• spunken

    vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!

    har fått veta att mitt blodvärde ligger på 114 vilket tydligen är lågt och att jag bör få i mig mer järn. Hur har ni andra det ? Tips på livsmedel??

  • Svar på tråden vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!
  • Nyfiken gul

    *järnrik mat är ju inälvsmat. Blodpudding, palt, lever..

  • Norahs mamma

    Mitt HB låg runt 110g/l sista halvan av graviditeten och jag behövde inte ta nå extra järn... Åt som vanligt...
    Jag mådde som vanligt också...

  • Norahs mamma
    Var säker på att det var inne på Gravid...

    Men ett HB på 114 som ickegravid är ju inte så anmärkningsvärt lågt...
  • April Mamma

    Blodpudding,leverpastej,kött... Drick inte kaffe,the el mjölk i samband med att du äter järnrikt mat, då tas inte järnet upp ordentligt, men det visste du nog säkert redan.

    Jag hade också lågt värde under hela min grav ,pendlade mellan 78-100...

    Runt v 20 så brukar man ju börja med järntabletter, i vilken v är du i ?

  • Sandreli

    Har alltid haft järnbrist, började äta hemofer plus från apoteket i samma veva jag blev gravid, och på inskrivningen hade jag bra värde, minns inte vad det låg på tyvärr....
    broccoli osv har du redan fått tips om Blutsaft ska väl vara bra, det man köper på hälsokosten?

  • Malaya

    leverpastej
    pistagenötter
    torkade aprikoser
    gröna grönsaker, typ bönor, spenat
    grovt bröd
    mörk choklad

    Tänk på att järnet tas upp bättre om du tar det tillsammans med c-vitamin, t ex apelsinjuice el kiwi. "Godmorgon" har ju även järnberikad apelsinjuice. Drick inte mjölk till maten eftersom kalcium försämrar järnupptaget. Ett annat gammalt husmorsknep är att tillaga maten i gjutjärnsgryta.

  • Fru Stjärna

    Färsk spenat (mycket gott och finns i affärerna nu)
    Jordgubbar (finns det något godare?)
    Järnrikebröd (svart tunnbröd, innehåller blod, smakar bra)

    Lycka till

Svar på tråden vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!