• Anonym (Aldrig haft smarttelefon)

    Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på

    Hej,
    jag har aldrig ägt en smarttelefon, men jag har en iPad som jag använder och den använder jag oftast för att ha tillgång till BankID. Annars använder jag i princip inte iPad.

    Men nu har teknikern gått så långt fram att jag ser att det är ett måste att ha smarttelefon. Och det blir bara nackdelar att ha knapptelefon i det moderna samhället.

    Jag vill inte heller ringa till kundtjänst, eftersom jag har dålig erfarenhet med säljare. Jag tillhör dessvärre den naiva typen och då menar jag att jag är mer naiv och lättlurad än majiroteten av befolkningen och tycker saker och ting låter bra i början, men går över till missnöje och känner mig lurad. Jag känner mig också obekväm med att bli ''påhoppad'', med att jag skall ha ditten och datten, när jag i själva verket bara hade en produkt i tankarna, så slutar det med att jag köper in en massa tillval som jag senare inte ens använder och därefter, som sagt, går över till missnöje och känner mig lurad, som sagt.

    Därför ber jag om en förståelse av min trådskapande. Jag planerar att köpa Iphone 15 pro. Möjligtvis Iphone 15 pro max.

    Frågor:

    1 -Vad är skillnaden mellan iPhone 15 pro och iPhone 15 pro max?

    2 - I deras hemsida kan jag inte se något ''köp'' här knapp. MÅSTE man verkligen ringa för att göra en beställning? Jag vill klicka på ''betala direkt''. Ingen bindningstid, ingen ''Film & serier'' och så vill jag ha kvar det abonemanget som jag har och inte gå över till Tele2. Inte heller vill jag byta telefonnummer. Jag ser inga sådana saker inställningar vid beställning. Men som sagt, jag kan överhuvudtaget inte se någon knapp ''köp''.

    Om jag fick all information, som ni känner är viktigt att tala om för mig, som jag inte ställt en fråga på, så uppskattas det väldigt mycket förstås.

    Jag vet att jag kan ringa in och fråga, men jag vet också att dessa jobbar både som kundtjänst + är samtidigt säljare, så dessa skulle säga saker, som skulle mest troligt få mig att köpa fel. Jag litar inte på säljare, kort sagt.

    Mina behov: Använda i första hand QR-kod till olika saker när jag är ute.
    Google Maps.
    Bättre kamera än min knapptelefon.
    Skulle bli kul att ha internetuppkoppling på ställen som har gratis wifi. Så jag vill inte släppa runt med internet och få onödig datatrafikavgifter. Så jag kommer inte använda internet när jag är ute, precis som min knapptelefon. Den går inte att gå in på internet.

    Så jag kommer använda telefonen till att gå in på What'sApp, Messenger och Facebook. Fota och filma i roliga och trevliga ögonblick. Google maps, så jag hittar till olika ställen. Tidigare har jag kollat på google maps på min dator hemma och memorerat hur man går till platsen.

    Så jag har inga större behov än så.

    Men skall jag köpa smarttelefon, då skall jag köpa den med bästa möjliga kamera. Och iPhone 15 pro eller iPhone 15 pro max, känns som bra för JUST MIG. Men som sagt, vad är skillnaden mellan dessa två?

    Jag är inte intresserad av att höra andra smarttelefoner. Eller höra om vanliga iPhone 15. Utan vill bara ha information om mina frågor och om information om iPhone 15 pro och iPhone 15 pro max.

    Tack på förhand, kära folk! :)

    https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/apple/apple-iphone-15-pro

  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på
  • Mentat
    Anonym (Eloise) skrev 2024-02-29 11:00:01 följande:

    En annan sak: appar som Google Maps, Messenger m.fl. kräver tillgång till internet för att du ska kunna använda dem. Så du kommer att behöva betala för surf. Dock behöver det inte bli särskilt stora kostnader.


    Om man bara vill ha en kartfunktion och inte absolut måste ha just Google Maps, så fungerar Maps.me utomordentligt i offlineläge så till den behöver man inte ens ha datakommunikation.
    De är bra på litet olika sätt: Om man vill hålla sig uppdaterad vad gäller trafikstörningar så är Google Maps bättre. Om man vill vandra i naturen menar jag att Maps.me är överlägsen.
  • Anonym (Fia)

    Som redan nämnts är de telefoner du pratar om väldigt mycket overkill för det du ska ha den till. Det är ju såklart inget problem om du har gott om pengar. 
    Om du ska ha en max eller inte är nog en bra idé om du går in i en fysisk butik och tittar på skillnaden som redan nämnts, personligen tycker jag även originalstorlekarna nuförtiden är på tok för stora för mina små händer så skulle aldrig kunna ha en max, här ska du också tänka på att den ska gå ner i handväska/ficka etc. 

