• Linda2barnsmamma

    Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)

    Hej. 
    Vill börja med att skriva att vi varit på vårdcentralen och i väntar samtal på måndag från habiliteringen om detta. 

    Min son har autism och är 6 år, han har varit väldigt selektiv med maten hela sitt liv, men ändå tyckt om att äta .

    Men för två veckor sedan satte han en lite brödbit i halsen på förskolan, och blev jätterädd. 
    Vi gjorde inte så stor sak av det utan fortsatte som vanligt. 
    Sedan blev det oftare han satte små bitar i halsen och blev mer och mer rädd för att äta. Nu äter han i princip bara fruktklämmisar, lite choklad som smälter och isglass. 
    Allt som har med mat och göra har han blivit rädd för . Går heller inte att mosa maten, då han tycker det ser för äckligt ut. 
    Vet verkligen inte vad mer ja kan göra , vi har verkligen testat ALL mat som finns , allt mjukt , allt rinnande. Men så fort det nämns mat så blir han rädd direkt. 
    Man ser att han är hungrig , men det går ändå inte . 
    Mitt hjärta gör så ont och ja vet att vi kommer få hjälp. Men har någon något tips på vad man kan göra medans vi väntar på habiliteringen???

  • Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 10:24:04 följande:

    Wow, vilket bra jobb ni har gjort iom att han håller vikten och går på toa normalt! 

    Vi fick som råd att ställa ut fat med typ kex och sånt som kan stå framme. För en del är det lättare att peta i sig lite när de är ensamma och det bara råkar stå något där. 


    Perioden då han fortfarande åt potatismos så hade vi väldigt mycket fett och olja i . Även äggula ibland. Enligt råd från habiliteringen. Och det funkade fint tills det fanns en pytteliten bit potatis som han kände . Då trög det stopp . 
  • Meddelande borttaget
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-04 20:39:59 följande:
    Jag har pluggat näringslära på sista tiden, så inte så svårt att förstå att du gett ditt barn skitmat..Fast du kanske gjorde det omedvetet..Så kanske dags att vakna lite nu mamma! Man ger inte sitt barn glass att leva på. 
    Jag har inget problem längre, men jag har haft liknande problem som dig.även om jag inte sjönk så lågt som att ge glass..
    Innan vi ändrade på kosten! Kosten har STOR betydelse, men det berättar inte läkare eller dietister, utan det får man prova sig fram till HELT själv för att upptäcka.

    Och precis som jag trodde så stoppar du huvudet i sanden och "låtsas" om som om du har gett ditt barn endast nyttig mat och ingen skitmat.. Med undantag en dag i veckan då kanske, men inte varje dag...
    Eller så vill du så himla gärna tro det att du tror att du bara har gett ditt barn bra mat.

    Jag ville hjälpa din son, inte dig..det är bara därför jag skrev.. Och ibland behöver man höra saker som man inte vill höra för att kunna bättra sig..Men jag hade väl fel då..Du är inte orsaken till din sons autism orsakad av föda, hmm men vem har gett han mat då om inte DU!

    Men enligt dig så har du alltid gett ditt barn det allra nyttigaste från den dag han började äta.Fram tills han fick något i halsen och sen dess vill han inte äta.
    Och du tror att det bara beror på den händelsen?
    HUR kan du ens tro att det bara beror på den händelsen när du samtidigt skriver att han har autism? Orsakad av dålig mat, miljögifter, vaccin och annat skräp.
    Du orsakade din sons autism..som ledde till att han blivit rädd för att svälja..
    Varför inte göra något åt din sons autism som är den stora anledningen till att han inte fattar att det är ofarligt att svälja..

    Han kommer inte svälta utan glass. han kommer må bättre och bättre istället..om ni slutar göda honom med socker, gluten, mjölk och annan skräpmat. Tillslut så kommer han bli hungrig nog för att börja äta..Det blir bara jobbigt för dig, så blanda inte in din son i att han skulle tycka det var jobbigt..Han äter OM och NÄR han är hungrig. Han kommer INTE svälta ihjäl sig..

