• Bunny s

    PCO:s, får numera egen ägglossning efter 30 års ålder

    Hej! 
    Finns det fler här som har pco:s men som nu med stigande ålder, fått en normal cykel och ska prova själva att bli gravida naturlig väg? 😊

    Jag har två barn på snart 11 och 9 år som blev till med hjälp av ägglossningsstimulerande läkemedel. 

    Sen ca 30 års ålder började kroppen komma igång så jag har förhoppningar om att vi fixar det själva nu. 

    Är 36, snart 37 år och det här är första månaden vi försöker.

    Vore jättekul om någon mer i samma situation ville hänga med.
    Eller egentligen bara någon som också föeösker, pco:s eller ej, med hjälp eller utan.
    Bara Kul med sällskap 😊

  • Svar på tråden PCO:s, får numera egen ägglossning efter 30 års ålder
  • Anonym (Erfaren)

    Jag har tre barn och är nöjd med det. Har/hade pco och fick två av barnen med hjälp av sprutor. Det gick oftast mellan 2-5 månader mellan menstruationeena på naturli väg. Nu, runt 40-årsåldern är dock mensen mer regelbunden än någonsin, med 27-30 dagar emellan,  så hade varit intressant att försöka bli gravid bara för att testa fertiliteten. Men det ska jag ju inte förstås.

  • Bunny s
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-05-06 22:38:28 följande:

    Jag har tre barn och är nöjd med det. Har/hade pco och fick två av barnen med hjälp av sprutor. Det gick oftast mellan 2-5 månader mellan menstruationeena på naturli väg. Nu, runt 40-årsåldern är dock mensen mer regelbunden än någonsin, med 27-30 dagar emellan,  så hade varit intressant att försöka bli gravid bara för att testa fertiliteten. Men det ska jag ju inte förstås.


    Hej! Vad roligt att du skriver 😊 
    Haha, jadu. Snopet va? 
    Jag tänkte, när jag var 30 och åren framåt innan jag började med ppiller, att det här var bra restsamt. Nu när vi var klara och inte skulle ha fler 🤣

    Så det var en himla rolig överraskning att en barnlämgtan plötsligt började växa fram. 
    Så det blir verkligen en sladdis om allt går bra.
  • Bunny s

    Sprutor har jag aldrig provat. Vill du berätta mer? Har säkert läst om det förr när jag hade hjälp men minns inget. 
    Själv fick jag Pergotimetabletter med första barnet och ägglossningssprutan ovitrelle för att ägget skulle släppa också. 
    Andra barnet Letrozoltabletter och sen ovitrelle. 
    Det är inte ovitrelle du behandlat med gissar jag?

  • Anonym (Tant Gredelin)

    Hade mycket oregelbunden menscykel innan mitt första barn. Dom sa att jag hade PCO-liknande äggstockar men ville inte riktigt ge mig den diagnosen fullt ut. 

    Åt iaf Pergotime och blev gravid med första barnet. Efter den graviditeten blev min menscykel hur regelbunden som helst, som en klocka. 

    Barn nummer 2 kom till på första försöket utan hjälp. Cykeln fortsatte vara regelbunden. Blev sedan gravid en tredje gång utan att ens försöka (trodde vi skyddat oss men en simmare smet tydligen igenom). Den graviditeten avbröt vi för jag pallade verkligen inte 3 barn tätt och hade bara ångest... 

    Gick sedan upp i vikt en del, fick oregelbunden mens. Mina hormoner verkar vara känsliga och ballar ur av viktuppgång. Hade oregelbunden mens några år. Men nu har jag gått ner en hel del i vikt och tränar regelbundet, återigen är mensen regelbunden. 

    Är 38 år och hoppas på en sladdis nu :) Men nu kanske äggen är av sämre kvalité pga åldern så räknar inte med att bli gravid särskilt enkelt. Får se om jag hör av mig till fertilitetskliniken och ber om hjälp. Men nu försöker vi på naturlig väg och håller tummarna!

  • Bunny s
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2024-05-08 12:35:56 följande:

    Hade mycket oregelbunden menscykel innan mitt första barn. Dom sa att jag hade PCO-liknande äggstockar men ville inte riktigt ge mig den diagnosen fullt ut. 

    Åt iaf Pergotime och blev gravid med första barnet. Efter den graviditeten blev min menscykel hur regelbunden som helst, som en klocka. 

    Barn nummer 2 kom till på första försöket utan hjälp. Cykeln fortsatte vara regelbunden. Blev sedan gravid en tredje gång utan att ens försöka (trodde vi skyddat oss men en simmare smet tydligen igenom). Den graviditeten avbröt vi för jag pallade verkligen inte 3 barn tätt och hade bara ångest... 

    Gick sedan upp i vikt en del, fick oregelbunden mens. Mina hormoner verkar vara känsliga och ballar ur av viktuppgång. Hade oregelbunden mens några år. Men nu har jag gått ner en hel del i vikt och tränar regelbundet, återigen är mensen regelbunden. 

