• Jihs

    Svamp och p-piller

    Har du något som helst tips eller liknande erfarenheter, skriv gärna, jag är snudd på desperat.

    Om vi tar det från början, jag har sedan jag var 17, är nu 20, gått på p-piller mest för att förhindra graviditet men också för att bli av med acne. Jag har under hela denna perioden haft samma partner och ingen av oss hade tidigare sexuella partner. Ca 3-4 månader efter jag började med pillerna, då tog jag Rosal, behövde jag gå på två olika antibiotika kurer ganska tätt inpå varandra. Efter detta blev det lite kaos i underlivet, med sköra slemhinnor, svamp och sprickor. Jag fortsatte ha problem med sprickor vid samlag långt efter och sökte till ungdomsmottagningen som rekommenderade att jag bytte piller till Amorest, dessa går jag fortfarande på idag.

    Problemen med återkommande svamp och skörhet blev lite bättre men försvann inte, jag härdade ut ett år till men sen sökte jag igen, och blev då satt på långtidsbehandling med fluconazol i ett halvår. Svampen försvann under denna perioden, dock fortfarande sköra slemhinnor, men kom sedan snabbt tillbaka efter avslutad behandling. Gick tillbaka till um och rekommendationen var fluconazol i ett år. Efter ett halvår fick jag nog eftersom svampen kom tillbaka trots medicinen, och gick till privat gyn. Hon skrev ut recept på sporanox i fyra veckor. Detta gjorde susen och alla problemen försvann i princip, fram tills nu då jag skriver detta i ren desperation efter att fått den värsta omgången svamp jag varit med om. Pojkvännen har jag för övrigt haft distansförhållande med det senaste året, så fiffin har fått långa perioder med vila vilket gyn också rekommenderade, men hur kul är det att behöva vara abstinent.. 

    Att sluta med pillerna är det självklara nästa steget, men jag är så rädd att aknen ska komma tillbaka tio gånger värre än den var innan, och jag ser heller inte något annat självklart alternativ :( har kollat på p-ring men om det är hormonerna som orsakar allt lär det inte vara ett bättre alternativ. Kopparspiral vågar jag inte, hört alldeles för många skräckhistorier. Då är det ju i princip kondom som återstår, vilket ifs funkar sålänge vi har distansförhållande även om det är lite bökigt i stundens hetta, men längre fram när vi flyttar ihop känns inte det som ett hållbart alternati..

    känner du igen dig eller har tips, snälla skriv, jag behöver all hjälp jag kan få då vården inte riktigt tar mig på allvar :(
  • Svar på tråden Svamp och p-piller
  • Fjäril kär

    Jag tycker du ska sluta med pillerna och istället gå till en vanlig doktor och få riktig hjälp  med din acne. 
    Samma doktor kan också ge dig bra tips på hur du ska tänka kring preventivmedel om du samtidigt förklarar dina problem med svamp. 

  • Jihs
    Fjäril kär skrev 2024-05-02 21:14:54 följande:

    Jag tycker du ska sluta med pillerna och istället gå till en vanlig doktor och få riktig hjälp  med din acne. 
    Samma doktor kan också ge dig bra tips på hur du ska tänka kring preventivmedel om du samtidigt förklarar dina problem med svamp. 


    Vet du vilken slags doktor jag ska gå till då? Har ju träffat både barnmorskor och legitimerad gynekolog utan större framgångar :/
  • Fjäril kär
    Jihs skrev 2024-05-02 21:50:12 följande:
    Vet du vilken slags doktor jag ska gå till då? Har ju träffat både barnmorskor och legitimerad gynekolog utan större framgångar :/
    En helt vanlig doktor på vårdcentralen.  Den kan acne . 

    Barnmorska och gynekolog är inga läkare 
  • Anonym (champis)

    Jag hade så himla ofta svampinfektioner när jag var yngre och åt ppiller, åt massa olika antibiotika och sprang till kvinnokliniken titt som tätt. Slutade med ppiller och alla problem försvann och har aldrig haft svampinfektioner sedan dess. Så SLUTA med ppillerna. För vissa kvinnor fuckar ppillerna upp ph-balansen totalt och ingenting funkar. 

