• Anonym (Ögonaböj)

    Ögoninflammation

    Hej, 

    Hur snabbt har ni gått tillbaka till arbetet efter att ha drabbats av en ögoninflammation? 😊 Fick symptom igårkväll och sjukanmälde mig idag. Arbetar som förskollärare så vill absolut inte smitta barn och kollegor. 😅 Väntade ni tills sekretet slutade rinna helt eller hur har ni andra tänkt? 

  • Svar på tråden Ögoninflammation
  • Anonym (Dsk)

    Har du konstaterad öroninflammation? I så fall behöver du antibiotika som vuxen. Sök vc så får de titta i dina öron och göra en bedömning. 


    Jag skulle vara hemma tills jag mådde bra. 

  • Anonym (464651jh)
    Anonym (Dsk) skrev 2024-04-30 08:54:49 följande:

    Har du konstaterad öroninflammation? I så fall behöver du antibiotika som vuxen. Sök vc så får de titta i dina öron och göra en bedömning. 


    Jag skulle vara hemma tills jag mådde bra. 


    Ja om det är ihärdigt, inte från dag ett

    Fick detta för nån vecka sen, höll i en v + nån dag
    Var på jobbet dag tre när jag kunde se igen, men jobbat inte med barn och sitter i mitt kontor. Spritade händer när jag gick till kollegor för fika/lunch 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Dsk) skrev 2024-04-30 08:54:49 följande:

    Har du konstaterad öroninflammation? I så fall behöver du antibiotika som vuxen. Sök vc så får de titta i dina öron och göra en bedömning. 


    Jag skulle vara hemma tills jag mådde bra. 


    Nej, man behöver inte antibiotika för en ögoninflammation. Läs på 1177.se.

    TS, jag hade kollat med chefen. När jag haft ögoninflammation har jag jobbat som vanligt men varit extra noga med handhygienen. Men jag har kontorsjobb. 
  • Anonym (P)

    Jag har inte varit hemma med ögoninflammation, men så jobbar jag inte heller med barn. Jag tänker att ni borde ha rutiner för smittsamma sjukdomar?

    Ögoninflammation smittar förvisso lätt, men ingen i min familj smittades de gånger jag haft det. Vuxna har en annan handhygien och annat risktänk än barn.

  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Pia) skrev 2024-04-30 09:00:42 följande:
    Nej, man behöver inte antibiotika för en ögoninflammation. Läs på 1177.se.

    TS, jag hade kollat med chefen. När jag haft ögoninflammation har jag jobbat som vanligt men varit extra noga med handhygienen. Men jag har kontorsjobb. 
    Och jag jobbar på vårdcentral sedan lång tid tillbaka och rek är att barn under 1 år samt barn över 12 år, vuxen bör få antibiotika efter bedömning. Sedan kan det vara så att man avvaktar ibland beroende på men riktlinjerna är så. 
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (Dsk) skrev 2024-04-30 09:10:51 följande:
    Och jag jobbar på vårdcentral sedan lång tid tillbaka och rek är att barn under 1 år samt barn över 12 år, vuxen bör få antibiotika efter bedömning. Sedan kan det vara så att man avvaktar ibland beroende på men riktlinjerna är så. 
    Man kan ha extern otit, man kan ha misstänkt öroninflammation men ej hål på trumhinnan. Men om hål på trumhinnan så bör man få antibiotika/ penicillin. 
  • Anonym (Ögonaböj)
    Anonym (Dsk) skrev 2024-04-30 09:14:37 följande:
    Man kan ha extern otit, man kan ha misstänkt öroninflammation men ej hål på trumhinnan. Men om hål på trumhinnan så bör man få antibiotika/ penicillin. 
    Hej, tack för ditt svar men jag har ögoninflammation och inte öroninflammation. 😊
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ögonaböj) skrev 2024-04-30 09:16:49 följande:
    Hej, tack för ditt svar men jag har ögoninflammation och inte öroninflammation. 😊
    Oj! Vad lätt det är att missa en bokstav! Jag såg inte ens att (dsk) skrev om öron. Vi gjorde samma misstag fast vice versa, hen och jag. :) 
  • Anonym (Dsk)

    Ja, ögoninflammation. Läste för fort. ( Dessutom är autocorrect lite irriterande). 


    Ja. ingen antibiotika vid ögoninflammation. Hålla rent och ögonsalva från apoteket vb Om man vet det är det. 


    Jag skulle vara hemma då det ju smittar, detta tills det är bättre. Lite jobbigt att ha ögoninflammation. 

  • Anonym (Lovis)

    Har haft ögoninflammation två ggr och nej det fanns inte på kartan att jag skulle jobba när det pågick. Arbetar också med människor. Och såg inte klok ut, kunde knappt öppna ögonen. Behövde antibiotika båda ggr för det gav sig inte efter en vecka. Mkt smittsamt och jobbigt så skona din omgivning. 

  • Anonym (Ögonaböj)
    Anonym (Lovis) skrev 2024-04-30 11:12:00 följande:

    Har haft ögoninflammation två ggr och nej det fanns inte på kartan att jag skulle jobba när det pågick. Arbetar också med människor. Och såg inte klok ut, kunde knappt öppna ögonen. Behövde antibiotika båda ggr för det gav sig inte efter en vecka. Mkt smittsamt och jobbigt så skona din omgivning. 


    Hej, 

    Uscha! 😞 Hoppas jag klarar mig från det. Ja, precis 🤗 Jag vill inte att någon mer ska behöva dras med detta eländet. Imorgon är röd dag så får se hur det utvecklar sig och om jag behöver vara hemma ytterligare nån dag.
Svar på tråden Ögoninflammation