• datub

    Mind fulness / Meditation

    Jag tänkte starta ett tråd, där vi kan diskutera om mediation och Mindfulness,


    Skriv gärna utav dina erfarenheter.


    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


    Meditation är en typ av självhypnos.I den vägledda meditationen kan du nå in i dig självpå ett kontrollerat sätt och finna de djup i dig självsom ger lugn och avslappning.Du kan också via de inre bilder som du möteri meditationen få förståelse om dig själv.Meditation leder på så vis även till ettpersonligt växande och insiktsfull medvetenhetom det egna jaget.


    Mindfulness grundar sig i det buddistiska sättetatt se på tillvaron.Att vara medvetet närvarande i nuet med hela sin varelse;både kropp, själ och tanke på samma plats samtidigt,samt acceptera livet som det är.


     

  • Svar på tråden Mind fulness / Meditation
  • vinterflickan007

    Det där med meditaion har jag alltid tyckt låtit intressant, men jag har inte riktigt förstått HUR man gör. Vill gärna lära mig för jag har så himla mkt runtomkring mig i livet & en del besvärliga & tunga saker, så för mig att kunna lära mig meditera & koppla bort allt annat runtomkring hade varit väldigt värdefullt för mig. Ni får gärna berätta mer.

  • Rödnäbba
    vinterflickan007 skrev 2010-10-31 18:39:40 följande:
    Det där med meditaion har jag alltid tyckt låtit intressant, men jag har inte riktigt förstått HUR man gör. Vill gärna lära mig för jag har så himla mkt runtomkring mig i livet & en del besvärliga & tunga saker, så för mig att kunna lära mig meditera & koppla bort allt annat runtomkring hade varit väldigt värdefullt för mig. Ni får gärna berätta mer.
    Det lättaste sättet tycker jag är att lägga märke till sin andning. Ta ett par djupa andetag och följ sen bara andningen som den är. Om du kommer på dig själv med att tänka på annat än andningen så går du bara tillbaka till att tänka på andningen.
  • Thursday

    Jag tycker att ett bra sätt är att börja med vanlig hederlig avslappning. Jag har också svårt för att bara koppla bort, men har ett par CD-skivor med övningar som jag tycker är bra. Jag är rätt förtjust i mindfulnessträning, även om jag blivit dålig på att ta mig tid sedan jag fick barn.

  • Anova
    vinterflickan007 skrev 2010-10-31 18:39:40 följande:
    Det där med meditaion har jag alltid tyckt låtit intressant, men jag har inte riktigt förstått HUR man gör. Vill gärna lära mig för jag har så himla mkt runtomkring mig i livet & en del besvärliga & tunga saker, så för mig att kunna lära mig meditera & koppla bort allt annat runtomkring hade varit väldigt värdefullt för mig. Ni får gärna berätta mer.
    Det finns femtielva olika meditiationstekniker. Många kräver år av träning, vissa är mer lättare att ta till sig som nybörjare. Meditation kan vara alltifrån stilla till fysisk aktivt. Men sammantaget så innebär meditation att man koncentrerar uppmärksamheten (ofta inom sig själv) och tillsammans med andning, så hittar man ett sätt att slappna av och hitta balans i livet.

    Inom mindfullness brukar man använda en del "enklare" meditationstekniker. Kroppscanning (body scan) är en lätt metid att ta till sig som nybörjare. Detta är en ganska bra förklaring:
    http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____40679.aspx

    Andningen kan du också försöka fokusera på. Djupandning används inom yoga (som också är en typ av aktiv meditation).. Här finns en förklaring hur du djupandas.
    http://www.shuniya.se/index.php?Itemid=64&id=45&option=com_content&task=view

    Det är jättesvårt som stressad att meditera på något sätt. Det kräver övning. Men övningarna ovan är enkla och går att genomföra stående, sittande och liggande, hemma, på bussen eller på jobbet.
  • vinterflickan007

    Tack för era svar, va goa ni är.
    Något förslag på bra cd-skivor?

  • Thursday

    Om man vill börja med något lättillgänglige så har Apoteket bra skivor. Jag har en som heter Bättre sömn, som innehåller flera avslappningsövningar. Den är jättebra tycker jag!

  • thisisfruityfruity

    Många bra tips och tankar i tråden måste jag saga. O roligt att man kan hitta mindfullness till och med på apoteket. Verkligen häftigt.

    Själv fick jag en skiva av en kompis. Han hade hittat den genom att googla. Heter "meditactics" o finns på meditactics.com o på youtube. Vet inte vad ni tycker om den men efter att ha sett trailern på youtube så blev i alla fall jag nyfiken nog att faktiskt testa det for någon kväll sig. Finns massor med info på skivan! Kan verkligen tipsa om det jag testade heter något med Insight Meditation tror jag.

    Hoppas det hjälper dig lite.

    Kram
    tff

  • thisisfruityfruity

    Ahaa, nu forstår jag varför du nämner Sundvall efter att jag skrev om Meditactics.com. Shit, 10 timmar video om meditation liksom. OCH audioböckerna!!! Tack! :)

Svar på tråden Mind fulness / Meditation