• Anonym (Krisberedskap)

    Rökta vid kris?

    Jag får ofta höra att vi är korkade som har köpt elbil. Motiveringen är ofta att om det blir strömavbrott så är vi rökta eller om ryssen kommer. 

    Då undrar jag om man anser att jag är korkad som har en elbil, hur är det med alla andra som har mobiltelefon?
    Jag har tagit del av en kommuns krisberedskap och där står klart och tydligt att vid strömavbrott kommer mobiltelefonin att ligga nere inom 4-8 timmar om inte tidigare! Reserv strömmen till mastarna kommer inte att räcka längre för i kris kommer folk att ha panik och det kommer att ringas skickas sms osv. 

    Jag har solceller och batteripack så jag kan ladda min bil så fort det är dagsljus. Har jag fullt batteripack och fulladad bil kan jag försörja huset med el rätt länge också. Det enda jag INTE kan göra något åt är att ha vatten då det är kommunalt vatten. 

    När det är strömavbrott går det inte att tanka en fossilbil.
    Dessutom lägger Telia ner kopparnätet så vanlig fastnätstelefoni försvinner. 

    Jag kan inte göra något åt el till mobilmastarna. Men jag kommer att ha det varmt i mitt hem, jag kommer att kunna laga mat. Jag lär få hämta mitt vatten med spann någonstans. Jaga min mat i skogen eller fiska. Men när telefonin slutar funka och din fossila bil dör då kör jag vidare dit jag behöver.

    Är jag verkligen korkad? Eller är det så att i en kris blir vi alla drabbade fast på olika sätt?

  • Svar på tråden Rökta vid kris?
  • Friger

    Du tänker dig att kriser enbart uppstår sommartid när det är sol ute?

    Telias kopparnät hade batteribackuper i form av vanliga blybatterier vid telestationerna. Var inte mer driftsäkert än mobilnätet.

    Jaga i skogen och fiskar räcker inte åt befolkningen. Vid kris kommer djuren försvinna snabbt.

    De enda som verkligen klarar en längre kris är de som redan idag lever väldigt avskilda från samhället. Men det är alltid bra att vara förberedd på en kris. Alla kriser behöver ju inte vara existentiella och sträcka sig över långa tider.

  • Anonym (Tommy)

    Man inte anpassa allt i livet utifrån att det blir krig. 


    Självklart ska man vara förberedd på kortare strömavbrott, men att förbereda sig för ett krig är inte realistiskt i dagsläget. 


    Så nej, ni är inte korkade. 

  • Anonym (?)

    Det är helt hopplöst att prata krisberedskap med amatörer. Typ av kris, tidsaskpekten, gemensamma resurser, var ska reserver finnas mm påverkar extremt.

    Titta exmplevis på Ukraina, krig i över två år med massa skit. Men samhället funkar fortfarande, bilar rullar, folk får mat, det finns vatten, mat, mobilnät, sjukvård mm. 

    Nej, inte på samma nivå som i fredstid men det funkar

    Den personliga grundnivån, klara ett par dagar är inte dum. Och nu inte klara som att allt ska vara som vanligt, utan mer i aspekten ha vatten, inte svälta, inte frysa och eventuellt kunna ta sig till jobb på något sätt

    Att diskutera elbil vs fosilbil är löjligt.

  • OlleSQ

    Nån med en dieselbil och farmartank på tomten klarar sig väldigt länge... Har man dessutom egen brunn och ett dieselaggregat så är man väldigt bra förberedd. Ett steg längre är en isolerad tank som man värmer upp med solfångare på sommaren så har man värme även när det mesta andra är utslaget och man inte vill elda med ved i kaminer.


    Dvs de flesta som bor på gård är de som kommer klara sig bäst givetvis helt beroende på hur mycket mer man gjort av de väldigt enkla sakerna man kan göra för att göra sig oberoende. Det är lixom inte rocketscience.


    En jaktlicens på det så kan jaga och med lite höns till det så...