    Jag börjar undra om du verkligen vill hjälpa din son att må bra eller om du bara vill ha det lugnt, ha det skönt och slippa anstränga dig genom att ta reda på vad som är bra för JUST DIN SON eller inte och laga riktig mat till honom. Istället för att lämna över allt till läkarna som inte kommer göra ett skit! Garanterat, dom gör ingenting som din son kommer utvecklas av..Iaf inget som hjälper ditt barn i längden. Och jag trodde väl någonstans att det var det viktigaste och inte att ni får ett Quick fix som tex droger..Bara för att ni vill kunna sova ut..Lite ego kanske? eller jag vet inte, vill man ge sitt barn medicin så får man väl göra det-TYVÄRR..

    Det kommer ju inte hjälpa ditt barn mer än väldigt kortsiktigt, sen kommer det göra mer skada än nytta istället..
    Sen av det lilla jag kan läsa om din kunskap gällande näringslära är ju skrämmande dålig. Och ännu värre om man är en förälder till ett barn som fått en NPF diagnos..Plugga lite näringslära är nog mitt bästa tips för din son och dig själv..

    Men är det så att du har lagat all mat själv från grunden, alltså nyttig mat såklart, varje dag...
    Och Inte köpt någon färdig matprodukt till din son alls? Inget färdigt bröd, inga färdiga flingor (som är fulla med socker) ingen vit pasta, pizza, hamburgare, osv osv..Bara nyttigheter?
    Aldrig köpt  färdiga burkar med sk barnmat i?
    Utan du har alltid gjort din egen barnmat eller mat från grunden och alltid använt bra mat som tex grönt, frukt, nötter kefir, ost och tex produkter med hela korn i, osv...
    Ja då har du ju gjort vad du kunnat. och kan inte göra så mycket mer, men failar du på det så har du ju absolut inte gjort vad du kunnat..
    Ja tänker inte ens ödsla min tid på dig fröken duktig. Tack för din åsikt, men vi klarar oss utan dig. Gör oss alla den äran att inte skriva mer i denna tråd. 
    Trevlig helg. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Limpmacka och oboy)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-04 20:39:59 följande:
    Jag har pluggat näringslära på sista tiden, så inte så svårt att förstå att du gett ditt barn skitmat..Fast du kanske gjorde det omedvetet..Så kanske dags att vakna lite nu mamma! Man ger inte sitt barn glass att leva på. 
    Jag har inget problem längre, men jag har haft liknande problem som dig.även om jag inte sjönk så lågt som att ge glass..
    Innan vi ändrade på kosten! Kosten har STOR betydelse, men det berättar inte läkare eller dietister, utan det får man prova sig fram till HELT själv för att upptäcka.

    Och precis som jag trodde så stoppar du huvudet i sanden och "låtsas" om som om du har gett ditt barn endast nyttig mat och ingen skitmat.. Med undantag en dag i veckan då kanske, men inte varje dag...
    Eller så vill du så himla gärna tro det att du tror att du bara har gett ditt barn bra mat.

    Jag ville hjälpa din son, inte dig..det är bara därför jag skrev.. Och ibland behöver man höra saker som man inte vill höra för att kunna bättra sig..Men jag hade väl fel då..Du är inte orsaken till din sons autism orsakad av föda, hmm men vem har gett han mat då om inte DU!

    Men enligt dig så har du alltid gett ditt barn det allra nyttigaste från den dag han började äta.Fram tills han fick något i halsen och sen dess vill han inte äta.
    Och du tror att det bara beror på den händelsen?
    HUR kan du ens tro att det bara beror på den händelsen när du samtidigt skriver att han har autism? Orsakad av dålig mat, miljögifter, vaccin och annat skräp.
    Du orsakade din sons autism..som ledde till att han blivit rädd för att svälja..
    Varför inte göra något åt din sons autism som är den stora anledningen till att han inte fattar att det är ofarligt att svälja..

