• mammatill2härligavildar

    Direktverkande el + luftvärmepump. Erfarenheter???

    Hej!

    Vi är på väg att köpa ett hus på 125kvm som idag har direktverkande el o luftvärmepump. Jag är uppvuxen i ett hus där mina föräldrar av nån anledning tog bort elementen och BARA eldade i en kamin i tv rummet för att värma upp hela huset, så jag är van att det är billigt att värma upp. Förstår att direktel är svindyrt, men med luftvärmepump, blir det ok tror ni?? Skulle aldrig orka elda så mycket som mina föräldrar gjorde för att få värme. Å d va fruktansvärt torr luft. Kallt på morgonen eftersom ingen eldat på natten osv.
    Nu när min mamma fick veta hur vi kommer ha i vårt hus tyckte hon d lät helt otroligt att värma upp på det viset. Sen skulle vi självklart gärna ordna med nån annan/mera värme om d går att lösa sen längre fram.

    Men är det "normalt" att ha direktel o luftvärmepump eller är vi dumma som köper ett sånt hus???
    Å är d nån som har tips på vad vi kan tänka på i framtiden om vi vill få ner kostnaderna. Är helt vilse i pellets/braskamin/bergvärme/fjärrvärme träsket.

    Vi flyttar från hyreslägenhet till hus så därför är d här helt nytt för oss:) Täntke att man kanske kan få lite tips o råd.

  • Svar på tråden Direktverkande el + luftvärmepump. Erfarenheter???
  • johandra

    Vi bor på 145kvm 1½plansvilla med direktel och luftvärmepump...Hela vårt område ser ut så men jag kan bara säga att det vore förjäkligt rent ut sagt utan kaminen vi satte in för ett par år sedan..Direktel värmer inte upp huset på samma sätt som om du har ett vattenburet system då radiatorerna (elementen) bara värmer runt sig själva..

    Vi har en drift på ca 30 000kr/år och är beräknade till 18 000kWh/år...Men vi eldar väldigt mycket vintertid och har bara stödvärme på i några av sovrummen på övervåningen samt golvvärmen i badrummen.

    enligt grannarna så sparade dom ca 5000kr/år på att sätta in värmepumpen. Vi har inget att jämföra med då den satt här när vi flyttade in.

    Det tråkiga med att dra in ett vattenburet system i huset är ju att det inte är förberett för det innan så man får en massa utanpåliggande rör som inte är det snyggaste direkt..och som samlar damm..

    Vi valde en kamin men det finns flera i området som valt bergvärme istället..hur dom har det inne vet jag dock inte.

    Lycka till med huset iaf :)


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • mammatill2härligavildar

    Hej!

    Tack för ditt svar. Vi har pratat massor hemma innan jag läste ditt svar o kom fram till att vi nog kommer sätta in kamin vi oxå. Verkar vara en bra lösning som passar till det vi redan har. Det blir nog inte till kommande vinter, men efter det.

  • kiwwi

    Hej!
    När vi flyttade till vårt hus så var det bara direktverkande el= väldigt dyrt särskilt på vintern. Vi valde faktiskt att sätta in värmepumpar, en på varje våning.
    På sommaren är väl skillnaden marginell om man ska räkna med en genomsnittlig månadskostnad på vad värmepumparna kostade men på vintern har vi sparat många tusenlappar varje månad. har bott här två vintrar en utan värmepumpar och en med. Det märks skillnad för oss. Vi har då bara använt elementen i två sovrum som vi har dörrarna stängda till och inte använder.

    Men någon gång i framtiden kommer vi också sätta in en kamin med då det skulle spara ännu mer pengar i längden för oss. Men för att lite svara på din fråga så kan du tjäna mycket på att ha värmepump istället för bara direktverkande el och det tar ner priset mycket, tycker inte det är ett dåligt köp med det huset, särskilt inte om ni då också tänkt sätta in kamin sen eller något annat ytterligare.:)

  • riboflavin

    Vi bor i BR-radhus med direktverkande el och luft/luft-värmepump. Vi trodde att det skulle dra iväg ordentligt i vinter men har klarat oss väldigt bra. Vi har inte behövt ha igång elementen alls i vinter (huset är välisolerat och vi har haft stängt till de rum vi inte använt) Helt utan elementen på så har vi legat på elräkningar på 1500-2000 kr (2 personer)

    Däremot så ska vi sätta in en liten kamin vi också eftersom priset drar iväg ordentligt om man har pumpen på över 19 grader.

