• Anonym (Förvirrad Fårskalle)

    Grejen med hijab

    Seriöst nu. Min fråga är saklig och jag önskar sakliga svar kring ett ämne som jag försöker greppa, men inte riktigt lyckas.
    Frågan uppstod när jag satt och scrollade bland klippen på en porrsajt. Kollade vad som fanns under kategorin "Arab" och hittade där en mängd grovporr med kvinnor som var helnakna sånär som på hijab. Jaha...? Är jag korkad som inte fattar grejen?
    Så jag googlade och kunde förenklat läsa mig till att hijab är ett plagg vars syfte är att hindra kvinnor från att väcka otillbörliga lustar hos män. Eh, ok? Detta belyste ju knappast frågan som uppstod kring porren. Tvärtom, det genererade ännu fler frågor.
    Mot bakgrund av detta vill jag gärna få klarhet i följande saker och jag vänder mig särskilt till dig kvinna som frivilligt väljer att bära hijab:
    Vad betyder hijab för en porrstjärna in action?
    Vad betyder hijab för någon som utöver den bär utmanande tajta kläder, tjocka lager smink, litervis med fillers och kilovis med fejkade ögonfransar (gatorna i min stad är översvämmade av just detta).
    Vad betyder hijab för någon som frivilligt bär den i ett land där man inte måste? Vad skyddar den dig ifrån här i Sverige?
    Hur viktig är hijab i relation till att vara anställningsbar, och varför?
    Men främst av allt:
    Vad betyder hijab på ett femårigt barn???
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Grejen med hijab
  • EnAnonumius
    Anonym (Förvirrad Fårskalle) skrev 2024-05-14 19:08:35 följande:
    Bara för att du hittade porr med nakna kvinnor som bär hijab, så måste det knappast betyda att de är äkta muslimska kvinnor för den saken skull på porrfilmerna.

    Nu är jag ingen muslim själv ( jag är svensk och ateist), fast jag har ju pratat med några muslimska kvinnor. Och en muslimsk kvinna skulle knappast få visa sig helnaken på det sättet, med eller utan hijab enligt den muslimska trosuppfattningen. En kvinna skall skydda sin kropp och inte visa bar hud (förutom ansikte, händer och fötter).
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad Fårskalle) skrev 2024-05-14 19:08:35 följande:
    Grejen med hijab
    Seriöst nu. Min fråga är saklig och jag önskar sakliga svar kring ett ämne som jag försöker greppa, men inte riktigt lyckas.
    Frågan uppstod när jag satt och scrollade bland klippen på en porrsajt. Kollade vad som fanns under kategorin "Arab" och hittade där en mängd grovporr med kvinnor som var helnakna sånär som på hijab. Jaha...? Är jag korkad som inte fattar grejen?
    Så jag googlade och kunde förenklat läsa mig till att hijab är ett plagg vars syfte är att hindra kvinnor från att väcka otillbörliga lustar hos män. Eh, ok? Detta belyste ju knappast frågan som uppstod kring porren. Tvärtom, det genererade ännu fler frågor.
    Mot bakgrund av detta vill jag gärna få klarhet i följande saker och jag vänder mig särskilt till dig kvinna som frivilligt väljer att bära hijab:
    Vad betyder hijab för en porrstjärna in action?
    Vad betyder hijab för någon som utöver den bär utmanande tajta kläder, tjocka lager smink, litervis med fillers och kilovis med fejkade ögonfransar (gatorna i min stad är översvämmade av just detta).
    Vad betyder hijab för någon som frivilligt bär den i ett land där man inte måste? Vad skyddar den dig ifrån här i Sverige?
    Hur viktig är hijab i relation till att vara anställningsbar, och varför?
    Men främst av allt:
    Vad betyder hijab på ett femårigt barn???
    Tack på förhand!
    Du tänker dig att porrskådisarna bär hijab för att de normalt gör det och gått med på att klä av sig allt utom den?
    Hur ser du på spelad porrfilm med exempelvis polis-roller eller den kanske mer klassiska "stränga lärarinnan"? Hur tror du att tecknade- och mangafigurer tänker när de går ifrån tecknad barnfilm till porr?
    Tror du att Arnold är en intelligent robot ifrån framtiden?

  • Anonym (Same same)

    Det är bara samma grej/ska ge samma effekt som västerländska porrstjärnor i högstövlade stilettklackar. Eller kristna porrstjärnor som har ett korshalsband. 

    Många tänder även på det dom anses förbjudet. Hora/Madonna.

