• Anonym (Tonårsmamman)

    Är det jag som är knäpp och tänker fel?

    Ensamstående sen 5 år tillbaka,  mamma till 17-årig son. Han bor hos mej Vv. Träffade en ny man (w) för 3 år sedan. Vi bor inte ihop. 


    Problemet kommer vid helger. W vill fira alla med mej och det är jag såklart glad för.   Men lite då och då är min son hos mej på storhelger, typ jul, nyår, midsommar? W tycker att sonen är så stor nu att han kan vara hemma själv. Och det kan han och det är han ibland. Inga som helst problem om jag är borta någon natt med w. Men jag åker inte i väg stora helger och lämnar sonen själv.

    W har noll förståelse för det. Han tycker jag är mesig och överbeskyddande. För mej handlar det inte om att sonen inte klarar sej själv utan att jag inte vill att sonen ska känna sej bortvald. Jag har varit tydlig med det sen jag träffade w. Har jag sonen en storhelg ingår min son i firandet. Är jag bortbjuden så ska det vara självklart att han får hänga med om han vill.  


    Börjar tröttna på w:s tjafsande om det här som jag tycker är självklart. Hur tänker ni andra kring sånt här? Är det kanske inte så självklart som jag tycker?

  • Svar på tråden Är det jag som är knäpp och tänker fel?
  • Anonym (VB)

    Varför frågar du inte vad sonen tycker?
    Han Är ingen bebis längre. 


     

  • Maac

    Självklart ska du inte välja bort din son. Det är väl inte bara det, du VILL väl umgås med din son också? Du missar ju redan hälften av tiden man annars får när man bor med sitt barn på heltid. 

    Jag hade bett särbon hållas tyst och inte ifrågasätta eller kommentera detta mer. 

    Jag är också särbo med tonåring och har nolltolerans mot sånt trams. Din särbo är stor nog att klara sig själv. 

  • Anonym (Familj?)

    Gisssr att W inte är så familjeorienterad? För mig så är det normalt att fira storhelger med familjen, vare sig det nu är barn, vuxna barn, föräldrar eller syskon. Ni prioriterar bara olika?

  • Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (VB) skrev 2024-05-01 14:30:08 följande:

    Varför frågar du inte vad sonen tycker?
    Han Är ingen bebis längre. 


     


    Om jag gör det kommer alltid sonen att säga att det är ok


    Jag har inga problem med att låta sonen vara hemma själv om han väljer det. Om vi alla inkl sonen och exet t ex är bjudna till familjen y på midsommarfest och sonen väljer att vara hemma själv i stället är det ok. Men,  W vill att det bara ska vara han och jag och räknar inte in min son från första början. Han kan tex föreslå att han och jag ska åka iväg och bo på hotell över t ex midsommar någonstans typ 20 mil bort. Hade han förslagit att han och jag, min son och hans tonårsbarn skulle åka hade det varit en annan sak. Om sen alla ungarna haft andra planer så hade det varit helt ok, men han räknar bort min son från början. Jag vet att min son skulle sagt ok till att jag åkt själv, men frågan är hur han känt inombords av att bli bortvald. Det hade han aldrig berättat. 

  • Anonym (Tonårsmamman)
    Maac skrev 2024-05-01 14:58:19 följande:

    Självklart ska du inte välja bort din son. Det är väl inte bara det, du VILL väl umgås med din son också? Du missar ju redan hälften av tiden man annars får när man bor med sitt barn på heltid. 

    Jag hade bett särbon hållas tyst och inte ifrågasätta eller kommentera detta mer. 

    Jag är också särbo med tonåring och har nolltolerans mot sånt trams. Din särbo är stor nog att klara sig själv. 


    Det precis så jag känner, men han får mej att vackla och fundera på om jag är mesig. 
  • Anonym (Svar på tal)

    Den mannen skulle inte bli långvarig kan jag säga :) Han behöver inte ha åsikter av det slaget utan ska bara acceptera hur du sköter ditt föräldraskap. Det är säkert många som skulle lämna en 17-åring ensam pga ålder, men det kanske inte alltid är lämpligt eller önskvärt av föräldern och då är det så. Jag tycker inte alls om hans attityd och pekpinnar!

  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Tonårsmamman) skrev 2024-05-01 15:30:16 följande:
    Det precis så jag känner, men han får mej att vackla och fundera på om jag är mesig. 
    Du är inte mesig.
  • Anonym (Mimmi)

    Jag hade, som "W", valt att fira storhelger själv. Hade du accepterat det? Om nej, varför inte?

    Det är ingen hit att ha med partnerns halvvuxna barn, speciellt inte på en fest man som par blivit bjudna på.

    Sedan hade jag inte lämnat min 17-åring själv och åkt iväg 20 mil heller.
    Åkt hade jag gjort men inte längre bort än att jag kan ta en taxi hem, alternativt ha någon som var beredd att rycka in om så krävdes.

  • Anonym (Svar på tal)

    Ska också tillägga att jag förstår tanken att ni två ska få komma iväg och bara ha en romantisk helg, men det är en helt annan sak separerad från hur han resonerar kring din son.

  • Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (Familj?) skrev 2024-05-01 15:13:32 följande:

    Gisssr att W inte är så familjeorienterad? För mig så är det normalt att fira storhelger med familjen, vare sig det nu är barn, vuxna barn, föräldrar eller syskon. Ni prioriterar bara olika?


    Han har två tonårsbarn 17 och 20. Dom har bott hos sin mamma på heltid sen högstadiet så han har ingen riktig erfarenhet av hur det är att bo med tonåringar eller nästan vuxna barn. Mamman tar allt ansvar. Barnen hälsar på sin pappa några timmar varje vecka, typ hänger där en kväll efter skolan, sover aldrig där.
Svar på tråden Är det jag som är knäpp och tänker fel?