• musiknallen

    Städa efter vinterkräksjuka. Risk för återsmitta.

    Hej.

    sonen på 7 år fick vinterkräksjukan i tisdags kväll. blev rejält sjuk och kaskadkräktes typ 11 ggr under 1,5 dygn plus lite lös i magen.
    Jag (mamma) insjuknade efter 1 dygn med kraftiga kräkningar och när kräkningarna avtog fick jag diaree.
    Jag är på dag nr 2 nu och är helt utslagen och inte ätit på 2 dagar.
    sonen är pigg igen. 
    mannen har inte blivit sjuk alls. Han är pigg och verkar va immun.

    Det behöver städas men mannen vill inte, tycker det inte behövs nu.
    Han säger att ni (jag o son) har redan varit sjuka och kan inte bli sjuka igen. 
    Va!! Vinterkräksjukevirus kan ju överleva i 2 veckor på ytor och återsmitta oss igen.
    Vet inte hur många dagar man är immun.

    Sonen har spytt i hink med påse i. han har spytt både i soffan, sin säng och i köket, så det far ju i luften. (Jag spydde i min toa. vi har 2 st). Sonen har inte tvättat händerna efteråt och tagit i matbord, padda, fjärrkontroller till tv:n, dörrhandtag, leksaker m.m 
    Lakan behöver tvättas.ytor som tagits i behöver torkas av. Badrummet städas med klorin.

    Vatten med klorin i är det enda som dödar, vad jag läst. 
    Det är totalt överdrivet tycker han. Ska allt torkas av.??? Det är ju jobbigt. Han vägrar o blir rasande o säger jag är bara nojig/fobisk/bakterierädsla.

    antingen får jag tvinga honom att städa och han blir rasande eller så måste jag vänta tills jag kan stå på benen o orkar städa vilket kanske tidigast blir om 2 dagar då jag fortfarande är däckad o inte ätit på 2 dygn.

    vad ska jag göra?

    själv vill jag  skura min toa, byta mina lakan o duscha. Men orkar inte nu. 
    måste få något i mig.


    /ledsen mamma

  • Svar på tråden Städa efter vinterkräksjuka. Risk för återsmitta.
  • Anonym (Lis)

    Klorin låter ju lite överdrivet, det kan väl du ta när du orkar om du gärna vill det.
    Men han borde ju definitivt kunna torka av fjärrkontroller, matbord mm och bada sonen?.

  • Anonym (Överdrivet)

    Ni båda låter ju överdrivna, men åt helt olika håll. 


    -Att städa allt med klorin låter helt vansinnigt. 


    -Att inte städa nått, eller ens sköta barnets hygien, låter väldigt äckligt. 

  • musiknallen

    Jo vi är åt helt olika håll. 
    han tvättade händerna på sonen sen när han orkade gå till badrummet. Men då har han redan tagit i saker.

    duschat honom har han gjort.

    men han vill inte torka av skinnsoffan där han sutit o kräkts i hink eller torka av några ytor oavsett rengöringsmedel.

    hans argument: ni har redan blivit sjuka så det kan ni inte  bli igen.
    och när sonen insjuknade så var hans argument att inte hålla hygien och tvätta händerna att : det är kört ändå.
    och när jag insjuknade så tyckte han ju att han fick rätt

  • Anonym (Lis)
    musiknallen skrev 2024-05-03 20:00:31 följande:

    Jo vi är åt helt olika håll. 
    han tvättade händerna på sonen sen när han orkade gå till badrummet. Men då har han redan tagit i saker.

    duschat honom har han gjort.

    men han vill inte torka av skinnsoffan där han sutit o kräkts i hink eller torka av några ytor oavsett rengöringsmedel.

    hans argument: ni har redan blivit sjuka så det kan ni inte  bli igen.
    och när sonen insjuknade så var hans argument att inte hålla hygien och tvätta händerna att : det är kört ändå.
    och när jag insjuknade så tyckte han ju att han fick rätt


    Hoppas han åker på det, så kan ni åka på nån weekend du och sonen och mannen ligga därhemma i sin skit.

    Ledsen ts men det låter som du kommer bli tvungen att städa själv.Väldigt tråkig attityd på vuxenbebisen.
Svar på tråden Städa efter vinterkräksjuka. Risk för återsmitta.