• Anonym (Jag)

    Kan man gifta sig i en sån här balklänning?

    Provade dotterns balklänning som hon ska lämna tillbaka. Slitsen drog jag upp för att visa, men den syns inte så tydligt när man går. Den är mer ljusrosa än den ser ut. Satin typ. 


    det är ett väldigt litet och enkelt giftermål och inget stort kyrkbröllop. Skämmer man ut sig om man skulle dyka upp såhär på en drop in i kyrkan? 🤣

  • Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?
  • Anonym (Woman)

    Ja ni gör som nu vill men jag vet att folk inte bryr sig om detta medeltida fenomen längre

  • Anonym (P)
    Anonym (Woman) skrev 2024-05-13 07:51:30 följande:

    Ja ni gör som nu vill men jag vet att folk inte bryr sig om detta medeltida fenomen längre


    Jag diskuterade faktiskt ämnet med en präst, sen jag lyckades visa bh:n i kyrkan. Vi kom in på klädsel och axlar och hennes och församlingens inställning var att gud dels redan sett allt och dessutom inte dömde. Det viktiga var inte att täcka axlarna. Det var viktigare att inte döma. Det tyckte jag var en fin inställning, som säger en del om hur kyrkan förändrats. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (P) skrev 2024-05-13 08:07:55 följande:
    Jag diskuterade faktiskt ämnet med en präst, sen jag lyckades visa bh:n i kyrkan. Vi kom in på klädsel och axlar och hennes och församlingens inställning var att gud dels redan sett allt och dessutom inte dömde. Det viktiga var inte att täcka axlarna. Det var viktigare att inte döma. Det tyckte jag var en fin inställning, som säger en del om hur kyrkan förändrats. 
    En kvinnlig präst, ja. Då har hon ju redan gått emot den gamla kyrkans lära, i och med att hon har blivit präst. Då förstår jag att hon vill bryta ner alla andra regler också. 
  • Anonym (Woman)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-13 08:10:54 följande:
    En kvinnlig präst, ja. Då har hon ju redan gått emot den gamla kyrkans lära, i och med att hon har blivit präst. Då förstår jag att hon vill bryta ner alla andra regler också. 
    Men vad är du för person? Djupt religös 80plussare eller?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-13 08:10:54 följande:
    En kvinnlig präst, ja. Då har hon ju redan gått emot den gamla kyrkans lära, i och med att hon har blivit präst. Då förstår jag att hon vill bryta ner alla andra regler också. 
    Kyrkan förändras också, precis som hela samhället. Så ja kvinnor kan bli präster, de får röra sig i kyrkan när de har mens och de behöver inte täcka axlarna på ett bröllop.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-12 23:09:51 följande:

    Menade du den blå? Som jag provade på mig själv? 🌸


    Klänningarna i inlägg #106 och #91 fungerar bäst. Det beror ju lite på väder och vilka skor du tänkt ha också, men de två går definitivt att gifta sig i och du kommer vara superfin. 

    Hoppas ni får en fin bröllopsdag
  • Anonym (U)
    Anonym (P) skrev 2024-05-13 08:07:55 följande:
    Jag diskuterade faktiskt ämnet med en präst, sen jag lyckades visa bh:n i kyrkan. Vi kom in på klädsel och axlar och hennes och församlingens inställning var att gud dels redan sett allt och dessutom inte dömde. Det viktiga var inte att täcka axlarna. Det var viktigare att inte döma. Det tyckte jag var en fin inställning, som säger en del om hur kyrkan förändrats. 
    Ja, kyrkan är inte dömande, men indirekt har den prästen  ju faktiskt sagt att man bryter mot etiketten om man inte täcker axlarna. Inte sant?
  • Anonym (Woman)

    Har ni aldrig sett eller vart på ett bröllop i nutid?

  • Anonym (Q55)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-13 08:10:54 följande:
    En kvinnlig präst, ja. Då har hon ju redan gått emot den gamla kyrkans lära, i och med att hon har blivit präst. Då förstår jag att hon vill bryta ner alla andra regler också. 

    Men hallå? Nu är du ute och cyklar rejält. Nu kröp din åsikt fram att inte kvinnor kan bli präster. När du vigs till präst lovar du att dela altartjänst även med kvinnor och homosexuella. Vägrar du det åker du ut med arslet före. Finns dock kvar en lite grupp extremt högkyrkliga mumier åt västkusthållet som vägrar komma frun från sina bror under runstenarna. Skärp dig för fan! I den lutheransks nutida kyrkan finns inga sådana klädkoder. I andra religioner finns sådant kvar. Så lägg nu av och prata om täckta axlar vid vigseln. Så en baraxlad brud vigt av kvinnlig präst vid altaren är normalt. Ta upp frågan om kvinnliga präster med Domkapitlet i ditt stift får du höra. 

  • Anonym (Jag)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-05-13 10:51:41 följande:
    Klänningarna i inlägg #106 och #91 fungerar bäst. Det beror ju lite på väder och vilka skor du tänkt ha också, men de två går definitivt att gifta sig i och du kommer vara superfin. 

    Hoppas ni får en fin bröllopsdag
    Tack🥰 jag beställde även den sista på bild. 
  • Anonym (Jag)

    Denna blir det på lördag. Med den rosa eller vita sjalen över. Men får nog köpa vita eller rosa skor. Obs den ska dras upp mer  

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Q55) skrev 2024-05-15 20:14:42 följande:

    Den klänningen var jättefin. Lycka till! 


    Åh vad kul att höra. Glad jag blev. Tack 💖
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nästan) skrev 2024-05-15 20:33:59 följande:

    Toppenfint!


    🥹🥰
  • Auditanne
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-15 18:57:05 följande:

    Denna blir det på lördag. Med den rosa eller vita sjalen över. Men får nog köpa vita eller rosa skor. Obs den ska dras upp mer  


    Vacker vårbrud. Mönstret på sjalen sätter lite extra piff Solig Önskar dig en fin och oförglömlig bröllopsdag {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Jag)
    Auditanne skrev 2024-05-15 21:25:47 följande:
    Vacker vårbrud. Mönstret på sjalen sätter lite extra piff Solig Önskar dig en fin och oförglömlig bröllopsdag {#emotions_dlg.flower}
    Tack snälla du🌸🙏
  • Anonym (qwerty)

    Du blev jättefin i den klänningen. Hoppas på bra väder och en fin dag.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-05-16 09:54:39 följande:

    Du blev jättefin i den klänningen. Hoppas på bra väder och en fin dag.


    Tack så mycket 🥹💖
Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?