• Anonym (B)

    Inte duscha håret

    Går KBT pga smutsfobi och fått i uppgift att ibland ej skölja igenom håret när jag duschar. 

    Tycker det var lite udda uppgift. Det normala är väl att man duschar en gång per dag och då sköljer av hela sig? Jag vet dock att det ej är livsnödvändigt att duscha varje dag om man ej svettats. Men nu när det blivit varmt svettas man väl typ så fort man tar en promenad ute?


    hade ni tyckt det vore jobbigt att ej skölja håret innan ni lagt er i sängen på kvällen?

  • Svar på tråden Inte duscha håret
  • cosinus

    Jag tycker det är svårt att duscha utan att skölja håret. Jag vill verkligen in med huvudet under strålen. Men jag gör det ibland främst på kvällen för att slippa blött hår i sängen.

    nu duschar jag sällan kvällstid. Duschar 1-3 ggr per dag men sällan kväll.

  • Anonym (Isa)
    Anonym (B) skrev 2024-05-14 22:03:55 följande:
    Inte duscha håret

    Går KBT pga smutsfobi och fått i uppgift att ibland ej skölja igenom håret när jag duschar. 

    Tycker det var lite udda uppgift. Det normala är väl att man duschar en gång per dag och då sköljer av hela sig? Jag vet dock att det ej är livsnödvändigt att duscha varje dag om man ej svettats. Men nu när det blivit varmt svettas man väl typ så fort man tar en promenad ute?


    hade ni tyckt det vore jobbigt att ej skölja håret innan ni lagt er i sängen på kvällen?


    Nej det hade jag inte tyckt var jobbigt NUMERA..Att inte skölja håret. Men förut.

    Nu duschar jag kanske kroppen varannan dag och håret har jag dragit ner på att tvätta REJÄLT! 

    Jag hade också fobi eller snarare mani på att duscha varje dag och tvätta håret varje gång jag duschade..Så det tillslut blev riktigt jobbigt att ens ta en dusch eftersom det tog sån tid..

    Jag kunde inte bara duscha av mig på 5 min, utan att skrubba kroppen, tvätta håret, lägga ansiktsmask, lägga hårinpackning, osv.
    Helt besatt var jag haha

    Nu duschar jag bara av mig och tvättar håret så sällan som möjligt och håret håller sig rent mycket mycket längre..
    Ju mer man tvättar/duschar håret ju fortare blir det smutsigt eller fett i hårbotten.. Låter du bli att tvätta/skölja håret så tar det längre tid innan det blir fett..

     
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2024-05-14 22:03:55 följande:
    Inte duscha håret

    Går KBT pga smutsfobi och fått i uppgift att ibland ej skölja igenom håret när jag duschar. 

    Tycker det var lite udda uppgift. Det normala är väl att man duschar en gång per dag och då sköljer av hela sig? Jag vet dock att det ej är livsnödvändigt att duscha varje dag om man ej svettats. Men nu när det blivit varmt svettas man väl typ så fort man tar en promenad ute?


    hade ni tyckt det vore jobbigt att ej skölja håret innan ni lagt er i sängen på kvällen?


    Uppgiften är inte alls udda, den är till för att du inte ska tvätta håret varje dag.
    Och att detta är något du ska klara av att acceptera.


    Att håret blir blött är inte det som ska undvikas här, utan att du inte tvättar håret.


    Men såklart om du sköljer håret frenetiskt istället för tvätta, så faller ju övningen där.
    Men om lite stänk av vatten kommer på håret, det är inte saken.


     


    Och svar nej, väldigt få tycker det är jobbigt att inte skölja håret innan läggdax, skulle nog tro att de uppskattar att inte göra det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Udda)

    Blöter sällan håret när jag duschar, varför skulle man göra det varje dag?Tvätt ca 1gg/vecka, däremellan blöter jag inte håret alls.

  • Anonym (Anna)

    Duschar kroppen varje dag.
    Håret tvättar jag med schampoo 2 ggr veckan.
    Har jag svettats i håret efter tex träning sköljer jag ur det med vatten, annars blöter jag det inte om det inte ska tvättas

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag duschar varannan dag. Då tvättar jag mig från topp till tå, inklusive håret. Jag är ganska ljus och har typiskt nordiskt hår (rakt och ganska tunt) som ser otvättat ut om det går mer än två dagar. Känner mörklockiga personer som kan gå 3-4 dagar utan att håret ser otvättat ut, men så är det inte för mig.

    Så det beror på vad du har för hårtyp TS. Men man behöver inte duscha varje dag, varannan räcker. Lite svett är inte farligt och det är bättre för huden att inte duscha för ofta. Börja med detta som ett led i att hantera din fobi. 

  • Anonym (Nope)

    Nej, jag duschar av kroppen lite snabbt varje dag, men blöter håret bara 2-3 gånger i veckan. Har långt hår och det mår inte bra av massa varmt vatten, schampoo och sen tar det tid att torka, så orkar helt enkelt inte hålla på och tvätta det varje dag.

    när jag är ledig så kan jag duscha varannan dag. Har inga problem med att lägga mig på kvällen utan att ha tvättat mig. Byter lakan varje vecka så ser det inte som någon bakteriehärd.