    Han kommer inte svälta utan glass. han kommer må bättre och bättre istället..om ni slutar göda honom med socker, gluten, mjölk och annan skräpmat. Tillslut så kommer han bli hungrig nog för att börja äta..Det blir bara jobbigt för dig, så blanda inte in din son i att han skulle tycka det var jobbigt..Han äter OM och NÄR han är hungrig. Han kommer INTE svälta ihjäl sig..

    Jag börjar undra om du verkligen vill hjälpa din son att må bra eller om du bara vill ha det lugnt, ha det skönt och slippa anstränga dig genom att ta reda på vad som är bra för JUST DIN SON eller inte och laga riktig mat till honom. Istället för att lämna över allt till läkarna som inte kommer göra ett skit! Garanterat, dom gör ingenting som din son kommer utvecklas av..Iaf inget som hjälper ditt barn i längden. Och jag trodde väl någonstans att det var det viktigaste och inte att ni får ett Quick fix som tex droger..Bara för att ni vill kunna sova ut..Lite ego kanske? eller jag vet inte, vill man ge sitt barn medicin så får man väl göra det-TYVÄRR..

    Det kommer ju inte hjälpa ditt barn mer än väldigt kortsiktigt, sen kommer det göra mer skada än nytta istället..
    Sen av det lilla jag kan läsa om din kunskap gällande näringslära är ju skrämmande dålig. Och ännu värre om man är en förälder till ett barn som fått en NPF diagnos..Plugga lite näringslära är nog mitt bästa tips för din son och dig själv..

    Men är det så att du har lagat all mat själv från grunden, alltså nyttig mat såklart, varje dag...
    Och Inte köpt någon färdig matprodukt till din son alls? Inget färdigt bröd, inga färdiga flingor (som är fulla med socker) ingen vit pasta, pizza, hamburgare, osv osv..Bara nyttigheter?
    Aldrig köpt  färdiga burkar med sk barnmat i?
    Utan du har alltid gjort din egen barnmat eller mat från grunden och alltid använt bra mat som tex grönt, frukt, nötter kefir, ost och tex produkter med hela korn i, osv...
    Ja då har du ju gjort vad du kunnat. och kan inte göra så mycket mer, men failar du på det så har du ju absolut inte gjort vad du kunnat..
    Bara för att man pluggat näringslära betyder det inte att man kan något om barn med SÄ. Du kan det som funkar för dig. 

    Läste om några barnpsykologer som var experter inom barnpsykologi. De hade gett ut böcker och var efterfrågade för deras kunskap då de var erkänt duktiga inom området med höga akademiska titlar. 

    Barnpsykologerna fick egna barn. 

    Sedan sa de att ingen som inte har barn borde få skriva böcker eller ens uttala sig om barnpsykologi. De gör ju inte alls som man säger eller förespråkar. 

    Jag känner flera som pluggat olika former av näringslära. Flertalet är vegeterianer och veganer med ätstörningar som anoerixa, bullemi med mera. Det som brukar hända när de kommer ut i sin egna verklighet med egna barn är att de inser att man är glad för ATT de äter, speciellt om man har barn som är känsliga när det handlar om mat och koncistens. 

    Du ger inga råd, du ger pekpinnar ur ditt perspektiv utan att hänvisa till "trovärdiga" källor. Låt TS få försöka lösa sin situation. Det fanns barn som satte i halsen även förr i tiden och vägrade äta. Idag finns det näringsdrycker med mera som kan hjälpa till att få i barnen energi för det kan gå snabbt om de tappar vätska och matintag. 

    Förr i tiden fanns det faktiskt också NPF-barn. De gick i särklass i en vanlig skola. och fick hjälp av lärarna på ett helt annat sätt än idag när alla barn sak gå i samma klass och det blir kaos.