    Är 38 år och hoppas på en sladdis nu :) Men nu kanske äggen är av sämre kvalité pga åldern så räknar inte med att bli gravid särskilt enkelt. Får se om jag hör av mig till fertilitetskliniken och ber om hjälp. Men nu försöker vi på naturlig väg och håller tummarna!


    Hej! 
    Vad roligt att du skriver som är I mer eller mindre samma ålder som mig och som hoppas på en sladdis och pco-liknande äggstockar. 😊

    Jag fick konstaterad pco:s och hjälp med pergotime första gången och med andra barnet var det Letrozol. 

    Blir 37 i sommar och märkte att cykeln kommit igång när jag var runt 30. Sen började jag med ppiller fram tills nu, för 3 månader sen. Slutade i februari. Allt kom igång direkt med 2 cykler på 30 dagar. 
    Nu i senaste fick jag Äl dag 19 (positivt äl-test och sen molande värk dagen efter). 
    Är alltså på Äl+7 idag och Bim-7. Spännande!

    Berätta gärna om hur allt verkar funka för dig nu. 
    Förstår din tanke om att prova själv, för jag känner precis samma. Allt tyder på att jag inte har några problem med den biten längre. 
    När slutade du med preventivmedel och har ni hunnit med något förösk än? Vart i cykeln är du?
  • Bunny s
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2024-05-08 12:35:56 följande:

    Hade mycket oregelbunden menscykel innan mitt första barn. Dom sa att jag hade PCO-liknande äggstockar men ville inte riktigt ge mig den diagnosen fullt ut. 

    Åt iaf Pergotime och blev gravid med första barnet. Efter den graviditeten blev min menscykel hur regelbunden som helst, som en klocka. 

    Barn nummer 2 kom till på första försöket utan hjälp. Cykeln fortsatte vara regelbunden. Blev sedan gravid en tredje gång utan att ens försöka (trodde vi skyddat oss men en simmare smet tydligen igenom). Den graviditeten avbröt vi för jag pallade verkligen inte 3 barn tätt och hade bara ångest... 

    Gick sedan upp i vikt en del, fick oregelbunden mens. Mina hormoner verkar vara känsliga och ballar ur av viktuppgång. Hade oregelbunden mens några år. Men nu har jag gått ner en hel del i vikt och tränar regelbundet, återigen är mensen regelbunden. 

    Är 38 år och hoppas på en sladdis nu :) Men nu kanske äggen är av sämre kvalité pga åldern så räknar inte med att bli gravid särskilt enkelt. Får se om jag hör av mig till fertilitetskliniken och ber om hjälp. Men nu försöker vi på naturlig väg och håller tummarna!


    Vad tråkigt och jobbigt för er med den tredje graviditeten som ni avbröt. Svårt beslut det där. 
    Hade troligen gjort samma om det hänt oss förut. Vi var helt säkra på att vi var klara och nöjda med 2 barn. 
    Var nu i januari det plötsligt hände något inombords och vips så var det bestämt.
  • Anonym (Tant Gredelin)

    Det var helt rätt beslut att avsluta den graviditeten, har inte ångrat det även om jag ibland förstås funderat på hur livet hade kunna bli och vem det hade blivit. Men en stor sten lyftes från mina axlar när det var över, sedan skulle jag ju verkligen inte velat göra om det.


    Vi har kört oskyddat länge men inomhus med att min mens varit oregelbunden fram tills för bara några månader sedan har det inte blivit nåt seriöst egentligen. Kände dock nu efter årsskiftet att åldern stiger ju så ska vi ha fler barn måste vi lägga på ett kol och vara lite mer engagerade 😆 Nu är cykeln rätt så regelbunden också och då blir det ju lättare! Har cirka 28-30 dagars cykel.

    Jag har nyligen haft mens och väntar på ägglossning så du ligger lite före 😄 Spännande väntan för dig! Har du några känningar än?

    Jag fick höra när vi var under utredning för många år sedan att kvinnor med PCO oftast har väldigt bra äggkvalite och oftast har lätt för att bli gravid bara kroppen vill släppa äggen. Hoppas det stämmer 😄🙏🏻 

    Hade varit så mysigt att få göra detta en sista gång, jag har alltid tänkt att vi skulle ha 3 barn och jag var inte inställd på att min senaste graviditet och bebis var min sista. Känner mig inte klar helt enkelt. Maken däremot kan likagärna nöja sig med de barn vi har men tycker att det vore kul med en sladdis också, men det är mest för min skull han är med på detta 😄 

    Ibland tänker jag att vi är knäppa som vill börja om nu när de andra barnen är så stora och självgående 😆

  • Anonym (Erfaren)

    Jag fick också först testa med en pergotime- tablett om dagen ett tag och sedan med två, men när det inte funkade så blev det sprutor och då kom ägglossningen igång direkt. 


