• ssafeheaven

    Väkdigt svår smärta i mage/buk som kommer några gånger per år

    I några år har jag ca 1 gång varannan månad (ibland oftare, inland mer sällan) fått en ganska svår smärta i magen/buken. Smärtan smyger sig på och när den är som mest intensiv så känns det väldigt svårt att fungera, all energi slukas av smärtan och jag vill bara falla ihop.

    Smärtan i magen/buken känns konstant, den avtar inte, den bara finns och ibland känns det som att någon hugger mig i magen eller vrider mina organ. 

    Det lindrar att böja sig lite framåt och/eller lägga sig, men även då kan det ta upp till en timme eller längre för smärtan att försvinna. Någon gång har jag knappt kunnat ta mig framåt.

    Har tänkt att det kanske är magkatarr, men smärtan omfattar inte övre delen av magen alls.

    När jag är orolig eller stressad eller har varit det är min känsla att smärtan är mer närvarande, men är lite osäker.

    Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Väkdigt svår smärta i mage/buk som kommer några gånger per år
  • Core

    Kolla upp det. Men, att magen fungerar sämre vid stress och oro beror på att man omedvetet andas lite ytligare, vilket innebär att diafragman är i mindre rörelse. Diafragman masserar och rör rund i din mage vid varje andetag, så du kan ju säkert tänka dig vad som händer när funktionen är 25% sämre i perioder 

  • AnonymZzZ

    vet inte om du är man eller kvinna, men säker på att det inte är ägglossningssmärta? Jag kan få sjukt ont då, men den värsta smärtan går över på någon-några timmar.

  • Anonym (njur/gallsten)

    Det skulle kunna vara njur- eller gallsten. Jag har haft det och folk säger att det känns som att föda barn. Det är inte sant, för SÅ illa är det inte, även om det är fruktansvärt. Min mamma hade också gallsten. Hon led någon enstaka gång i flera år, eftersom hon också utgick från att det skulle vara lika illa som att föda barn och pågå mycket längre än vad det faktiskt gjorde.


    Det är fruktansvärt och jävligt på alla vis med njur- eller gallsten, men för alla är det inte som att föda barn och det sitter inte i så länge att man tänker att man måste uppsöka akuten. Man kan ha hela jävla gallan full med stenar och ha en läkare som fascinerat räknar dem och säger att han aldrig har träffat en patient som har gått så länge med det, men alla stämmer inte med 1177:s symptom.


    Alltså - nästa gång du har så ont - åk till akuten direkt (även om du tänker "jag har ju varit med om det förr, det går över") Ja, det går över, men det kommer tillbaka. Gör inte som jag och min mamma (ovetande om att vi hade samma problem med några års mellanrum) som har exakt samma skit som du beskriver men som bara sitter hemma och tänker: "Fan vad ont det gör - hoppsan, nu gick det över några timmar senare." Problemet är att läkarna kollar inte gallsten/njursten om man inte kommer in precis när man har en attack. Läkaren på VC sade åt mig att han var helt hundra på att det var det jag hade men de kan inte "se" någonting om man inte kommer in mitt i ett anfall. Först när jag gjorde det, så fick jag slutligt bekräftat vad det var.

Svar på tråden Väkdigt svår smärta i mage/buk som kommer några gånger per år