    Varför vill du köpa just hos tele 2 om du inte har eller vill ha de som operatör? Ska du köpa utan koppling till abbonemang så är det bättre du antingen köper direkt från apple eller från generella kedjor som elgiganten, power, etc. 

    Vet att du skriver att du inte vill byta abonnemang, men också om att inte använda internet ute så inte internetavgifter. ALLA moderna abonnemang innehåller en viss mängd gratis trafik, har ditt av någon anledning inte det så är det så gammalt att det är jättemycket dyrare än ett modernt och du bör byta. Du får ett med gratis obegränsade samtal och tillräckligt med datatrafik för det du kan tänkas ha nytta av för runt 100-200kr/månad Betalar du mer eller att du betalar efter mängd samtal och inte har någon datatrafik så bör du byta även om det känns jobbigt (du kan fortfarande behålla ditt nummer). 
    En smartphone använder i princip alltid en viss mängd data om du inte aktivt stänger av det (och då blir det inte längre så stor vits att ha en) - men det är inte mycket så länge du inte använder strömmad video utanför wifi. 

    I vilket fall som helst så köp inte från ett företag som främst säljer abonnemang om du inte tänkt använda den operatören (det kan vara en vits pga särskilda erbjudanden, men det kommer alltid bli lite krångligt och är det viktigt att spara någon/några hundralappar är det vettigare att INTE välja en iphone 15 pro utan snarare välja en tidigare modell om priset är viktigt). 

    Har du kanske någon i din närhet som kan hjälpa dig om du vill undvika säljare? 

    Du bör i vilket fall som helst välja någon annanstans att köpa ifrån oavsett vilken modell du väljer och högst troligt bör du även byta till ett nytt modernare abonnemang (det kan du göra helt utan att binda dig eller byta nummer)

  • Anonym (.)

    Några gb internet brukar ingå i alla abonnemang eller kontantkort nu. Tele2 är ett företag för abbonemang, inte en elektronikkedja...


     


    Du säger dig inte vilja köpa massa onödigt, svajig ekonomi ( ja) men tänker dig en onödigt dyr telefon? Inte med 1-2 tusen utan betydligt mer, varför i hela fridens namn när du inte behöver för att uppfylla din enkla krav?

  • Occam
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-29 10:27:11 följande:

    Men trådstartaren säger ju att hen vill ha just någon av de två och inte tips på andra. Respektera det. 


    Ja, så är det skrivet för all del. Men det är likväl lite lustigt att överväga att lägga mer än 10 tkr om det absolut enda man behöver av sin telefon utöver vad även de allra enklaste modellerna klarar av är att den har en bra kamera ?
  • Hugful80
    Anonym (Aldrig haft smarttelefon) skrev 2024-02-29 09:16:34 följande:
    jag har en iPad

    Då har du en iphone. Det är bara köpa en telefon så ser den i princip likadan ut.


     


    ... Och det är anledningen till varför jag aldrig köper Apple-produkter men det är en annan tråd :)


    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-29 10:27:11 följande:

    Men trådstartaren säger ju att hen vill ha just någon av de två och inte tips på andra. Respektera det. 


    MEN STORT TACK!!! Så skönt med någon som läser, tar in texten och förstår + respekterar trådstarten.

    Precis så är det. Jag känner att det är endast iPhone 15 pr eller iPhone 15 pro ax som jag kommer skaffa. Jag är helt ointresserad av ekonomiska tips eller fördelar med andra produkter.

    Tack skall du ha!
    Anonym (Eloise) skrev 2024-02-29 10:49:20 följande:

    TS, din länk går till Tele2s sajt. Finns det någon speciell anledning till att du vill köpa din mobil just därifrån? 

    Om inte så googla iPhone pro för att se vilka andra ställen den säljs på.

    (Och sedan kan jag inte låta bli att hålla med dem som skriver att det är en förskräckligt dyr mobil i förhållande till vilka funktioner du vill ha.)



    För att jag inte är kunnig av mig, hehe. Jag googlade på iPhone 15 pro och kom till Tele2. Tog för givet att den ägs och endast säljs av Tele2. Jag blev inte klok på sidan. Eftersom jag såg att man t.ex kunde välja ''betala direkt'', m.m. Men kunde inte se något som ''Behålla sitt gamla abonemang'' eller ''köp'' knapp överhuvudtaget. Kändes som om de vill att man skall ringa och det vill jag inte göra.