  • riboflavin
    riboflavin skrev 2011-04-27 21:34:41 följande:
    Vi bor i BR-radhus med direktverkande el och luft/luft-värmepump. Vi trodde att det skulle dra iväg ordentligt i vinter men har klarat oss väldigt bra. Vi har inte behövt ha igång elementen alls i vinter (huset är välisolerat och vi har haft stängt till de rum vi inte använt) Helt utan elementen på så har vi legat på elräkningar på 1500-2000 kr (2 personer)

    Däremot så ska vi sätta in en liten kamin vi också eftersom priset drar iväg ordentligt om man har pumpen på över 19 grader.
    Kan ju tillägga att vi också har 125 kvm ca (5 rok)
  • Miss Lau

    Vi bor i ett villaområde där alla hus har direktverkande el (många kompletterar med luftvärmepumpar) så konstigt är det knappast. Vår hus är på 200 kvm och vi har en luftvärmepump som komplement till elen och även om elen kostar endel så är det ändå en väldigt liten del av vad vårt hus kostar totalt så jag tycker inte det är speciellt farligt.

  • kallekula01
    johandra skrev 2011-04-24 23:40:25 följande:
    Vi bor på 145kvm 1½plansvilla med direktel och luftvärmepump...Hela vårt område ser ut så men jag kan bara säga att det vore förjäkligt rent ut sagt utan kaminen vi satte in för ett par år sedan..Direktel värmer inte upp huset på samma sätt som om du har ett vattenburet system då radiatorerna (elementen) bara värmer runt sig själva..

    Vi har en drift på ca 30 000kr/år och är beräknade till 18 000kWh/år...Men vi eldar väldigt mycket vintertid och har bara stödvärme på i några av sovrummen på övervåningen samt golvvärmen i badrummen.

    enligt grannarna så sparade dom ca 5000kr/år på att sätta in värmepumpen. Vi har inget att jämföra med då den satt här när vi flyttade in.

    Det tråkiga med att dra in ett vattenburet system i huset är ju att det inte är förberett för det innan så man får en massa utanpåliggande rör som inte är det snyggaste direkt..och som samlar damm..

    Vi valde en kamin men det finns flera i området som valt bergvärme istället..hur dom har det inne vet jag dock inte.

    Lycka till med huset iaf :)
    Det du skriver är felaktigt. Vattenburet system med elpatron/elpanna är betydligt dyrare i drift än direktverkande el, på grund av att den stora massan vatten innebär förluster. Däremot är det ju lättare att byta värmekälla med vattenburet system, förslagsvis då bergvärme.

    Har faktiskt en bekant som för två år sedan konverterade från direktverkande el (i samband med att hans luft-luftvärmepump gick sönder) till vattenburet, genom att dra in fula utanpåliggande vattenrör i hela huset. Som värmekälla valde han en luft-vatten-värmepump. Hans totala årliga besparing ligger på pinsamt låga 1000 Kwh /år.

    Folk har en förmåga att rutinmässigt skylla sina höga förbrukningar på direktverkande el, när det i själva fallet oftast beror på att huset är för dåligt isolerat.
  • johandra
    kallekula01 skrev 2011-05-17 13:44:39 följande:
    Det du skriver är felaktigt. Vattenburet system med elpatron/elpanna är betydligt dyrare i drift än direktverkande el, på grund av att den stora massan vatten innebär förluster. Däremot är det ju lättare att byta värmekälla med vattenburet system, förslagsvis då bergvärme.