    Till frukost förr i tiden åt man limpmacka eller rostbröd och drack oboy till. De som åt gröt åt gröten med en soppslev sylt på. Eller cornflakes med socker till. Eller ricekrisps som har både honung och socker på. Saft drack många ofta, lite nyttigare än läsk, men det dracks mer saft än läsk så vem vet i längden hur det var. Det var inte så himla präktigt förr i tiden som många vill påskina idag. 

    TS sticker inte huvudet i sanden. TS försöker hitta hjälp och råd då hon är orolig för sitt barn. Ett barn som inte äter på grund av rädsla. Hade du haft egna barn så kanske du hade förstått oron som TS har? Jag misstänker att TS barn inte är så stor storleksmässigt och då vet man att det kan gå fort om man inte får i barnen näring och vätska. 

    Det är då man hamnar på sjukhus med dropp i armen vilket man gärna vill undvika. På sjukhuset kan man också få isglass med socker, saft och sådant för energi och vätska. 

    Till TS - jag har full sympati med dig, hoppas ni hittar en lösning för hela familjen som funkar. 

    Ang förskolan förresten - även om det bara är några veckor kvar. Säg att ni går dit och leker men att han äter varken frukost eller lunch. Allt för att avdramatisera det hela och få en trygg övergång till skolan. 
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Limpmacka och oboy) skrev 2024-05-05 00:32:12 följande:
    Bara för att man pluggat näringslära betyder det inte att man kan något om barn med SÄ. Du kan det som funkar för dig. 

    Läste om några barnpsykologer som var experter inom barnpsykologi. De hade gett ut böcker och var efterfrågade för deras kunskap då de var erkänt duktiga inom området med höga akademiska titlar. 

    Barnpsykologerna fick egna barn. 

    Sedan sa de att ingen som inte har barn borde få skriva böcker eller ens uttala sig om barnpsykologi. De gör ju inte alls som man säger eller förespråkar. 

    Jag känner flera som pluggat olika former av näringslära. Flertalet är vegeterianer och veganer med ätstörningar som anoerixa, bullemi med mera. Det som brukar hända när de kommer ut i sin egna verklighet med egna barn är att de inser att man är glad för ATT de äter, speciellt om man har barn som är känsliga när det handlar om mat och koncistens. 

    Du ger inga råd, du ger pekpinnar ur ditt perspektiv utan att hänvisa till "trovärdiga" källor. Låt TS få försöka lösa sin situation. Det fanns barn som satte i halsen även förr i tiden och vägrade äta. Idag finns det näringsdrycker med mera som kan hjälpa till att få i barnen energi för det kan gå snabbt om de tappar vätska och matintag. 

    Förr i tiden fanns det faktiskt också NPF-barn. De gick i särklass i en vanlig skola. och fick hjälp av lärarna på ett helt annat sätt än idag när alla barn sak gå i samma klass och det blir kaos.

    Till frukost förr i tiden åt man limpmacka eller rostbröd och drack oboy till. De som åt gröt åt gröten med en soppslev sylt på. Eller cornflakes med socker till. Eller ricekrisps som har både honung och socker på. Saft drack många ofta, lite nyttigare än läsk, men det dracks mer saft än läsk så vem vet i längden hur det var. Det var inte så himla präktigt förr i tiden som många vill påskina idag. 

    TS sticker inte huvudet i sanden. TS försöker hitta hjälp och råd då hon är orolig för sitt barn. Ett barn som inte äter på grund av rädsla. Hade du haft egna barn så kanske du hade förstått oron som TS har? Jag misstänker att TS barn inte är så stor storleksmässigt och då vet man att det kan gå fort om man inte får i barnen näring och vätska. 

    Det är då man hamnar på sjukhus med dropp i armen vilket man gärna vill undvika. På sjukhuset kan man också få isglass med socker, saft och sådant för energi och vätska. 

    Till TS - jag har full sympati med dig, hoppas ni hittar en lösning för hela familjen som funkar. 