    Visst finns det müslimska porrstjärnor, som anser sig vara äkta muslimer. Sen att andra inte håller med är en annan sak. 

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)

    Oh lala. Alla som svarat hittills har (avsiktligt?) missat kärnan i mitt inlägg. och valt att fokusera på endast en sak, porrdelen. Jag ska nog inte vara förvånad.


    Låt mig förtydliga:
    Porrskådisarna, muslimer eller icke, är inte så relevanta här. Även jag utgår ifrån att det var kostymering.

    Det jag försöker säga är att upptäckten fick mig att haja till och vilja ta reda på vad hijab egentligen har för syfte. Och det jag läste skapade mer förvirring, för det framstår tydligt att många kvinnor i Sverige bär hijab av andra skäl än dem som koranen anger.

    Till exempel.
    Om tanken är att vara sedesam, varför då hijab på huvudet men slampig stil i allt övrigt?
    Och som sagt (och detta ger mig kalla kårar av äckel) - varför ska ett litet barn täckas? Vore hon ett lovligt byte annars, eller vad?


    Jag vill bara förstå anledningen till varför man frivilligt bär hijab (eller sätter den på sitt barn). Vad betyder den för bäraren, liksom. För det jag har lärt mig om den får jag inte riktigt att stämma med sådant jag ser dagligen.

    Sen av bara farten så uppstod fler hijab-relaterade frågor som jag slängde ur mig, för att jag är vetgirig. Dessa verkar inte någon ha några vettiga svar på, undrar varför.

    Borde ju förstås formulerat mig bättre från början. Som om jag inte kunde räkna ut vad folks take-away i snacket skulle bli. Gah.

  • Jemp
    Anonym (Förvirrad Fårskalle) skrev 2024-05-14 22:14:57 följande:

    Oh lala. Alla som svarat hittills har (avsiktligt?) missat kärnan i mitt inlägg. och valt att fokusera på endast en sak, porrdelen. Jag ska nog inte vara förvånad.


    Låt mig förtydliga:
    Porrskådisarna, muslimer eller icke, är inte så relevanta här. Även jag utgår ifrån att det var kostymering.

    Det jag försöker säga är att upptäckten fick mig att haja till och vilja ta reda på vad hijab egentligen har för syfte. Och det jag läste skapade mer förvirring, för det framstår tydligt att många kvinnor i Sverige bär hijab av andra skäl än dem som koranen anger.

    Till exempel.
    Om tanken är att vara sedesam, varför då hijab på huvudet men slampig stil i allt övrigt?
    Och som sagt (och detta ger mig kalla kårar av äckel) - varför ska ett litet barn täckas? Vore hon ett lovligt byte annars, eller vad?


    Jag vill bara förstå anledningen till varför man frivilligt bär hijab (eller sätter den på sitt barn). Vad betyder den för bäraren, liksom. För det jag har lärt mig om den får jag inte riktigt att stämma med sådant jag ser dagligen.

    Sen av bara farten så uppstod fler hijab-relaterade frågor som jag slängde ur mig, för att jag är vetgirig. Dessa verkar inte någon ha några vettiga svar på, undrar varför.

    Borde ju förstås formulerat mig bättre från början. Som om jag inte kunde räkna ut vad folks take-away i snacket skulle bli. Gah.


    Det gick inte att uttyda från ditt väldigt spretiga inlägg att du inte ville diskutera porr, nej. 


    Jag bär inte hijab eller är muslim men som jag förstår det är det lika individuella tankar och överväganden som
    med klädstil och religion i allmänhet. Vissa kanske med mer eftertanke än andra. 

    Finns mycket info att hitta både på Instagram och webbsidor. 

  • Anonym (Y)

    Det är en religiös bordsduk på huvudet som kvinnor mpste ha för att män inte kan behärska sig.

    LOL

    Att de använder den i porr blir ju bara samm sak som att använda sig av småtjejer, kontrasten med oskyldigt och slampigt.

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Jemp skrev 2024-05-14 22:26:07 följande:

    Det gick inte att uttyda från ditt väldigt spretiga inlägg att du inte ville diskutera porr, nej. 


    Nej inte porr, men sexualisering. Det tycks mig som att hela grejen med hijab bottnar i det på nåt sätt. Så när nån frivilligt bär den av andra skäl vill jag veta vilka de är.


    Förvirrad fårskalle = förvirrade inlägg. Skyller på ovana och ska tänka på att vara mer koncis och ospretig om jag skriver fler gånger. 

