• Anonym (Rt)

    Rätt att bli besviken

    Jag och några andra skulle iväg på en liten utflykt. Vi skulle från början  åka i 2 bilar varav 1 är den jag skulle köra.
    I allafall så fick jag problem med bilen och därmed meddelade jag de andra om det. Hade kollat upp hur bussen till den staden gick och hur långt det var att gå till där man skulle. Det var gångavstånd. 

    Hon som skulle åka med mig frågade direkt om hon kunde åka i den andra och därmed så var den bilen full. Hade ju hoppats på att om inte hon att ev någon annan ville ta sällskap med mig. Men nej det var det ingen som ville. 
    Själv hade jag erbjudit mig att åka med om någon annars hade fått åka själv.

    Tycker ni jag hade rätt att bli besviken över detta? 


     

  • Svar på tråden Rätt att bli besviken
  • Anonym (Nja)

    Det känns verkligen som att de skiter i dig, så jag skulle inte åka. Å andra sidan så är det rätt självklart att bara de allra allra närmaste vännerna skulle offra sig på att åka buss och gå resten av vägen! Det är verkligen inget man vill göra. Man borde alltså ha hittat en helt annan lösning som funkar för alla.

  • Anonym (Rt)

    Det är många gånger jag fått offra mig och nu kunde ingen av de offra sig för mig. Istället tyckte de att jag skulle kolla om jag kunde låna bil av någon annan. Nu fanns det buss som passade och gick men bara för att man måste gå en liten bit så blir det så jobbigt.  


     

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Rt) skrev 2024-05-01 09:30:03 följande:

    Det är många gånger jag fått offra mig och nu kunde ingen av de offra sig för mig. Istället tyckte de att jag skulle kolla om jag kunde låna bil av någon annan. Nu fanns det buss som passade och gick men bara för att man måste gå en liten bit så blir det så jobbigt.  


     


    De har alltså visat rätt många gånger att du inte räknas. Varför är du vän med dem...? Låter bättre att vara ensam än att bli ledsen om och om igen.
  • Anonym (Milla)

    Så gör man inte såklart!

    Har man inte bilar så det räcker med plats åt alla så tar väl alla bussen tillsammans? Alternativt om man måste ha grejer med sig som måste tas i bil, att man delar upp sig och hälften tar bil och hälften buss på ditvägen och tvärtom hem.

     Fråga dem hur de känt det om de varit i din situation och att ni inte tillsammans diskuterade en lösning så ingen känner sig utanför.
    Har de inget bra svar eller inte ber om ursäkt, så får du nog inse att de inte är några riktiga vänner. Riktiga vänner gör inte som de gjorde.

  • Tecum

    Det logiska hade varit att någon av de andra kört istället för dig så ni hade haft två bilar. Men nu stängde de ute dig och visade vad som gäller. Acceptera det eller skaffa nya vänner. Jag hade valt det senare alternativet i synnerhet som det inte var första gången du blev åsidosatt.

  • Anonym (Wilma)

    Har du bett någon att göra dig sällskap på bussen? Har du föreslagit att du tar bussen dit och någon annan tar bussen hem? 

    Om du alltid offrar dig och lägger dig platt, utan att ens tala om hur du vill ha det, kan det hända att de vant sig vid att det är så det är och att de tänker att det är okej med dig. 

    Men du har absolut rätt att känna dig besviken. Och du har rätt att tala om det för dem. Bara för att du ofta blivit utnyttjad finns det ingen anledning till att det ska fortsätta på det viset.

  • Anonym (Wilma)
    Tecum skrev 2024-05-01 10:18:56 följande:

    Det logiska hade varit att någon av de andra kört istället för dig så ni hade haft två bilar. Men nu stängde de ute dig och visade vad som gäller. Acceptera det eller skaffa nya vänner. Jag hade valt det senare alternativet i synnerhet som det inte var första gången du blev åsidosatt.


    Ja, om någon av de andra har bil är det förstås rimligt att använda den istället. Men det vet vi ju inget om. Vi vet inte ens om de andra i sällskapet har åldern inne för körkort. 
  • Bergegardh

    Som andra skrivit, du har inte bara rätt att bli besviken utan mer än så. Du visar ingen omtanke och kan tänka mig att det gäller flera situationer. Bättre att stå utan vänner än vänner som behandlar en så. 

    Testa dom om de ens bryr sig om du inte vill följa med på saker längre. Men låt de inte lura dig om du tex måste köra för att ni ska komma dit. 

  • Anonym (JB)

    Då kan väl någon av de andra ta bussen tillbaka, kan man tycka. 

Svar på tråden Rätt att bli besviken