    Ang förskolan förresten - även om det bara är några veckor kvar. Säg att ni går dit och leker men att han äter varken frukost eller lunch. Allt för att avdramatisera det hela och få en trygg övergång till skolan. 
     Vadå "du kan det som funkat för dig" ?
    Och var har jag skrivit att jag inte har barn..Ingenstans.

    Nej jag pratade inte om mig-såklart- jag pratade om det som har funkat på barn med NPF-diagnoser, många barn har blivit helt friska från sin NPF-diagnos eller mått mycket bättre åtm..Sen dom la om kosten -helt- så man måste kunna vara strikt en liten tid, men det lönar sig snabbt.., men TS bryr sig ju inte! 
    Varför ens fråga om råd när hon ändå inte bryr sig om att hennes son har autism..Det är ju det som är grundproblemet till att han har svårt att svälja..
    Hade han inte haft autism så hade det inte blivit något problem ens..

    Jag tyckte jag gav råd..men jag kanske inte skrev exakt vilket mat, osv som är viktigt för barn med NPF, men i det stora hela..Och bland det viktigaste skrev jag ju.. Att utesluta ALLT med vitt socker,-(tex vanlig glass)  vitt mjöl/gluten (tex vitt bröd; pizza, osv), mjölk och ta bort ALL processad mat och dryck som tex läsk och snabbmat- först och främst. till att börja med åtm..
    Och byta ut det till frukt, bär, grönt, växtbaserad mat, hela korn, nötter, (fet) fisk, osv istället..Sen kan man enkelt göra en riktigt god glass på bär/frukt istället-om man orkar anstränga sig lite för sitt eget barn.
    Bara den lilla förändringen brukar göra extremt stor skillnad för barn med en NPF-diagnos..

    Och hade TS varit intresserad av att hjälpa sin son på riktigt och inte bara droga ner honom och vänta på tills han flyttade hemifrån som en incel vid 40 år så skulle jag svarat på alla frågor hon hade haft gällande bästa maten om hon hade velat.och kunnat visa källor, men det ville hon inte..

    Jag fick iaf inte varken flingor, limpa eller vitt bröd till frukost eller någon färdigmat som var processad som barn..min mamma gjorde allt bröd, bullar, mat, osv själv..Och vi bodde i hus på¨landet så vi kunde plocka massor av frukt, bär, svamp, rotfrukter, fiska osv under sommarhalvåret iaf.. 

    Fiskade man som barn så fick man äta upp fisken sen också..även om det inte var så gott, men eftersom man hade fångat fisken själv så blev det ju lite roligare att äta iaf. 😂 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-04 02:13:19 följande:

     


    Du måste skaffa en större storlek på din foliehatt. Den du har nu verkar klämma åt ordentligt. 


    Detta är inte tråden Vi som gillar konspirationsteorier. Detta är en tråd, där en desperat förälder ber om hjälp.
    Så mycket struntprat i en och samma text du lyckades få ihop. Du har ingen seriös källa på dina påstående. Att hänvisa till Youtube är ingen seriös källa.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2024-05-04 02:24:18 följande:
    Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)

    Han kommer äta när han blir tillräckligt hungrig gör ingen stor sak av det bara. Lägg en låda med mat som klarar rumstemperatur i hans rum och mat han han nå i kylen. De enorma problem autister numera har med mat existerade inte för 20 år sen det är ytterst sällsynt att människor svälter ihjäl i Sverige även om många här på fl hävdar att deras barn skulle dö som flugor utan önskekost och att man trugade och tjatade i dem glass. 


    Oj så fel du har. För 20 år sedan var det många som inte fick diagnosen autism. Dessa barnen har i många fall vuxit upp och blivit vuxna som inte mår så bra. Bara för att man pratar mer om en sak idag, innebär inte att det inte har funnits tidigare. Selektiv ätstörning har funnits alltid. Har du hört talas om kräsna barn? Många kräsna barn har selektiv ätstörning.
  • Anonym (Q)

    Ge honom sånt som han känner att han vågar äta. När han känner sig säkrare så får ni börja ätträna med honom. Han har helt enkelt blivit så rädd för upplevelsen att det låst sig för honom. Jag hoppas att han snart hittar modet igen. Habiliteringen kommer ge er hjälp att komma vidare i det här. Ni får stötta honom och med er hjälp kommer han att hitta tillbaka.

