• Anonym (Undrar)

    Luftburen äggallergi?

    Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

    Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

    Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

  • Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (M)

    Ja, luftburen äggallergi finns men är väldigt ovanligt och uppstår enbart om man ex steker ägg, vispar pannkakssmet eller gör annan mat med ägg i och det allergiska barner/människan är i närheten. 

    Det är äggprotein som frigörs och kommer ut i små mängder i luften som gör att man kan få en allergisk reaktion om man är extremt känslig. Däremot påverkars det inte om man har en matsäck med ex ägg i (så länge inte barnet äter det) då äggproteinet inte sprids i luften i fast form utan enbart vid tillagning av bla ägg och det som jag skrev ovan. 

    Så skolan går för långt och det finns ingen som helst grund att inför totalt äggfritt i matsäcken vid utflykter. 

  • Anonym (M)

    Förövrigt finns også luftburen jordnötssallergi men det är också extremt ovanligt. 

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 09:28:21 följande:

    Ja, luftburen äggallergi finns men är väldigt ovanligt och uppstår enbart om man ex steker ägg, vispar pannkakssmet eller gör annan mat med ägg i och det allergiska barner/människan är i närheten. 

    Det är äggprotein som frigörs och kommer ut i små mängder i luften som gör att man kan få en allergisk reaktion om man är extremt känslig. Däremot påverkars det inte om man har en matsäck med ex ägg i (så länge inte barnet äter det) då äggproteinet inte sprids i luften i fast form utan enbart vid tillagning av bla ägg och det som jag skrev ovan. 

    Så skolan går för långt och det finns ingen som helst grund att inför totalt äggfritt i matsäcken vid utflykter. 


    Tack för svar. Då känns det orimligt att jag ska stå och rulla köttbullar utan ägg, när barnet inte ska äta av det, eller vara närvarande vid tillagningen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-22 10:01:32 följande:
    Tack för svar. Då känns det orimligt att jag ska stå och rulla köttbullar utan ägg, när barnet inte ska äta av det, eller vara närvarande vid tillagningen. 
    Ja, helt orimligt. Du kan gärna be att få ta del av den bakgrund skolan baserar sitt förbud på. 
  • Anonym (Fia)

    Ibland finns sådana förbud för att barn ibland bjuder varandra på sin matsäck. Men det beror ju lite på åldern på barnen hur mycket ansvar de kan tänkas ta själva för att inte allergiker ska få i sig något den inte tål.

    Jag tycker definitivt att du, om du skickar med ditt barn något med ägg i, ska se till att barnet är medveten om det och att hen inte ska bjuda den allergiska klasskompisen.

  • Anonym (Ja)

    Jag har faktiskt fått bilden att just luftburen äggallergi finns. Vi har ett grannbarn som är väldigt allergisk mot ägg. 


    jag är själv allergiker och har med egen mat på flyget då jag inte tål färdig men brukar undvika just ägg av detta skäl. 

  • Anonym (Juliot)

    Det som kan bli med äggallergi, om jag har förstått rätt, är att om ditt barn har tagit i ägg och sen tar i tex ett handtag, så kan äggallergikern få hudutslag av att sedan ta i samma handtag. Och blir så klart mer utslag om ditt barn tar direkt på barnet i fråga. 


    Riktigt allergiska kan tydligen reagera om de visas i rum målade med äggoljetemperafärg. 


    Men det vore nog på sin plats med ett läkarutlåtande i ert fall. 

  • Anonym (nä)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-22 09:12:10 följande:
    Luftburen äggallergi?

    Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

    Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

    Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?


    Nej, luftburen allergi finns inte, men många tror det. Så nu tror föräldrarna till barnet det, och får förskolan att tro på det. Och så får inga ungar äta ägg längre. En typiskt tråkig spiral som bottnar i okunskap. 
  • Tow2Mater

    Oavsett, ska du ju folja de direktiv skolan ger. Du vet inte hur det allergiska barnet kan reagera.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-22 10:01:32 följande:
    Tack för svar. Då känns det orimligt att jag ska stå och rulla köttbullar utan ägg, när barnet inte ska äta av det, eller vara närvarande vid tillagningen. 
    Man måste inte ha ägg när man gör köttbullar.
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 10:06:50 följande:
    Ja, helt orimligt. Du kan gärna be att få ta del av den bakgrund skolan baserar sitt förbud på. 
    Skolan lär bara säga att det finns barn med allergi och sedan är det klart så. Det borde man själv kunna räkna ut utan att fråga....
Svar på tråden Luftburen äggallergi?