  • Anonym (svett)
    Anonym (B) skrev 2024-05-14 22:03:55 följande:
    Inte duscha håret

    Går KBT pga smutsfobi och fått i uppgift att ibland ej skölja igenom håret när jag duschar. 

    Tycker det var lite udda uppgift. Det normala är väl att man duschar en gång per dag och då sköljer av hela sig? Jag vet dock att det ej är livsnödvändigt att duscha varje dag om man ej svettats. Men nu när det blivit varmt svettas man väl typ så fort man tar en promenad ute?


    hade ni tyckt det vore jobbigt att ej skölja håret innan ni lagt er i sängen på kvällen?


    Nej, för mig är det inte jobbigt att inte skölja håret innan jag lägger mig. Jag duschar oftast en gång per dag, ibland en gång til om jag tränar (alltså tränar hårt, inte en promenad). Om jag duschar en extra gång efter träning så tvättar jag oftast inte håret, utan spar det tills nästa morgondusch.

    Men grejen i det här är att du ska lära dig att hantera din smutsfobi, och då träna på att "stå ut" med att vara lite smutsig ett tag innan du duschar. Och stå ut med att sova med lite svett i håret, stå ut att vänta med att tvätta dig. Och troligen kommer detta att vara jobbigt för dig, men det kommer ju att bli bättre om du härdar ut. För det handlar ju om dina känslor för smuts och svett, inte smutsen i sig. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Kan tillägga att jag har axellångt hår, oftast uppsatt. Har haft både kortare och längre, men alltid tvättat håret varannan dag, samtidigt som jag duschar. 

  • Anonym (B)

    Tack för svaren känns bra att höra

    Håret ser egentligen ej smutsigt ut är mer att jag är orolig att få med mig damm hem utifrån

  • Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2024-05-15 09:18:32 följande:

    Tack för svaren känns bra att höra

    Håret ser egentligen ej smutsigt ut är mer att jag är orolig att få med mig damm hem utifrån


    Damm är inte skadligt. Det är det du behöver lära dig.
  • Anonym (Hm)

    Jag tvättar aldrig håret i samband med att jag duschar kroppen. Jag har långt och mycket hår och gör ganska grundliga procedurer varje hårtvätt. Därför avsätter jag egentid för just håret Eftersom jag sällan har lika bra och lång tid på mig när jag duschar på morgonen och ska iväg. Att tvätta håret varje dag är förövrigt det absolut sämsta du kan göra för både hår och hårbotten. :) 

  • MsM84
    Anonym (B) skrev 2024-05-15 09:18:32 följande:

    Tack för svaren känns bra att höra

    Håret ser egentligen ej smutsigt ut är mer att jag är orolig att få med mig damm hem utifrån


    Låter som en perfekt övning för dig. Damm är inte farligt.
  • Anonym (svett)
    Anonym (B) skrev 2024-05-15 09:18:32 följande:

    Tack för svaren känns bra att höra

    Håret ser egentligen ej smutsigt ut är mer att jag är orolig att få med mig damm hem utifrån


    Och det är det du behöver träna på att uthärda. Dammet är inte farligt, det är dina känslor och tankar kring dammet som löper amok. 
  • Anonym (V)

    Nej, man ska inte tvätta håret varje dag.
    Hårbottens naturliga skydd skadas då, man kan få massor av problem med det. Torr hårbotten, svamp, svagare hår, tunnare hår, fortare fett osv.

    Den smuts som finns i luften är liksom inte "skadlig" för dig. Det är lugnt.
    Håret ser bättre ut och och blir starkare om man tvättar mer sällan.

    Jag tvättade varje dag i en lång period. Största anledningen varför jag hade en period jag tvättade håret varje dag var för att det var så avslappnande att känna det varma vattnet över hela kroppen, inklusive huvudet, samt att det kändes terapeutiskt på något sätt att schamponera och balsamera och skölja håret. Men det blev ju svagare av det, och fortare fett. Så det är bättre att tvätta mer sällan. Högst varannan dag, en del kan till och med tvätta mer sällan än då.

  • Anonym (XXX)

    Menar du att du brukar skölja igenom håret utan att använda schampo när du duschar? I min erfarenhet blir håret bara värre i så fall, för man sprider ju ut fettet från hårbottnen till hela håret. Såvida det inte var helt nytvättat innan. 

    Nej, jag sköljer aldrig igenom håret utan att också använda schampo. Duschar och tvättar håret på morgonen varannan dag, den morgonen som jag inte duschar och tvättar håret tvättar jag bara armhålorna och ansiktet. Det kan gå tre dagar också emellan, om den sista dagen är en ledig dag då jag inte ska ut bland folk.

  • Anonym (Love)

    Jag duschar av mig varje dag, men sköljer bara håret efter träning. Så det blir hårtvätt ungefär 2 gånger i veckan. 


    orka hålla på med blött hår dagligen.

  • Anonym (S)

    Jag tvättar kroppen med vatten varje dag. Tvättar håret ca.1 gång/veckan  

    Mer behövs inte

Svar på tråden Inte duscha håret