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)

    Isa, lägg av. Du har ingen aning om vad du pratar om, så håll tyst. Du har förstört den här tråden där en förälder annars hade kunnat få goda råd. Nu är den sabbad av ditt skitprat. Och du har sparkat på en uppenbarligen engagerad och kunnig förälder vars barn har problem som du inte kan något om över huvudet taget. Du borde skämmas. 

  • Linda2barnsmamma

    Tack alla som skrivit och som genuint bryr sig . 
    Ska invänta habiliteringen i morgon, och se vad som sägs och hur vi ska gå vidare. 

    Just nu får han äta vad han vill , OAVSETT hur mycket socker det är i. Så länge ja ser att han håller vikten och kan va ute och leka så är jag nöjd. 

    Har pratat med förskolan i fredags, och precis som en skrev så komme vi forsätta vara där , han trivs så bra annars på förskolan. Så det hoppas ja håller i sig. 

    <3

  • Anonym (Mamma)

    Håller tummar och tår för er! 


    Mitt barn slutade äta (men av andra skäl). Vi är på andra sidan nu och det blir långsamt mer som kan slinka. Så det här är en hälsning med hopp från oss som är förbi det värsta (och gav obegränsat med sötsaker när det behövdes, i samråd med vården). 

  • Goneril

    Vi är några här som funderat på vad som skulle kunna funka och som den här lille killen skulle kunna äta, goda krämiga soppor bland annat, mycket har TS provat men det är inte lätt att hitta en framkomlig väg. Nu får TS  proffshjälp snarast och kan sedan lägga detta bakom sig.                                                                                                                                                                                                 Signaturen Isa skjuter allt i sank och levererar en mix av konspirationsteorier och personangrepp, bland annat skulle det lilla barnet skulle bli en Incel, alla möjliga förolämpningar staplades på varandra. Det värsta av inläggen har jag anmält men moderatorerna kanske har tjänstledigt, vad vet jag.                                                                                                                                                                                                                                                                  Tipset med lite olja i potatismoset noterar jag för övrigt, som äldre har jag svårt att hålla vikten. Just åt jag en perfekt, alldeles mogen avocado; borde vara möjligt för grabben att äta efter att den mosats noggrant. Lycka till med undersökningen, hoppas allt går vägen!                                                                                           

  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-05 09:31:37 följande:

    Håller tummar och tår för er! 


    Mitt barn slutade äta (men av andra skäl). Vi är på andra sidan nu och det blir långsamt mer som kan slinka. Så det här är en hälsning med hopp från oss som är förbi det värsta (och gav obegränsat med sötsaker när det behövdes, i samråd med vården). 


    Så skönt att höra att ni kommit vidare och din lilla kanta lite , även om det går sakta. 
    Det kommer ta tid, men tills dess så får han äta vad han vill och det får kosta vad det vill :) 
    Slinker även ner lite ersättning emellanåt , även om det är för små barn så du lär det och ger lite extra näring. 
    Nu ska vi göra milkshake, med lite extra röd mjölk och grädde . 
    <3
  • Linda2barnsmamma
    Goneril skrev 2024-05-05 10:39:54 följande:

    Vi är några här som funderat på vad som skulle kunna funka och som den här lille killen skulle kunna äta, goda krämiga soppor bland annat, mycket har TS provat men det är inte lätt att hitta en framkomlig väg. Nu får TS  proffshjälp snarast och kan sedan lägga detta bakom sig.                                                                                                                                                                                                 Signaturen Isa skjuter allt i sank och levererar en mix av konspirationsteorier och personangrepp, bland annat skulle det lilla barnet skulle bli en Incel, alla möjliga förolämpningar staplades på varandra. Det värsta av inläggen har jag anmält men moderatorerna kanske har tjänstledigt, vad vet jag.                                                                                                                                                                                                                                                                  Tipset med lite olja i potatismoset noterar jag för övrigt, som äldre har jag svårt att hålla vikten. Just åt jag en perfekt, alldeles mogen avocado; borde vara möjligt för grabben att äta efter att den mosats noggrant. Lycka till med undersökningen, hoppas allt går vägen!                                                                                           


