• Anonym (Undrar om kommun)

    Vilken kommun är bäst för autismspektrumbarn?

    Jag läser mycket om olika föräldrar som har helt olika erfarenheter av olika åtgärder och olika hjälp de får med barn som har eller misstänks ha autism. Man skall enligt lag få hjälp av kommunen och en del hjälp får man också av regionen.

    Vlken kommun är bäst?

    Hur ser det ut i kommunerna kring storstäderna Göteborg, Malmö, Stockholm?

  • Svar på tråden Vilken kommun är bäst för autismspektrumbarn?
  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (4) skrev 2024-04-28 20:25:42 följande:

    Vad för hjälp tänker du då?


    Den hjälp man kan få.
  • Anonym (4)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-04-28 22:13:27 följande:
    Den hjälp man kan få.
    Den hjälp man kan få av kommunen är i sådana fall LSS, tex stödboende för barn och unga. 

    Mer riktade insatser finns av hab. 
  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (4) skrev 2024-04-28 22:32:05 följande:
    Den hjälp man kan få av kommunen är i sådana fall LSS, tex stödboende för barn och unga. 

    Mer riktade insatser finns av hab. 

     


    Ja, precis, då vet du ju redan det, så varför frågade du om det?

    Har du något svar på det jag frågade om?

  • Anonym (4)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-04-28 22:42:38 följande:

     


    Ja, precis, då vet du ju redan det, så varför frågade du om det?

    Har du något svar på det jag frågade om?


    Jag svarade ju vilka insatser man kan få i mitt förra inlägg? 

    Det enda man kan få hjälp av kommunen(så vitt jag vet), är LSS. 
  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (4) skrev 2024-04-28 23:16:51 följande:
    Jag svarade ju vilka insatser man kan få i mitt förra inlägg? 

    Det enda man kan få hjälp av kommunen(så vitt jag vet), är LSS. 

    Ja, men det vet jag redan och det är inte det jag har frågat om. 


    Jag undrar vilken kommun som är bäst när det gäller att få hjälpen. Alltså, var i landet får man bäst hjälp? 

  • Anonym (Undrar om kommun)

    Det finns visst ingen i detta forum som har någon erfarenhet av någon kommun?

  • Anonym (Man bor ju bara på en plats!)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-05-07 22:04:18 följande:

    Det finns visst ingen i detta forum som har någon erfarenhet av någon kommun?


    Man bor ju bara i en kommun, och man kan ju knappast veta om kommunen är generellt bra, eller om man själv haft tur. 

    Frågan är dessutom rätt märkligt ställd, utifrån att bäst stöd för en person verkligen inte är bäst för en annan.
  • Anonym (g)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-05-07 22:04:18 följande:

    Det finns visst ingen i detta forum som har någon erfarenhet av någon kommun?


    hur långt är ett snöre
  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (Man bor ju bara på en plats!) skrev 2024-05-07 22:25:43 följande:
    Man bor ju bara i en kommun, och man kan ju knappast veta om kommunen är generellt bra, eller om man själv haft tur. 

    Frågan är dessutom rätt märkligt ställd, utifrån att bäst stöd för en person verkligen inte är bäst för en annan.

    Du menar att p.g.a. att man själv bara har en erfarenhet, så har man egentligen ingen erfarenhet? 


    Och för att bäst stöd för en person inte är det för en annan, så finns det inga bra erfarenheter att dela med sig av?

    Konstigt. Varför skulle folk inte kunna berätta om det de vet och jämföra sina erfarenheter med andra? Menar du att folk inte kan det, eller att de inte vill?

  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (g) skrev 2024-05-07 22:28:37 följande:
    hur långt är ett snöre
    Nej, hur bra är en kommun?
  • Anonym (Man bor ju bara på en plats!)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-05-07 22:40:27 följande:

    Du menar att p.g.a. att man själv bara har en erfarenhet, så har man egentligen ingen erfarenhet? 


    Och för att bäst stöd för en person inte är det för en annan, så finns det inga bra erfarenheter att dela med sig av?

    Konstigt. Varför skulle folk inte kunna berätta om det de vet och jämföra sina erfarenheter med andra? Menar du att folk inte kan det, eller att de inte vill?


    Jag gissar att folk faktiskt inte kommer tycka att stödet de fått är tillräckligt bra för att rekommendera kommunen som sådan. 

    Din fråga är ju både väldigt specifik, du undrar om stöd vid autism. Samtidigt är den VÄLDIGT bred. Du undrar om både kommun och rehab, och specificerar inte ålder, eller vilket stöd du är intresserad av.
  • Anonym (Undrar om kommun)
    Anonym (Man bor ju bara på en plats!) skrev 2024-05-07 23:01:06 följande:
    Jag gissar att folk faktiskt inte kommer tycka att stödet de fått är tillräckligt bra för att rekommendera kommunen som sådan. 

    Din fråga är ju både väldigt specifik, du undrar om stöd vid autism. Samtidigt är den VÄLDIGT bred. Du undrar om både kommun och rehab, och specificerar inte ålder, eller vilket stöd du är intresserad av.
    Ja.

    Jag utgår ifrån att folk har olika erfarenheter grundat i olika behov och tänker mig att alla skall kunna förklara sina erfarenheter. Frågan gäller om kommuner är bra, inte bara beträffande en viss typ av åtgärder utan generellt. För om kommunen är tillmötesgående kring vissa saker, kan det ju tänkas att den är det kring andra saker också.

    Om du inte har några egna erfarenheter eller har hört om andras, så antar jag att du egentligen inte har så mycket att säga här.
  • Anonym (Undrar om kommun)

    Är folk på Familjeliv bara intresserade av att föra metadiskussion? Trist.

  • Anonym (Man bor ju bara på en plats!)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-05-07 23:45:13 följande:

    Är folk på Familjeliv bara intresserade av att föra metadiskussion? Trist.


    Du kanske inte ska fråga om vilken kommun som är bäst, om du vill ha lite allmän erfarenhet. 
    Exempelvis känner jag mest yngre människor med både autism och andra svårigheter, och äldre/medelålders människor som behöver/behövt stöd...

    Silicon Valley verkar vara en väldigt bra plats för smarta människor med Autism. 
  • Anonym (Zh)
    Anonym (Undrar om kommun) skrev 2024-04-28 14:48:34 följande:
    Vilken kommun är bäst för autismspektrumbarn?

    Jag läser mycket om olika föräldrar som har helt olika erfarenheter av olika åtgärder och olika hjälp de får med barn som har eller misstänks ha autism. Man skall enligt lag få hjälp av kommunen och en del hjälp får man också av regionen.

    Vlken kommun är bäst?

    Hur ser det ut i kommunerna kring storstäderna Göteborg, Malmö, Stockholm?


    Det är svårt att svara på. Bor i Västerås. Tycker det finns lite information om hjälpmedel här jämfört med Stockholm och Uppsala. 


    Sedan är folket i Västerås lugna o snälla generellt om man ska ha personligt stöd. 

    Uppsala verkar ha en bra habilitering som har kompetent personal och habiliteringen än ju en förmedlande verksamhet som ger mycket stöd till personer med Autism, 


     


    Men jag skulle rekommendera att kolla djupare i det jag skrev ovan. 

Svar på tråden Vilken kommun är bäst för autismspektrumbarn?