    Jag började äta minipiller efter min första graviditet och bar 1-2 veckor senare svampinfektion igen. Slutade direkt och har fått skydda oss på annat sätt. Har haft hormonspiral många år till exempel. 

    Aknen kan du få hjälp med på annat sätt om det blossar upp.

  • Jihs
    Anonym (champis) skrev 2024-05-03 10:19:26 följande:

    Jag hade så himla ofta svampinfektioner när jag var yngre och åt ppiller, åt massa olika antibiotika och sprang till kvinnokliniken titt som tätt. Slutade med ppiller och alla problem försvann och har aldrig haft svampinfektioner sedan dess. Så SLUTA med ppillerna. För vissa kvinnor fuckar ppillerna upp ph-balansen totalt och ingenting funkar. 

    Jag började äta minipiller efter min första graviditet och bar 1-2 veckor senare svampinfektion igen. Slutade direkt och har fått skydda oss på annat sätt. Har haft hormonspiral många år till exempel. 

    Aknen kan du få hjälp med på annat sätt om det blossar upp.


    Jo att sluta är nästa steg, känns helt fel att så här mycket problem i min ålder :/ pratade länge med bm idag och hon rekommenderade andra piller med lägre östrogen, ger dem en chans i max 3 månader sen ger jag mig. Frågan är ju hela tiden vad jag ska ha istället.. hur har hormonspiral fungerat för dig?
  • Anonym (champis)
    Jihs skrev 2024-05-03 12:15:11 följande:
    Jo att sluta är nästa steg, känns helt fel att så här mycket problem i min ålder :/ pratade länge med bm idag och hon rekommenderade andra piller med lägre östrogen, ger dem en chans i max 3 månader sen ger jag mig. Frågan är ju hela tiden vad jag ska ha istället.. hur har hormonspiral fungerat för dig?
    För mig funkade ingenting, men hoppas att du kanske hittar något annat ppiller om det är det du vill ha :)

    Hormonspiral har varit toppen för mig. Ingen mens, inte ont, ingenting. Bara mått hur bra som helst. Men det är ju så himla individuellt... 

    Senaste åren har jag dock lärt mig tyda min kropps signaler, har kört Natural Cycles och tempmetoden också. Måste ju säga att det bästa enligt mig är att helt skippa hormoner oavsett form och helt enkelt undvika att ha sex mina fertila dagar. Tar ett tag att lära sig kroppens signaler och komma in i rutinen att tempa och föra in resultaten i appen men tillsist blir det också en vana och en rutin.
  • Anonym (L)

    Jag började med p-piller när jag var 14 och sedan dess har jag haft stora problem med svamp. Värst var det när jag hade p-stav i 3 år mellan 17-20. Bäst har det varit med hormonspiral, men inte bra då heller. Har flera gånger fått långtidsbehandling med Fluconazole, det har hållit det borta ett tag men inte helt. 


    Slutade med hormonella preventivmedel för 5 år sen när jag steriliserade mig, och det är markant skillnad. Tyvärr poppar svamp upp ändå ibland och gyn tror att den är kronisk, att det någonstans i kroppen finns en "svamphärd" och den kan hållas i schack med underhållsdos Fluconazole. Det är speciellt sommartid den är som värst, när man blir varm och svettig samt har blöta badkläder för länge. 


    Mitt bästa tips är att sluta med hormoner helt och kanske köra en långtidskur. 

  • Anonym (Abc)

    Rekommenderar att helt sluta med hormoner, jag hade samma problem som du när jag hade både p-stav och spiral som blivit mycket bättre när jag slutat. Plus att det sänker sexlusten (vilket man inte förstår förrän man slutar för när man börjar är man generellt nykär och så kåt att lusten ändå är hög).

    Acnen tycker jag inte du ska oroa dig för. Troligen har den blivit mycket mildare nu när du är 20 jämfört med när du var 17. Om den kommer tillbaka så gå till hudläkaren.

    Pessar, femcap pch kondom är min rekommendation, du kommer må mycket bättre när du inte tillför hormoner.

Svar på tråden Svamp och p-piller