    Ja ja vet inte vad vi inte testat. Avocado äter han inte innan heller, han tycker all mosad mat ser äcklig ut, och ja kan delvis förstå han . Han är ju så medveten om hur det såg ut innan så det går lixom inte . 
    Men nu kör vi lite smoothie och milkshake , så blandar vi i lite extra fetter .
    Så länge han håller sin vikt så är ja supernöjd. 

    Har 4 barn , varav 3 har NPF diagnoser och den yngsta ska utredas. Så liknande incidenter har vi gått igenom tidigare, så vi försöker minnas vad vi gjorde för 10 år sen med den äldsta. 

    Men han får ta det i sin takt, och habiliteringen kommer finnas där som stöd. 
    Tack för fina orden .
  • Anonym (Q)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-05 03:21:41 följande:
    Oj jag hade glömt foliehatten, ni existerar ju..men nu kom du in i tråden också. Vad fint!

    Men det gör inget för jag har ändå pluggat näringslära och allt som har med kost att göra..Jobbar med det också när jag känner för det....och vet således vad jag pratar om. 
    Det verkar ju däremot INTE du med din foliehatt och dina konspirationsteorier..göra..För annars så skulle du veta något om hur viktigt det är med rätt näring.

    Men alla blir saliga på sin tro, även du kan ju inbilla dig att du mår bra av att svulla på chips, läsk och godis varje dag..Även fast du vet innerst inne att det är det som gör dig både seg i huvudet och fet.

    Prova föressten o BARA äta processad mat, glass, godis, pizza, mc-donalds, friterad mat, osv i minst 1 månad, ungefär den at som många ger sina barn, men håll helst på 1 år..utan att äta en enda frukt eller grönt och se hur du mår sen..Om du lever.

    Kom tillbaka om 1 år och berätta--har du blivit lite dimmig i huvudet och tung i kroppen..Gör det ont i hjärtat, hjärtklappning, högt blodtryck, känner du dig stressig, svårt att sitta still eller  lite ont i lederna kanske? 
    Fast du känner väl🧐 redan dom symptomen med den kost du redan äter antar jag.

    Det är inte jag som tror att man blir frisk från en funktionsnedsättning med mat. Du påstår väl snart att ben växer ut om man bara äter rätt. Du har så många påståenden om personer som svarar dig. Hur vet du hur alla i tråden äter? Har du någon övernaturlig kraft eller är du dålig på att försvara dig på ett sakligt sätt, så att du bara drar till med något trams? Du äter nog själv dålig mat. Du kan inte förstå i vilka trådar ditt dravel passar. Bad TS verkligen om råd hur hon ska bota sin son från autism? 


    Men du har rätt. Allt går att bota med kost?..

  • Soligakatten

    Jag förstår vilket otroligt jobbig situation du är i. Tyvärr är det inte ovanligt att barn med autism får svårigheter med maten. Jag har själv haft problemet med det, det enda som funkade var bra kbt terapeut, det borde finnas anpassat för barn men inte alls säkert. Har en systerdotter som fick samma problem som liten, satte en nöt i halsen, nu är hon vuxen och i långa och många perioder har hon inte kunnat äta alls, flera år har gått ibland. Hon har överlevt på näringsdrycker. Tänk om hon hade fått rätt hjälp när det började då hade hon nog inte haft det problemet.
    Men du kan köpa näringsdrycker till sonen iaf så får han i sig näring.

Svar på tråden Min 6 åriga son är rädd för mat (autism)