• Tom Araya

    Var går de etiska gränserna för politisk provokation?

    Chang Frick är inbjuden till videokanalen Hot spot för att diskutera ämnet enligt rubriken.

    Bl.a. annat tar man upp klimataktivister, demonstrationer, koranbränningar, hot och våld, Bilan Osman-Christian Peterson-affären, samt Cangs Youtube-film "Börja skjuta".


    Var går de etiska gränserna för politisk provokation? | Chang Frick | Hotspot

    Politisk provokation har genom historien varit en metod för att skapa debatt om frågor som för tillfället inte varit allmänt accepterade. Men var går gränsen mellan politisk provokation som vitaliserar det politiska samtalsklimatet och något som blir i huvudsak destruktivt? Det samtalar vi om i veckans Hotspot som gästas av Chang Frick, entreprenör och journalist som ofta står i centrum för det politiska samtalet genom sin frispråkighet.







  • Svar på tråden Var går de etiska gränserna för politisk provokation?
  • EnAnonumius

    Helvete vad jag skrattade när jag tittade på "Börja skjuta"..
    Tycker det är på sitt sätt ett väldigt tankeväckande exempel på en bra politisk provokation. Skadar inte med att använda lite humor.

    Men gränsen? Ja för mig finns det inga gränser egentligen. Så länge man håller sig inom lagens ramar så tycker jag att det är upp till var och en att dra sina egna gränser om man skall göra en provokation.

    Som de klimataktivisterna som satte sig på E4 och hindrade trafiken som i sin tur resulterade i att en ambulans inte kunde komma fram. Den är inte okey, Det krävs knappast att man är en Einstein för att fatta att det kan härleda till att en ambulans inte kommer fram..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Var går de etiska gränserna för politisk provokation?