• Peterheter

    Skönhetsideal/mansideal och kvinnligt offerskap

    Kollade precis på denna video:





    Tjejen som anser att inga killar gillar henne ... ända tills det kommer fram att det handlar om killar hon tycker är intressanta. Dvs det gamla vanliga "varför kan jag inte få männen som är minst 8/10?"

    Jag har två diskussionsämnnen för tråden:

    1) Kvinnor klagar ofta på skönhetsideal och vill att samhället ska förändra skönhetsidealen så att de inte blir orealistiska eller osunda. Kan samma kvinnor erkänna att det även finns mansideal, alltså milslånga kravlistor som kvinnor har på män, och att dessa också kan vara osunda och orealistiska? Eller är det bara skönhetsidealen som är skadliga?

    2) Är det fysiskt och psykiskt möjligt för kvinnor att inte se sig själva som offer? Dvs att släppa offerkoftan och erkänna att man inom vissa områden är de privilegierade? Eller klarar kvinnor mentalt inte av att se sig själva som privilegierade?

  • Svar på tråden Skönhetsideal/mansideal och kvinnligt offerskap
  • Anonym (Tant)

    1. Ja, det finns osunda ideal för både kvinnor och män.

    2. Ja, jag kan se att det finns områden där kvinnor är priviligierade i förhållande till män. Och jag kan också se att jag som vit, välutbildad västerlänning har enorma privilegier i förhållande till de flesta andra människor på planeten. 

  • nihka
    Peterheter skrev 2024-03-27 16:34:13 följande:
    Skönhetsideal/mansideal och kvinnligt offerskap

    Kollade precis på denna video:

    Tjejen som anser att inga killar gillar henne ... ända tills det kommer fram att det handlar om killar hon tycker är intressanta. Dvs det gamla vanliga "varför kan jag inte få männen som är minst 8/10?"

    Jag har två diskussionsämnnen för tråden:

    1) Kvinnor klagar ofta på skönhetsideal och vill att samhället ska förändra skönhetsidealen så att de inte blir orealistiska eller osunda. Kan samma kvinnor erkänna att det även finns mansideal, alltså milslånga kravlistor som kvinnor har på män, och att dessa också kan vara osunda och orealistiska? Eller är det bara skönhetsidealen som är skadliga?

    2) Är det fysiskt och psykiskt möjligt för kvinnor att inte se sig själva som offer? Dvs att släppa offerkoftan och erkänna att man inom vissa områden är de privilegierade? Eller klarar kvinnor mentalt inte av att se sig själva som privilegierade?


    Kolla på nyheterna istället.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Skönhetsideal/mansideal och kvinnligt offerskap