    Har faktiskt en bekant som för två år sedan konverterade från direktverkande el (i samband med att hans luft-luftvärmepump gick sönder) till vattenburet, genom att dra in fula utanpåliggande vattenrör i hela huset. Som värmekälla valde han en luft-vatten-värmepump. Hans totala årliga besparing ligger på pinsamt låga 1000 Kwh /år.

    Folk har en förmåga att rutinmässigt skylla sina höga förbrukningar på direktverkande el, när det i själva fallet oftast beror på att huset är för dåligt isolerat.
    Vad är det jag har fel i???Ska man konvertera från direkt-el så får man väl välja nåt smartare än en luft/vatten-pump...tex bergvärme..
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • kallekula01
    johandra skrev 2011-05-18 07:23:19 följande:
    Vad är det jag har fel i???Ska man konvertera från direkt-el så får man väl välja nåt smartare än en luft/vatten-pump...tex bergvärme..
    Det du har fel i är att du skriver att direktverkande radiatorer inte värmer upp huset lika bra som vattenburet system. Vattenburna radiatorer sprider inte värmen bättre än direktverkande.

    Folk har en förmåga att tro att vattenburet system med elpatron är effektivare än direktverkande radiatorer, vilket är felaktigt.
  • johandra

    Min erfarenhet säger iaf att det blir bättre värme med riktiga vattenradiatorer än med elradiatorer...dom oljefyllda funkar dock betydligt bättre än dom andra vi hade förut..

    och jag håller för övrigt med dig om att det ändå inte är speciellt farligt med direkt-el och att folk inte borde dra öronen åt sig bara för att ett hus har det som uppvärmning...


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • kallekula01
    johandra skrev 2011-05-19 10:35:03 följande:
    Min erfarenhet säger iaf att det blir bättre värme med riktiga vattenradiatorer än med elradiatorer...dom oljefyllda funkar dock betydligt bättre än dom andra vi hade förut..

    och jag håller för övrigt med dig om att det ändå inte är speciellt farligt med direkt-el och att folk inte borde dra öronen åt sig bara för att ett hus har det som uppvärmning...
    Om du får bättre uppvärmning med en vattenradiator beror detta på att du har en högre temperatur i den radiatorn. Och om du värmer vattnet med el innebär högre framledningstemperatur mer tillförd energi, vilket i sin tur betyder högre kostnad.

    Precis samma sak som att vrida upp termostaten på elradiatorn, med andra ord.

    Kom ihåg att energi inte går att skapa, bara omvandla.
  • Tom Araya
    kallekula01 skrev 2011-05-18 08:52:43 följande:
    Det du har fel i är att du skriver att direktverkande radiatorer inte värmer upp huset lika bra som vattenburet system. Vattenburna radiatorer sprider inte värmen bättre än direktverkande.

    Folk har en förmåga att tro att vattenburet system med elpatron är effektivare än direktverkande radiatorer, vilket är felaktigt.
    Vad vattenburen uppvärmning eller oljefyllda element har som inte direktverkande el-element har är en vätska för att ackumulera värmen och ge en långsam överföring till inomhusluften, eftersom det ger ett behagligare inomhusklimat och är mer energieffektivt.

    Med vattenburet system har du dessutom större valmöjlighet till till typ av uppvärmningssystem och är av de anledningen att föredra.
  • Tom Araya
    kallekula01 skrev 2011-05-19 11:38:57 följande:
    Om du får bättre uppvärmning med en vattenradiator beror detta på att du har en högre temperatur i den radiatorn. Och om du värmer vattnet med el innebär högre framledningstemperatur mer tillförd energi, vilket i sin tur betyder högre kostnad.

    Precis samma sak som att vrida upp termostaten på elradiatorn, med andra ord.

    Kom ihåg att energi inte går att skapa, bara omvandla.
    Ja och eftersom direktverkande el-element ger värme direkt till luften (där alla husets värmeenergiförluster finns eftersom det behöver ventileras) utan att ackumulera effekten, så har du större förluster eftersom du inte effektivt nyttjar tillförd energi på samma sätt som när du exempelvis tänder en brasa i vedpannan som värmer upp vattnet.
Svar på tråden Direktverkande el + luftvärmepump. Erfarenheter???