    Jag besöker hemskt gärna en butik. Men närmaste butik ligger ganska långt. Så då vill jag istället ha det levererat hem till mig, om det skulle gå. :)

    Detta skall bli så spännande! Så jag är så nöjd med fina svar jag fått, t.ex att skillnaden mellan max, är att max är större. Så då väljer jag troligtvis max då.

    Någon skrev något om varför denna iPhone med mina ''simpla'' krav.

    Det korta svaret jag kan ge, är helt enkelt som så att om jag skall ge mig in på smarttelefonen, så vill jag att den skall vara snygg och helst gärna det senaste och bra kamera och eftersom iPhone 15 är helt enkelt uppdaterat med teknikern, så blir det iPhone 15, helt enkelt.

    Det är ju inte bara smarttelefonen, som smarttelefon, jag är ute efter. Någonstans i mig har jag väl ändå väntat på denna ögonblick med att invänta med de senaste avancerade teknikerna, som iPhone 15 erbjuder. Så som sin kamera, m.m.

    Jag hade kunnat vänta lite till, om det inte vore för att samhället i princip kräver att man skall ha smarttelefon.
  • Anonym (Eloise)

    Jag blir lite fundersam över hur du kom fram till att du ska ha just den telefonen. Det är inte så att du fallit för reklamen eller att någon du känner talat gott om den? Med tanke på vad du skriver om att du lätt blir ikullpratad och att du verkat ha svårt för att söka information online så undrar jag om du verkligen har undersökt vilka alternativ som finns. 

    Du skriver å ena sidan att du vill ha en bättre kamera än på din nuvarande mobil, å andra sidan att du vill ha den allra bästa kameran som finns att få. Vilket är det? Du förstår väl att bara det att köpa en någorlunda ny smartphone av ett känt märke sannolikt kommer att ge dig en märkbart bättre kamera än den du har nu? 

    Har du läst recensioner av mobiler i olika prisklasser för att se hur de olika modellerna matchar dina behov? Så gjorde jag sist jag köpte mobil och det fick mig att välja en modell som hade bra kamera i förhållande till priset men inte en massa annat extra. För precis som du vill jag mest ha grundfunktionerna och kunna ta bra bilder.

  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)
    Anonym (Eloise) skrev 2024-03-02 21:35:06 följande:

    Jag blir lite fundersam över hur du kom fram till att du ska ha just den telefonen. Det är inte så att du fallit för reklamen eller att någon du känner talat gott om den? Med tanke på vad du skriver om att du lätt blir ikullpratad och att du verkat ha svårt för att söka information online så undrar jag om du verkligen har undersökt vilka alternativ som finns. 

    Du skriver å ena sidan att du vill ha en bättre kamera än på din nuvarande mobil, å andra sidan att du vill ha den allra bästa kameran som finns att få. Vilket är det? Du förstår väl att bara det att köpa en någorlunda ny smartphone av ett känt märke sannolikt kommer att ge dig en märkbart bättre kamera än den du har nu? 

    Har du läst recensioner av mobiler i olika prisklasser för att se hur de olika modellerna matchar dina behov? Så gjorde jag sist jag köpte mobil och det fick mig att välja en modell som hade bra kamera i förhållande till priset men inte en massa annat extra. För precis som du vill jag mest ha grundfunktionerna och kunna ta bra bilder.


    Hej!
    Jag förstår hur du tänker och jag kanske fallit för reklam, ja. Men jag har läst om mobilen och det är en bra kamera som den har. Dessutom tycker jag att den är snygg.

    Jag kommer troligtvis köpa en iPhone Pro Max, för att jag tycker det är lite kul att ha något stort.

    Så mycket är ändå ifrån min sida, att jag vill ha mobilen.
  • Anonym (Eloise)
    Anonym (Aldrig haft smarttelefon) skrev 2024-03-02 23:01:02 följande:
    Hej!
    Jag förstår hur du tänker och jag kanske fallit för reklam, ja. Men jag har läst om mobilen och det är en bra kamera som den har. Dessutom tycker jag att den är snygg.

    Jag kommer troligtvis köpa en iPhone Pro Max, för att jag tycker det är lite kul att ha något stort.

    Så mycket är ändå ifrån min sida, att jag vill ha mobilen.
    Naturligtvis har den en superbra kamera. Det betvivlar jag inte en sekund.  Men har den en så mycket bättre kamera att det är värt att lägga mängder av tusenlappar extra för att få just den?

    Det finns en massa andra mobiler som också har riktigt bra kameror och som kostar betydligt mindre.
  • Aniiee

    En IPad är ju i princip en stor IPhone fast utan själva telefondelen. Jag förstår o  du som teknikokunnig vill ha en iPhone, det finns en trygghet i att ha något man på något sätt känner igen. Det finns en anledning eller tre  till att jag alltid har Sony-mobiler.

