• Habbe

    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?

  • Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?
  • Anonym (peter)

    Tänker väl att landet inte utvecklas mot rätt håll just nu. Mycket som känns mer och mer otryggt. Visst det har varit värre i historien, men då fanns inget preventivmedel, och man var tvungen att ha barn som en pensionsförsäkring.

    Själv har jag valt bort barn och är ofta glad över att inte behöva känna den oro som jag tror många föräldrar behöver hantera.

  • Pixxel

    Det finns flera orsaker till lång barnafödande, och detta är inte bara i Sverige utan hela världen.

    - Dyrt att skaffa barn. Inflationen förvärrar detta.
    - Människor idag är själviska och lägger hellre pengar på sig själv.
    - Otrygghet i samhället
    - Svindyra boendekostnader
    - Unga människor är lata. Det är jobbigt med barn.

  • Anonym (peter)
    Pixxel skrev 2024-04-28 17:25:58 följande:

    Det finns flera orsaker till lång barnafödande, och detta är inte bara i Sverige utan hela världen.

    - Dyrt att skaffa barn. Inflationen förvärrar detta.
    - Människor idag är själviska och lägger hellre pengar på sig själv.
    - Otrygghet i samhället
    - Svindyra boendekostnader
    - Unga människor är lata. Det är jobbigt med barn.


    Huruvida det skulle vara mer eller mindre själviskt att avstå barn, så är det en icke-fråga. Egoismen finns både hos de som skaffar barn och de som inte skaffar barn. Det är bara ett argument båda sidor använder för att döva sitt samvete.
  • anonymforummamma

    Tror det beror på flera saker. 

    *Allt är så dyrt idag och man behöver ofta plugga vidare, jobba fler år innan man har råd att köpa bostad  Många vill vara färdig med utbildning och ha ett bra boende innan man får barn. Åren går och man kanske går miste om att skaffa barn pga att fertiliteten minskar med åren, eller så kanske man börjar känna sig för gammal för att skaffa familj.

    *För att de tänker på miljön

    *För att de inte vill sätta barn till världen när det är stor risk för världskrig. 

    *Man har mer acceptans för att inte dölja normer. Vi är mer jämnställda och behöver inte skaffa man/fru eller barn.

  • Anonym (Vår)

    Kanske att mycket känns osäkert i världen nu.

  • Anonym (Inte så svårt att lista ut)
    Habbe skrev 2024-04-28 17:10:26 följande:
    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?


    Ekonomi.

    Att män inte steppar upp och tar ansvar/är vettiga pappor.

    Oroligt läge i världen utifrån många perspektiv.
  • Anonym (Anonym)
    Habbe skrev 2024-04-28 17:10:26 följande:
    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

    Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

    Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?


    Svaret är enkelt, folk har fullt upp med sociala medier och har inte tid att lyfta blicken från sina mobiler. Mobilen har ersatt all form av kontakt med omgivningen.
  • Anonym (Snelhest)

    Tror det är för riskabelt att skaffa barn för en kvinna. Dålig förlossningsvård, stora risker att råka ut för en pappa som checkar ut (hela den absurda debatten om juridisk abort) glutta på valfritt forum så är många inlägg kvinnofientliga. Högerextrema åsikter som handlar om olika sorters kontroll av kvinnor såsom begränsning av aborter eller dylikt, Riskerna med fattigdom osv. Står det i vågskålen mellan att välja skaffa barn (=otrygghet) mot status quo så är valet naturligtvis enkelt. 


     

  • Anonym (Inte så svårt att lista ut)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-04-29 19:32:36 följande:
    Svaret är enkelt, folk har fullt upp med sociala medier och har inte tid att lyfta blicken från sina mobiler. Mobilen har ersatt all form av kontakt med omgivningen.
    HAHA absolut lilla gubben - det är de dumma telefonernas fel!
  • Anonym (Blir vuxna vid 30)

    Tror det beror mycket på att 20års åldern numera är ett slags limbo mellan vuxen och tonåring och att många skjuter upp det där med seriös relation till 30.

    Herrar kan vara ännu värre och vill inte växa upp på det sättet förrän 40.

    Om vi istället försökte bli vuxna vid 20 och inte ha den här tioårsperioden av Limbo tror jag det fötts fler barn.

    Feminism är en orsak till och givetvis ekonomin, den är störst orsak men den är rätt tråkig att prata om så vill nämna slösa bort 20års åldern.

Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?