• Anonym (Mi)

    Ångerrätt, men företaget svarar inte

    Jag beställde en vara, men råkade kryssa i fel vara.   Försökte få företaget att stoppa köpet omgående, men det enda som fanns till hands var en chattrobot som inte förstod något.
    Enligt företaget skulle man kunna häva köpet på "Mina sidor", men där fanns inga alternativ för det.  
    Det återstod att hämta ut varan och via returfraktsedeln returnera den.   Jag hämtade ut paketet och där fanns inget mer än själva varan.   Inte ett enda papper. 
    Jag har mailat företaget och frågat hur jag ska kunna returnera utan några papper,  men de har inte svarat, och ångerrätten går ut nästa vecka.
    Det är en vara som är värd ca 10 000 kr.
    Vad gör jag nu?    Företaget har inget telefonnummer.

  • Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte
  • Anonym (Tips från coachen)

    Kontakta Konsumentverket.

  • Anonym (Ylva)

    Ring konsumentverket eller kommunens konsumentrådgivning. 


    Inför framtiden är ett tips att aldrig köpa från ställen som saknar svensk adress och telefonnummer.

  • Anonym (Ylva)

    Om företaget du köpte från ligger utanför EU är det inte säkert att du ens har ångerrätt. 

  • Anonym (J)

    Du kan försöka med chargeback via din bank också.
    Jag antar att du betalade med kort.

    Du får spara all bevis att du försökte lösa detta med säljaren med du fick inget svar.

    Jag har fått tillbaka pengar 3 gånger på detta sätt.
    Jag har naturligvis försökt lösa detta med säljaren utan framgång.

  • Anonym (J)

    Men beror givetvis på hur Terms and Conditions ser ut.
    Banken hjälper bara med chargeback om du har rätt enligt lagen och säljaren gör fel.

  • Anonym (Mi)

    Tack för svar.   Det är ett svenskt företag, men det går bara att kontakta via chatrobot eller mail.
    Jag har inte betalat något ännu, det är på avbetalning. 
    De skriver på hemsidan att det går att ångra både köp och abonnemang på "Mina sidor", men det gör det inte alls. Abonnemang ja, men inte köp.   
    Dessutom hänvisar de till att man kan returnera via fraktsedeln, men någon sån fanns ju inte i paketet.  Bara varan och inget mer.    Så det går inte att returnera.  Och de har inte svarat på mail. 
    Får väl kontakta konsumentverket om de inte löst detta under nästa vecka. 

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Betala inget! Det kan ses som en bekräftelse på att du vill genomföra köpet, och att du då går miste om ångerrätten, framför allt om betalningen görs efter den normala tiden för ångerrätt.
    Spara alla mail du skickat till dem.
    Kommer det krav på betalning från dem så svarar du bara att du vill använda din ångerrätt. Kommer det krav från inkasso eller Kronofogden så svarar du bara att du bestrider.
    Jag tycker du ska skriva här vilket företag det gäller.

  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Mi) skrev 2024-05-05 00:17:12 följande:

    Tack för svar.   Det är ett svenskt företag, men det går bara att kontakta via chatrobot eller mail.
    Jag har inte betalat något ännu, det är på avbetalning. 
    De skriver på hemsidan att det går att ångra både köp och abonnemang på "Mina sidor", men det gör det inte alls. Abonnemang ja, men inte köp.   
    Dessutom hänvisar de till att man kan returnera via fraktsedeln, men någon sån fanns ju inte i paketet.  Bara varan och inget mer.    Så det går inte att returnera.  Och de har inte svarat på mail. 
    Får väl kontakta konsumentverket om de inte löst detta under nästa vecka. 


    Finns det en postadress till ett huvudkontor i Sverige, eller är det bara en hemsida på svenska? Kan du se på paketet varifrån varan är skickad? 
Svar på tråden Ångerrätt, men företaget svarar inte