  • Gullvivor
    Anonym (Förvirrad Fårskalle) skrev 2024-05-14 22:14:57 följande:

    Oh lala. Alla som svarat hittills har (avsiktligt?) missat kärnan i mitt inlägg. och valt att fokusera på endast en sak, porrdelen. Jag ska nog inte vara förvånad.


    Låt mig förtydliga:
    Porrskådisarna, muslimer eller icke, är inte så relevanta här. Även jag utgår ifrån att det var kostymering.

    Det jag försöker säga är att upptäckten fick mig att haja till och vilja ta reda på vad hijab egentligen har för syfte. Och det jag läste skapade mer förvirring, för det framstår tydligt att många kvinnor i Sverige bär hijab av andra skäl än dem som koranen anger.

    Till exempel.
    Om tanken är att vara sedesam, varför då hijab på huvudet men slampig stil i allt övrigt?
    Och som sagt (och detta ger mig kalla kårar av äckel) - varför ska ett litet barn täckas? Vore hon ett lovligt byte annars, eller vad?


    Jag vill bara förstå anledningen till varför man frivilligt bär hijab (eller sätter den på sitt barn). Vad betyder den för bäraren, liksom. För det jag har lärt mig om den får jag inte riktigt att stämma med sådant jag ser dagligen.

    Sen av bara farten så uppstod fler hijab-relaterade frågor som jag slängde ur mig, för att jag är vetgirig. Dessa verkar inte någon ha några vettiga svar på, undrar varför.

    Borde ju förstås formulerat mig bättre från början. Som om jag inte kunde räkna ut vad folks take-away i snacket skulle bli. Gah.


    Ditt inlägg var otydligt från början. 

    Men du undrar alltså hur det kommer sig att många kvinnor som bär slöja samtidigt sminkar sig och bär tajta kläder osv? Det finns väl lika många anledningar som det finns människor, det ändrar dock inte det faktum vad själva syftet med slöjan är inom Islam. 

    Unga muslimska kvinnor är likt icke-muslimska också utsatta av press och skönhetsideal och har osäkerheter, även om tron är där och man vill bära slöja så innebär det inte per automatik att det sker enkelt att bära den helt korrekt utan det är en resa varje kvinna gör själv. 
    Det är inte vanligt att gå direkt från vanlig klädsel (utan slöja) till korrekt islamisk klädsel utan det kan ta tid.

    Den kvinna du ser bär inkorrekt klädsel enligt Islam tillsammans med slöja kanske nyligen börjat bära den och successivt kommer bära korrekt, kanske inte vågar pga pressen från samhället, inte är särskilt kunnig inom religionen eller helt enkelt inte vill. 

    Kortfattat, muslimer är inte perfekta och begår synder. Var det något med du undrade? 
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)

     


    Gullvivor skrev 2024-05-14 22:47:04 följande:
    Ditt inlägg var otydligt från början. 

    Men du undrar alltså hur det kommer sig att många kvinnor som bär slöja samtidigt sminkar sig och bär tajta kläder osv? Det finns väl lika många anledningar som det finns människor, det ändrar dock inte det faktum vad själva syftet med slöjan är inom Islam. 

    Unga muslimska kvinnor är likt icke-muslimska också utsatta av press och skönhetsideal och har osäkerheter, även om tron är där och man vill bära slöja så innebär det inte per automatik att det sker enkelt att bära den helt korrekt utan det är en resa varje kvinna gör själv. 
    Det är inte vanligt att gå direkt från vanlig klädsel (utan slöja) till korrekt islamisk klädsel utan det kan ta tid.

    Den kvinna du ser bär inkorrekt klädsel enligt Islam tillsammans med slöja kanske nyligen börjat bära den och successivt kommer bära korrekt, kanske inte vågar pga pressen från samhället, inte är särskilt kunnig inom religionen eller helt enkelt inte vill. 

    Kortfattat, muslimer är inte perfekta och begår synder. Var det något med du undrade? 


    Visst var det otydligt, detta har jag redan tillstått. 


    Gruppen jag har i åtanke är mest unga svenskfödda MENA-tjejer, med mycket starkt fokus på sitt utseende och sexuella utstrålning. Det är tydligt att de inte har någon sedesam agenda med sin hijab och det är klart att man då blir nyfiken på varför den är så förbaskat viktig att bära ändå.


    Och ja, jag undrar en faslig massa annat också, men du känns inte som den rätta att vända sig till. Men tack ändå.

Svar på tråden Grejen med hijab