linserna, förlägger glasögon, glömmer dem på ställen etc. 
  • Reclaimyourself

    Anonym (Enkelt): 
    Bra förklarat! Men det är det att det kallas "skönhetsoperation" jag stör mig på. En skönhetsoperation är något som förändrar personens utseende! En ögonoperation rättar till ett handikapp och gör att man kan leva ett friare liv! Ökad livskvalitet! 

  • Anonym (Pilo)
    Reclaimyourself skrev 2024-04-13 11:42:40 följande:
    Fast även om jag har glasögon och linser så påverkas min livskvalitet negativt och jag skulle må så mycket bättre psykiskt om jag kunde se perfekt utan några hjälpmedel. Jo det är ett hinder om jag vill utöva tex boxning och simning!! 
    Jag har autism och ADD och det är väl därför jag upplever det här med att krångla med glasögon och linser som mycket jobbigare, antar jag. Tex svårare att sköta om linserna, förlägger glasögon, glömmer dem på ställen etc. 
    Absolut men då kanske du ska kolla om det finns tex en fond eller något du kan söka att få pengar ur?

    Jag förstår att för individen är det såklart ett problem, men om man ser till helheten så anses glasögon/linser korrigera felet så att man klarar sig i vardagen.

    Det är så mycket som kostar i vården, och det måste göras prioriteringar. Det finns tex människor som inte kan få nödvändiga mediciner för att de anses vara för dyra för den effekt de ger. Var ska gränserna gå? Vilka ska få hjälp?
    Om vi säger att all vård, alla mediciner, alla hjälpmedel, all tandvård osv ska kosta samma som sjukvården idag, är vi beredda på att betala tex 40% i skatt för att det ska gå att genomföra?
    Är du beredd på att betala dubbelt så mycket i skatt för att få din operation?
  • Sunflora

    Vem kallar det för skönhetsoperation? Det finns gott om vård som inte är skönhetsoperationer som kan göras privat. 

  • Reclaimyourself

    Anonym (.):
    Det innebär att man har något komplex för att man ser ut på ett visst sätt. Tex att man mår dåligt för att man tycker att ens näsa är ful, att man har för tjocka lår, för stor mage, eller vad man nu mår dåligt över i sitt utseende. Vissa gör då en skönhetsoperation tex fettsugning som gör låren smalare, eller att näsan får en annan form, tex. Ovan nämnda saker är estetiska problem, dvs något man själv upplever är fult hos en själv. Andra kanske däremot inte ens tänker på dessa saker hos en, eller rentav tycker det är snyggt. Detta är vad ett estetiskt problem innebär. Vad tycker du då, tycker du att ett synfel är estetiskt problem?

Svar på tråden Hur kan synfel ses som ett estetiskt problem??!