• Norania

    Vänsterhänt

    Hej! Mitt barn ska börja förskoleklass och är vänsterhänt och även starkare i vänster ben. Hon kan läsa och skriva lite själv och är ganska aktiv och lär sig lätt så jag är inte orolig men undrar om ni som har/haft vänsterhänta barn i skolan har något tips t ex ska jag köpa något som skolan inte brukar ha t ex pennvässare? Saxar förutsätter jag väl att de har men vad mer skiljer sig?

  • Svar på tråden Vänsterhänt
  • Anonym (Em)

    Har aldrig köpt något och det har aldrig varit ett problem. Skulle något behövas får ju skolan ordna med det. 

  • cosinus

    Den enda sonen haft synpunkter på är dåligt utbud av right-klubbor när de spelat innebandy på skolidrotten. 

    det har funnits men han har tyckt de varit för dåliga. lyxproblem alltså. Han har tagit med en egen.

  • Anonym (Vänster)

    Är kroniskt vänsterhänt och vänsterfotad. Kan knappt klia mig i huvudet med höger hand. 
    Det enda jag kan utföra med höger (förutom att hålla i saker) är att klippa med sax.
    Är 57 och när jag var liten fanns inga saxar för v-hänta. Skulle nog inte kunna klippa med en sådan ens idag.
    Kuriosa - har en polare som är två år äldre och vänsterhänt. Han tvingades skriva med höger hand (vi snackar mitten 70-tal!!!) Idag skriver han med höger men gör allt annat med vänster hand.
    Tycker det är lite coolt att vara vänsterhänt och brukar notera att andra är det också.

  • Norania

    Tack, vilka bra svar! Jag ska tänka på bandyklubba för det spelas en del på skolgården. Jag är också väldigt glad att hon är född i en tid där det inte ses som ett problem men risken är ju att man som curlingmorsa gör det till en större grej. Som hennes pappa sa ?men varför ska hon ha en specialpennna, pennor är ju runda?.

  • Anonym (Vänster)
    Norania skrev 2024-05-01 22:54:29 följande:

    Tack, vilka bra svar! Jag ska tänka på bandyklubba för det spelas en del på skolgården. Jag är också väldigt glad att hon är född i en tid där det inte ses som ett problem men risken är ju att man som curlingmorsa gör det till en större grej. Som hennes pappa sa ?men varför ska hon ha en specialpennna, pennor är ju runda?.


    Man behöver ingen specialpenna men har sett många vänsterhänta som skrivit på jävligt konstiga sätt. Jag har alltid skrivit i en  linje med handen släpande i det jag skrivit. 
    OK. handen full med blyerts eller bläck men funkat.
    Hela världen är anpassad för högerhänta. Högerregeln i trafiken, saxar o.s.v
    Vi andra får ju liksom bara spela med ....
Svar på tråden Vänsterhänt