  • Anonym (Krisberedskap)
    Friger skrev 2024-05-16 09:50:39 följande:

    Du tänker dig att kriser enbart uppstår sommartid när det är sol ute?

    Telias kopparnät hade batteribackuper i form av vanliga blybatterier vid telestationerna. Var inte mer driftsäkert än mobilnätet.

    Jaga i skogen och fiskar räcker inte åt befolkningen. Vid kris kommer djuren försvinna snabbt.

    De enda som verkligen klarar en längre kris är de som redan idag lever väldigt avskilda från samhället. Men det är alltid bra att vara förberedd på en kris. Alla kriser behöver ju inte vara existentiella och sträcka sig över långa tider.


    solceller generar el även på vintern. Krävs inte strålande solsken för det hela tiden. 
    Såklart är det skillnad på var i landet man bor men eftersom jag inte bor norrut utan söderut så får jag förhålla mig till det jag vet. 

    Jag talade inte om hela befolkningen utan vad individen kan göra/gör

    Jag håller fullständigt med dig att de som bor avskilt har bättre möjligheter för krisberedskap. Vi levde avskilt under en hel del år och var självförsörjande på väldigt mycket. Nu när vi bor i ett samhälle känner jag att den krisberedskap vi hade av naturliga skäl är borta för att det är 500 m till ica
  • Tow2Mater

    Vägarna kommer snabbt fyllas igen av bilar utan bränsle och med andra fel, så du kommer inte komma långt. Så det spelar ingen roll.

  • Anonym (Är ju g vi)

    Jag överlever utan mobilen ett bra tag 😁
    El bil nej tack 

  • OlgaElvira

    Som sagts ovan, se vad som fungerar. Lär av Ukraina. Det som fungerar är att vi alla fortsätter med vårt vanliga jobb Så långt det är möjligt. Bästa hjälpen i kris är inte att vara prepper som samlat på sig konserver och torrvaror. Bästa hjälpen är vänner och grannar. Det jag har behöver grannen, det grannen har behöver jag. Jag kan laga en trasig pump, du kan rengöra sår. Det är så människor i alla tider klarat kris och krig. Tillsammans!

  • Aniiee
    OlleSQ skrev 2024-05-16 09:59:57 följande:

    Nån med en dieselbil och farmartank på tomten klarar sig väldigt länge... Har man dessutom egen brunn och ett dieselaggregat så är man väldigt bra förberedd. Ett steg längre är en isolerad tank som man värmer upp med solfångare på sommaren så har man värme även när det mesta andra är utslaget och man inte vill elda med ved i kaminer.


    Dvs de flesta som bor på gård är de som kommer klara sig bäst givetvis helt beroende på hur mycket mer man gjort av de väldigt enkla sakerna man kan göra för att göra sig oberoende. Det är lixom inte rocketscience.


    En jaktlicens på det så kan jaga och med lite höns till det så...


    Rätta mig o jag har fel, men håller inte diesel i bara typ 8 månader?
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Börjesprängsten

    Din bil kan ju även bli krigsplacerad då är det i så fall bra att ha en som försvaret inte vill ha 

    Man kan ju lika gärna säga att el har vi mycket inhemsk produktion av medan bensin/diesel importerar vi typ allt. 

    Däremot har många ett stort behov att berätta hur fantastisk / värdelös en elbil är

    Jag räknar med att dö ganska fort i en sån form av kris men jag tror det blir medicinbrist/ konflikt som dödar mig och inte bilbristen.... 

  • OlleSQ
    Aniiee skrev 2024-05-17 00:15:28 följande:
    Rätta mig o jag har fel, men håller inte diesel i bara typ 8 månader?

    12 månader om det är inte är blankdiesel som håller mycket längre. Å andra sidan är 12 månader lång tid när alla andra än strandsatta. Men man lär väl få försvara sin tank med hagelbrakaren...


    www.blankdiesel.se/

Svar på tråden Rökta vid kris?