• Anonym (Hjälplös)

    Barnens pappa utsätter barnen för psykisk misshandel

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till? 


    Jag och barnens pappa S separerade för 3,5 år sedan. Efter många år av psykisk misshandel och på slutet även fysisk misshandel. Separationen var turbulent och barnen fick höra en hel del bråk. Barnen var då 4 och 7. 


    Han träffade snabbt en ny och de fick ett gemensamt barn. Barnen bor hos oss varannan vecka, och vår relation är upp och ner. Många perioder av samarbetssamtal, men också många perioder då han trycker ner mig, idiotförklarar mig och är orolig för hur barnen egentligen har det hos mig. Han har gjort en socanmälan, som det inte blev något med. 


    Idag är barnen 7 och 10. Båda börjar visa mer och mer tecken på att de inte mår bra, ångest, stress och panik över att åka till pappan. Och mycket utbrott och utåtager hos mig. Barnhälsan är inblandad; men det är lång kö och vi har ännu inte fått komma dit. 


    Nu är det värre än någonsin, barnen vill inte åka till sin pappa, dom är rädda för honom och bygger upp en sån ångest över detta. Han styr och ställer med dom, dom vågar inte vara sig själva där. Han korsförhör dom varje gång efter en mammavecka och barnen vågar inte berätta saker för honom då de är rädda att han blir arg. Dom tippar på tå och är gulliga mot honom för att han inte ska vara arg. Ja, ni fattar säkert övergripande läget. 


    vad ska jag göra? Någon med erfarenhet? Tips? Känner mig hjälplös. 


    utåt sett ser han ut som den perfekta pappan, men jag vet ju hur det är egentligen! 


    Tack snälla om ni tar er tid! 

  • Svar på tråden Barnens pappa utsätter barnen för psykisk misshandel
  • Anonym (Åsa)

    Hej, vilken tuff sits du befinner dig i. Spontant undrar jag om du kan orosanmäla ditt ex till socialen? Vid misstanke om fysiskt våld tror jag att barnen inte får ha umgänge med den föräldern när det är under utredning. Kan du prata med skolan, "be" dem orosanmäla? Finns någon annan som kan prata med ditt ex, hans mamma nån kompis eller nåt annan? Jag lider med dig och hoppas du kan få hjälp på nåt håll! Styrkekram <3

  • Anonym (Kvinnojouren)

    Ta hjälp av kvinnojouren där du bor. De är jätteduktiga på att ge dig råd men även prata med dina barn om du tycker att det behövs. 

  • Anonym (Igenkänning)

    Hej,
    det skulle nästan kunna vara jag som skrivit det här inlägget, så mkt som jag känner igen i min egen situation.

    jag kan verkligen relatera med andra ord så du är verkligen inte ensam om att ha det så här.

    hur tycker du att familjerätten samtalen går?
    jag tycker att de var ett skämt och det kändes enbart som att pappan var där för att idiotförklara mig och peka ut brister hos mig i stället för att prata om det vi var där för- att samarbeta bättre.
    jag ansökte om att gå dit och han fick med på att gå dit men som sagt efter två samtal så sa jag att det här kommer inte ge något (hade även sagt det i mitt enskilda samtal inför, att jag vet inte om det kommer ge något pga hur han är men det är värt en chans).
    så familjerätten har inte funkat här.

    min medförälder precis som din, ser perfekt ut utåt.
    han är egen företagare, och uppfattas som rolig trevlig etc. 
    här är det att han dricker på Ett osunt sätt, hans övriga omgivning kanske inte märker av det men hans barn och jag får ta smällen.

    jag Upplever precis som du att barnen inte vågar vara sig själva helt med honom och de tar honom i försvar.
    man får vakta tungan.

    har Tusen saker att säga/bolla om. Men först och frömst
    ville jag bara tala om  för dig att du inte är ensam.

Svar på tråden Barnens pappa utsätter barnen för psykisk misshandel