• Linda2barnsmamma

    Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)

    Hej. 
    Vill börja med att skriva att vi varit på vårdcentralen och i väntar samtal på måndag från habiliteringen om detta. 

    Min son har autism och är 6 år, han har varit väldigt selektiv med maten hela sitt liv, men ändå tyckt om att äta .

    Men för två veckor sedan satte han en lite brödbit i halsen på förskolan, och blev jätterädd. 
    Vi gjorde inte så stor sak av det utan fortsatte som vanligt. 
    Sedan blev det oftare han satte små bitar i halsen och blev mer och mer rädd för att äta. Nu äter han i princip bara fruktklämmisar, lite choklad som smälter och isglass. 
    Allt som har med mat och göra har han blivit rädd för . Går heller inte att mosa maten, då han tycker det ser för äckligt ut. 
    Vet verkligen inte vad mer ja kan göra , vi har verkligen testat ALL mat som finns , allt mjukt , allt rinnande. Men så fort det nämns mat så blir han rädd direkt. 
    Man ser att han är hungrig , men det går ändå inte . 
    Mitt hjärta gör så ont och ja vet att vi kommer få hjälp. Men har någon något tips på vad man kan göra medans vi väntar på habiliteringen???

  • Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)
  • Anonym (r)

    Inget annat än vad ni gör. Sätt ingen press på måltiderna, vill han äta klämmisar, ge många klämmisar.

  • Linda2barnsmamma

    Ja han får äta precis vad han vill, vi åkte o handla igår, vill han bara äta glass så får han göra det. Bättre en inget alls tänker jag. 
    Men man mår så dåligt själv över att se honom va hungrig och inte kunna äta .

  • Osmos

    Vad äter sonen när han är på förskolan? Går det att prata med pedagogerna om det hela så att ni har samma approach till maten både där och hemma?

  • Linda2barnsmamma

    Tyvärr har han inte varit på förskolan på två veckor då han får.psnik bara av tanken att vara där. Han säger själv : nej jag vill inte gå, då måste jag äta . 

    Så vi har inte kunnat göra så mycket där. Nu slutar han på förskolan om 3 veckor ungefär , så hinner inte göra någon direkt planering med dom innan dess hemmet tyvärr. Men får se vad habiliteringen tänkt sig med detta, både hemma och förskolan. 

    Annars har han ätit allt där och aldrig haft problem innan . Men sen han satte den där lilla brödbiten i halsen så klarar han inte av att gå dit. Personalen visste inte att det hänt , utan det var min son som berätta det för mig . 

    Vårdcentralen har uteslutit allt fysiskt, inga problem med halsen eller strupen. Så förmodligen är det en rädsla och ren matvägran . 
    Därav habiliteringen ska ta över nu , mat träning och arbeta på rädslan för maten. 

  • Goneril

    God krämig soppa, typ Kelda, potatismos, fruktsmoothie,  youghurt, fruktsoppa, Crème Brüle, mogen avokado, färskpressad apelsin, fiskbullar, mosade köttbullar, finfördelad mozzarella, bakad potatis, nånting borde väl kunna funka, testa! 

  • Linda2barnsmamma
    Goneril skrev 2024-05-03 23:24:19 följande:

    God krämig soppa, typ Kelda, potatismos, fruktsmoothie,  youghurt, fruktsoppa, Crème Brüle, mogen avokado, färskpressad apelsin, fiskbullar, mosade köttbullar, finfördelad mozzarella, bakad potatis, nånting borde väl kunna funka, testa! 


    Vi har faktiskt testat allt det du skrev. Inget funka . Yoghurt han tyckte om innan( precis samma märke) tycker han nu är äcklig.  Grönsaker mosade som icke mosade vägrar han , köttbullar och fiskbullar åt han inte innan heller . 
    Potatismos åt han i 3 dagar , tills det råkade komma med en pytteliten potatisbit som han fick i munnen, och då tog det tvärstopp det med. 

    Ska testa att göra lite släta soppor igen, men han är som sagt supersvår med maten , även innan detta hände. 

    Ja blir helt förstörd, och kan tänka mig hur han känner sig. Ja hoppas verkligen dom har lite tips och råd när dom ringer på måndag. 
    Man vill ju bara hans bästa , och det blir nog inte lättare ju mer hungrig han blir. 
    Men ja hoppas det kanske vänder den dagen hab är jättehungrig och kanske väljer att smaka på maten igen <3
  • Goneril

    Jobbigt, han måste ju få i sig näring. Om han själv får en liten gaffel och mosar, det vill säga själv känner att han har kontroll så inget hårt finns i maten, skulle det hjälpa? Då sitter han ju i förarsätet och bestämmer. Han måste ju äta sakta och känna igenom maten innan han sväljer så han inte drabbas av panik. Nu kommer ju primörerna, mosade jordgubbar på glassen? Smaksatt färskost, bröd går väl inte, men fattiga riddare som stekts i pannan och där brödkanterna tagits bort? Vispgrädde? Äggröra? 

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ta det lugnt)

    Han kommer äta när han blir tillräckligt hungrig gör ingen stor sak av det bara. Lägg en låda med mat som klarar rumstemperatur i hans rum och mat han han nå i kylen. De enorma problem autister numera har med mat existerade inte för 20 år sen det är ytterst sällsynt att människor svälter ihjäl i Sverige även om många här på fl hävdar att deras barn skulle dö som flugor utan önskekost och att man trugade och tjatade i dem glass. 

  • Goneril

    Anonym (Isa) är ju inte precis vänlig och har nog inte förstått paniken som den här lille killen upplever, han vågar ju inte ens gå till förskolan. Det gäller ju att bryta mönstret och under tiden måste han få näring, snart får han brist på allt möjligt. Nu gissar jag att han i alla fall kan dricka färskpressad juice så han får lite vitaminer, och vad gör det om han en period inte äter enligt kostrådsgivarnas teser? Om han kan få ner lite processad mat är det väl bättre än att svälta? Detta kan korrigeras senare när läget är under kontroll.

Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)