    Tipd från mig efter att ha varit inne på Prisjakt. Köp från Inet om du vill köpa online. Gammalt, renomerat företag online som är tryggt att handla ifrån och billigare än exempelvis Elgiganten/Phone house om än marginellt. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)

    Jag besöker min närmsta butik som säljer mobiler. Men jag vet fortfarande inte. iPhone verkar ha någon typ av funktion, så om mobilen är låst, kan man ringa till Apple och få allt spärrat + spåra mobilen?

    Jag vet ingenting...

    Det fanns tydligen tips om billiga mobiler med bra kameror. Vilken mobil gäller då i sådan fall?

    I och för sig, efter mycket lång betänketid, så vill jag inte köpa en iPhone som kostar 16.000kr.

  • Anonym (LarsiLars)
    Anonym (Aldrig haft smarttelefon) skrev 2024-05-04 01:00:23 följande:

    Jag besöker min närmsta butik som säljer mobiler. Men jag vet fortfarande inte. iPhone verkar ha någon typ av funktion, så om mobilen är låst, kan man ringa till Apple och få allt spärrat + spåra mobilen?

    Jag vet ingenting...

    Det fanns tydligen tips om billiga mobiler med bra kameror. Vilken mobil gäller då i sådan fall?

    I och för sig, efter mycket lång betänketid, så vill jag inte köpa en iPhone som kostar 16.000kr.


    Priserna på nya smartphones är helt jävla bisarra. På större tillverkare är det dessutom en del man betalar bara för namnet, bara för att de kan s a s. Ännu värre om man avbetalar, såklart. Det funkar tydligen att göra så direkt mot privatkunder.
    Kolla t ex vad man betalar för en laptop som man räknar med kanske 3-4 års bruk av, och jämför med en mobil där man räknar med kanske 2 år.
    Lyckligtvis verkar det dock vara en av de "vardagstekniska" prylar som faktiskt finns kvar längst på marknaden och man kan ofta köpa en modell som inte är helt purfärsk men ändå kvar på marknaden, betydligt billigare.
    Dessutom säljs en hel del begagnade och genomgångna dito, med garanti. Är behovet inte större, skulle jag kolla efter något sånt.

    Själv har jag börjat göra så med just laptops - Köpa begagnade men renoverade (och i nyskick) inlämnade företagsdatorer med garanti, till mitt eget företag. Då kör jag ändå rätt tunga CAD-konstruktionsprogram och programmerar mycket. Har funkat utmärkt hittills. Har en butik i närheten som heter "Billigteknik.se" (du kan ju kolla hemsidan) som jag varit nöjd med, men de har säkert lika bra konkurrenter.
  • Anonym (Moto)
    Anonym (Aldrig haft smarttelefon) skrev 2024-05-04 01:00:23 följande:

    Jag besöker min närmsta butik som säljer mobiler. Men jag vet fortfarande inte. iPhone verkar ha någon typ av funktion, så om mobilen är låst, kan man ringa till Apple och få allt spärrat + spåra mobilen?

    Jag vet ingenting...

    Det fanns tydligen tips om billiga mobiler med bra kameror. Vilken mobil gäller då i sådan fall?

    I och för sig, efter mycket lång betänketid, så vill jag inte köpa en iPhone som kostar 16.000kr.


    Du får liksom välja något du tror på och som passar dig. För egen del har jag ögonen och öronen öppna kring vad som kommer och lyssnar på hur folk resonerar.

    iPhone användare brukar vara väldigt nöjda med kundservice och den hjälp man kan få. Dels av Appel, men också av andra användare. 

    Samsung användare är ofta människor som vill vara mer flexibla och inte bli inlåsta i ett märke, men ändå välja något vanligt, stort. 

    Sen har vi gruppen jag själv tillhör, som väljer telefon mer aktivt och kollar över övriga märken. Och sen köper det som "verkar bra". Denna grupp behöver ju själv välja på ett helt annat sätt, utifrån att man inte är så lojal.
  • Anonym (Eloise)
    Anonym (Aldrig haft smarttelefon) skrev 2024-05-04 01:00:23 följande:

    Jag besöker min närmsta butik som säljer mobiler. Men jag vet fortfarande inte. iPhone verkar ha någon typ av funktion, så om mobilen är låst, kan man ringa till Apple och få allt spärrat + spåra mobilen?

    Jag vet ingenting...

    Det fanns tydligen tips om billiga mobiler med bra kameror. Vilken mobil gäller då i sådan fall?

