• Anonym (Tonårsmamman)

    Är det jag som är knäpp och tänker fel?

    Ensamstående sen 5 år tillbaka,  mamma till 17-årig son. Han bor hos mej Vv. Träffade en ny man (w) för 3 år sedan. Vi bor inte ihop. 


    Problemet kommer vid helger. W vill fira alla med mej och det är jag såklart glad för.   Men lite då och då är min son hos mej på storhelger, typ jul, nyår, midsommar? W tycker att sonen är så stor nu att han kan vara hemma själv. Och det kan han och det är han ibland. Inga som helst problem om jag är borta någon natt med w. Men jag åker inte i väg stora helger och lämnar sonen själv.

    W har noll förståelse för det. Han tycker jag är mesig och överbeskyddande. För mej handlar det inte om att sonen inte klarar sej själv utan att jag inte vill att sonen ska känna sej bortvald. Jag har varit tydlig med det sen jag träffade w. Har jag sonen en storhelg ingår min son i firandet. Är jag bortbjuden så ska det vara självklart att han får hänga med om han vill.  


    Börjar tröttna på w:s tjafsande om det här som jag tycker är självklart. Hur tänker ni andra kring sånt här? Är det kanske inte så självklart som jag tycker?

  • Svar på tråden Är det jag som är knäpp och tänker fel?
  • Anonym (SA)
    Anonym (*) skrev 2024-05-01 16:55:07 följande:

    Jag är trettio år äldre än din son och tillbringar ändå ofta storhelger med mina föräldrar. Din snubbe verkar inte fatta alls vad det innebär att ha en familj. 


    Och om dina föräldrar skulle vara bortbjudna så kommer du lallades efter och bjuder in dig själv för du har minsann rätt att umgås med dina föräldrar om du vill?
    Charmigt...
  • Anonym (Mimmi)
    EpicF skrev 2024-05-02 23:31:43 följande:
    Lite trist att ens egen pappa inte vill vara med och fira jul med sina barn. Man borde tycka att det är en självklarhet även om man inte är speciellt "traditionsbunden". 
    Vad menar du med det?
  • EpicF
    Anonym (rätt) skrev 2024-05-03 08:50:14 följande:
    Ja, dina ungar håller sig nog undan från dig så mycket som möjligt. Och det kan man ju verkligen förstå. 
    Inte det minsta. Och som det ser ut så kommer de aldrig att göra det, inte ens i vuxen ålder. 
  • EpicF
    Ess skrev 2024-05-03 11:44:31 följande:
    Tur att du inte har mig som förälder, det har besparat mig en jäkligt sen abort.
    Det hade varit lite märkligt eftersom jag är betydligt äldre än dig... 
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-03 16:28:52 följande:
    Vad menar du med det?
    Precis vad det står;

    Att det är lite trist att ens egen pappa vill vara med och fira jul med sina barn. Och att man borde tycka att det är en självklarhet även om man inte är speciellt "traditionsbunden".
  • Ess
    EpicF skrev 2024-05-04 01:02:51 följande:
    Det hade varit lite märkligt eftersom jag är betydligt äldre än dig... 
    Intressant, hur vet du det?
  • Ess
    EpicF skrev 2024-05-04 01:04:53 följande:
    Precis vad det står;

    Att det är lite trist att ens egen pappa vill vara med och fira jul med sina barn. Och att man borde tycka att det är en självklarhet även om man inte är speciellt "traditionsbunden".
    Varför fira högtider man inte tror på, och dessutom inte ser som sk högtider.
  • EpicF
    Ess skrev 2024-05-04 10:17:51 följande:
    Varför fira högtider man inte tror på, och dessutom inte ser som sk högtider.
    Man gör det för sina barns skull...
  • EpicF
    Ess skrev 2024-05-04 10:16:27 följande:
    Intressant, hur vet du det?
    Det var så svårt att ta reda på. 
  • Ess
    EpicF skrev 2024-05-04 12:21:29 följande:
    Det var så svårt att ta reda på. 
    Hur gammal är jag då?
  • Ess
    EpicF skrev 2024-05-04 12:21:07 följande:
    Man gör det för sina barns skull...
    Nä, man firar de högtider man tror på.
  • EpicF
    Ess skrev 2024-05-04 15:08:47 följande:
    Nä, man firar de högtider man tror på.
    Självklart kan man vara en dårlig förälder och välja att inte fira jul med sina barn. Eller så biter man ihop och firar julen som är barnens högtid. 
  • Ess
    EpicF skrev 2024-05-04 21:43:43 följande:
    Självklart kan man vara en dårlig förälder och välja att inte fira jul med sina barn. Eller så biter man ihop och firar julen som är barnens högtid. 
    Julen är inte alls barnens högtid. Den är allas som tror på den.
  • EpicF
    Ess skrev 2024-05-04 22:32:53 följande:
    Julen är inte alls barnens högtid. Den är allas som tror på den.
    Alla får tycka vad de vill. 
Svar på tråden Är det jag som är knäpp och tänker fel?