• Anonym (Ledsen)

    Överdriver jag?

    Hur är era erfarenheter kring människor som envisas med att vilja veta om du är gravid eller inte? Jag är i chock över hur taktlösa och respektlösa människor i min krets är. 


     


    Är så himla besviken över hur jag tvingades berätta om min tidiga graviditet och hur människor tagit sig friheten att fråga. Är efter ett missfall och är så klart så himla orolig över denna graviditeten och vill skydda den. Berättade ändå i förtroende för min mans farmor (glömde att hon håller på och bli senil) där jag förklarade att vi inte vill berätta någonting innan vecka 13. Hon är ett undantag. Är nu i ? jag vet inte. Tidig. Innan ett första ultraljud (väntat så länge jag kan).


     


    Mitt under släktmiddagen tvingar farmor mig att berätta det för min mans föräldrar som givetvis blir jätte glada och har svårt att dölja sin glädje. Till det råkar min man dra ett skämt och människor tror (förstår) att det är en hint om att jag är gravid Varefter hans syster kommer och frågar vid sidan om det verkligen stämmer. Jag ville absolut inte berätta det så, ville inte dra in människor i den här graviditeten som jag redan är så orolig för. 


     


    Idag på jobbet hade jag svårt att lyfta någonting tung. Jag och chefen står i samma rum - hon säger ingenting. Jag följer med henne ut (hon ser inte) och jag hör henne fråga alla andra på kontoret om någon vet huruvida jag är gravid eller inte. Jag får totalt psykbryt och frågar varför hon frågar någon annan det trots att vi nyligen stått i samma rum - varpå hon vänder sig om och frågar (inför alla) om jag är gravid. Jag förnekar det eftersom att jag tänker att det absolut inte är hennes ensak (jag kommer ändå att byta jobb om en månad) och fortsätter skälla ut henne över att hon frågar någonting sådant inför alla andra. 



    Så besviken.

  • Svar på tråden Överdriver jag?
  • Anonym (Kvinna med livserfarenhet)

    Ja du överdriver.
    Skyll dig själv att ni berättar hemligheter för gamla farmor.
    Känslig och kan inte lyfta på jobbet, bra av chefen att fråga, lite taktlöst kanske.
    Men jag kan förstå dig och hur du känner dig.

  • Anonym (r)

    Din chef betedde sig riktigt jävla idiotiskt, den äldre lite förvirrande damen var nog dömt att misslyckas hela tiden tyvärr.


     


    Hoppas allt går bra på ultraljudet!

  • Anonym (Ledsen)

    Tillägg: Nu är ju inte farmor senil (än). Fel ord. Hon är rätt pigg och fräsch men här levererade hon inte riktigt och jag blev förvånad och besviken just därför 🙈

  • Elio3

    Jag tycker inte alls att du överdriver utan det var riktigt uselt gjort av samtliga. Helt gränslöst av din chef. Tycker du borde ta ett separat snack med chefen och säga hur otroligt olämpligt och okänsligt gjort det var. Ingen har nån aning om vad du varit med om och hur du känner. 

    100 % på din sida!! 

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-05-01 18:42:35 följande:

    Tillägg: Nu är ju inte farmor senil (än). Fel ord. Hon är rätt pigg och fräsch men här levererade hon inte riktigt och jag blev förvånad och besviken just därför 🙈


    Som sagt, du skulle inte berättat om det är så viktigt att det inte kommer fram. 
  • Agda90

    Jag och mannen lärde oss den hårda vägen vid första graviditeten. Vi valde att berätta ganska tidigt för våra föräldrar och syskon. Vi ville att det skulle stanna inom närmaste familjen tills efter första ultraljudet. 
    Tji fick vi. Svärmor hade berättat för hela tjocka släkten. 

    Så med barn nr två behöll vi vår lilla hemlighet mycket längre. 

    Din chef agerade helt fel. Man gör inte så. 

  • Anonym (qwerty)

    Ja du överdriver.
    Om du inte vill berätta så berättar man inte, varför ska senila gammelkärringen promt veta om ni ingen annan ska veta. Då får du skylla dig själv att det sprids vidare.

    Att din chef undrar var ju för att de kanske bryr sig, eller undrar varför du inte gör ditt jobb. Att tala är silver.........

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-05-03 11:27:27 följande:

    Ja du överdriver.
    Om du inte vill berätta så berättar man inte, varför ska senila gammelkärringen promt veta om ni ingen annan ska veta. Då får du skylla dig själv att det sprids vidare.

    Att din chef undrar var ju för att de kanske bryr sig, eller undrar varför du inte gör ditt jobb. Att tala är silver.........


    Oj, du var bitter Drömmer
Svar på tråden Överdriver jag?