    I och för sig, efter mycket lång betänketid, så vill jag inte köpa en iPhone som kostar 16.000kr.


    Eftersom du redan har en i-pad är en iphone av någon sort det minst äventyrliga alternativet. Det kan vara skönt att ha något vars funktioner känns mer bekanta. 

    Så vore jag i din sits hade jag kollat vad det finns för iPhones på marknaden (nya och lätt begagnade) och sökt efter recensioner på nätet. Googlar man mobilens namn och ordet recension (eller review om man vill hitta recensioner på engelska) brukar man kunna hitta en hel del.

    I recensioner skrivna av folk som har koll på massor av mobiler brukar man få en mycket bättre bild av modellens fördelar och nackdelar än vad man kan få om man bara jämför säljarnas tekniska specifikationer och reklamtexter.
  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)
    Anonym (Mobil) skrev 2024-05-04 01:58:23 följande:

    Hej alla teknikentusiaster!


    Jag ville bara dela med mig av ett riktigt kap som jag nyligen stötte på ? Xiaomi Redmi A3. Detta är en smartphone som verkligen ger valuta för pengarna och just nu kan du få tag på den för endast 1290 kr!


    Med en lång batteritid, snygg design och imponerande kamerafunktioner är det här en mobil som passar perfekt för både vardagsbruk och mer krävande uppgifter. Och till det priset är det nästan för bra för att vara sant!


     


    Så om du är på jakt efter en ny mobil, så är Xiaomi Redmi A3 definitivt värd att kolla in.


    Mycket intressant!


    Jag skall försöka se om jag kan ge mig iväg till mobilbutiken och kolla och fråga efter den. Tack!

  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)
    Anonym (Eloise) skrev 2024-05-04 08:12:48 följande:
    Eftersom du redan har en i-pad är en iphone av någon sort det minst äventyrliga alternativet. Det kan vara skönt att ha något vars funktioner känns mer bekanta. 

    Så vore jag i din sits hade jag kollat vad det finns för iPhones på marknaden (nya och lätt begagnade) och sökt efter recensioner på nätet. Googlar man mobilens namn och ordet recension (eller review om man vill hitta recensioner på engelska) brukar man kunna hitta en hel del.

    I recensioner skrivna av folk som har koll på massor av mobiler brukar man få en mycket bättre bild av modellens fördelar och nackdelar än vad man kan få om man bara jämför säljarnas tekniska specifikationer och reklamtexter.
    Jag kollade på den här iPhone 15 och det känns inget märkvärdigt alls med den. Ser precis ut som vilken smarttelefoner som helst, med i princip exakt samma kamerafunktioner som helst.

    Förstår mig inte alls på varför den då kostar 16 tusen, vilket fick mig att backa, eftersom den är precis som vilken mobil som helst, bara att den är dyr. Det är den enda skillnaden jag märker av den.
  • Anonym (Aldrig haft smarttelefon)

    Den här  Xiaomi Redmi A3, som jag inte kommer kunna uttala, tror jag. Den låter otroligt bra, men dess kamera. Det blir direkt något som väcker mitt intresse. Men hur är det med hållbarheten. Hört att man hålla på och få krångel med den (något jag tar upp senare), efter bara tre år, så skall man gå och köpa ny telefon och det vill jag inte.


     


    Den knapptelefon jag har nu, har jag haft sedan 2011 och den funkar fortfarande. Men eftersom man behöver scanna kod och hålla på med QR-kod i princip överallt, så har jag känt att det är dags för en smarttelefon.

    Jag är dock rädd och orolig för hackare. Tydligen är det bästa att man köper en obegränsad surf hos sin operatör, för att känna sig trygg och då blir det kanske 200kr i månaden för sådant, vilket jag tycker är tråkigt. Med andra ord, kan man inte låna bibliotekets wifi eller så, man måste ha sitt egna?

    Förlåt om jag ställer luddiga frågor, men det är vad jag har förstått mig på med dessa smartteelfoner.

    Jag vill helst ha en smarttelefon, som man påstår också om iPhone, att den skulle ha en lång ''livslängd''/hållbarhet.


    Denna  Xiaomi Redmi A3 är den vattentålig, t.ex om det är ute och regna?

    Hur är det med stöld/borttappad telefon. Har den också något liknade med ''Find my...'' och ''Stolen protect...'' grej?

    Jag tycker det är lite jobbigt att behöva hålla på och syssla med detta, men samtidigt känner jag en vilja ändå att ha det. Mest för kameran, som kan vara så kul att fota.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med köp för en smarttelefon - Vill veta funktioner och vad jag ger mig in på