    Jag har också hört att kvinnor med PCO ofta är fertila längre upp i ålder, kanske för att man har sparat på sina ägg typ:) 

    Spännande att följa hur det går för er med graviditeter nu i tråden. Lycka till!

  • Bunny s
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2024-05-08 21:56:05 följande:

    Det var helt rätt beslut att avsluta den graviditeten, har inte ångrat det även om jag ibland förstås funderat på hur livet hade kunna bli och vem det hade blivit. Men en stor sten lyftes från mina axlar när det var över, sedan skulle jag ju verkligen inte velat göra om det.


    Vi har kört oskyddat länge men inomhus med att min mens varit oregelbunden fram tills för bara några månader sedan har det inte blivit nåt seriöst egentligen. Kände dock nu efter årsskiftet att åldern stiger ju så ska vi ha fler barn måste vi lägga på ett kol och vara lite mer engagerade 😆 Nu är cykeln rätt så regelbunden också och då blir det ju lättare! Har cirka 28-30 dagars cykel.

    Jag har nyligen haft mens och väntar på ägglossning så du ligger lite före 😄 Spännande väntan för dig! Har du några känningar än?

    Jag fick höra när vi var under utredning för många år sedan att kvinnor med PCO oftast har väldigt bra äggkvalite och oftast har lätt för att bli gravid bara kroppen vill släppa äggen. Hoppas det stämmer 😄🙏🏻 

    Hade varit så mysigt att få göra detta en sista gång, jag har alltid tänkt att vi skulle ha 3 barn och jag var inte inställd på att min senaste graviditet och bebis var min sista. Känner mig inte klar helt enkelt. Maken däremot kan likagärna nöja sig med de barn vi har men tycker att det vore kul med en sladdis också, men det är mest för min skull han är med på detta 😄 

    Ibland tänker jag att vi är knäppa som vill börja om nu när de andra barnen är så stora och självgående 😆


    STOR igenkänning på det sista du skriver. Man undrar om man är knäpp som ska "kaosa" till livet när allt är och har varit så lätt en längre tid. 
    Jag fick första precis innan jag fyllde 26 och nästa när jag var 27. 1 år och 8 månader mellan dem. 
    Jag var ju så ung och mycket piggare än nu. 
    Känner mig absolut inte gammal som så, men jag känner att jag är tröttare som människa. Hur ska sömnlösa nätter bli? Kan bli lite rädd för beslutet samtidigt som jag känner att wow, så roligt! 
    Hur känner du kring att du är äldre. Upplever du att du är tröttare och en oro kring småbarnstiden?

    Hur gamla är dina barn nu? 
    Mina är snart 11 och 9 år. 

    Vad skönt att du känner att det var rätt beslut i att avbryta den graviditeten som blev. 
    Jag är ganska säker på att vi hade gjort likadant när barnen var små, hade inte fixat en till då. 
    Tur är väl de, får man tänka så här efteråt? Kanske inte är lika troligt att vi suttit och längtat efter en sladdis nu om vi hade kört på med 3 i ett? 

    Vi var också säkra på att vi skulle ha 3 barn. Efter första kunde jag knappt bärga mig med att börja igen. 
    Tog kontakt med kliniken och fick letrozol och det lyckades på första försöket , vilket var jättekul för det tog 1 år och ett missfall med första barnet och det blev inte bra med ägglossningsstimuletande tabletterna förrän efter några månader. 
    Men sen sa vi, att vi ska ju ha tre, men nu väntar vi lite. Men känslan kom "aldrig" rillbaka och efter ett par år så erkände vi för oss själva att nej, det blir inga fler. Vi ville inte. 
    Så jag hann ju inte få vara gravid och få och tänka och njuta av att "nu är det sista gången'. 
    Det ska bli spännande att faktiskt veta att det är det denna gång. 

    Vad roligt att du har så regelbunden och normal cykel. 28-30 är ju superbra! 
    Jag har bara hunnit ha 3 st och första två var 30 dagar och nu 33 dagar. 

    Testar du med äl-test eller märker du tydligt när du har ägglossning? 
    Vilket datum ca, beräknar du att ha den? 
  • Bunny s
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2024-05-08 21:56:05 följande:

    Det var helt rätt beslut att avsluta den graviditeten, har inte ångrat det även om jag ibland förstås funderat på hur livet hade kunna bli och vem det hade blivit. Men en stor sten lyftes från mina axlar när det var över, sedan skulle jag ju verkligen inte velat göra om det.


    Vi har kört oskyddat länge men inomhus med att min mens varit oregelbunden fram tills för bara några månader sedan har det inte blivit nåt seriöst egentligen. Kände dock nu efter årsskiftet att åldern stiger ju så ska vi ha fler barn måste vi lägga på ett kol och vara lite mer engagerade 😆 Nu är cykeln rätt så regelbunden också och då blir det ju lättare! Har cirka 28-30 dagars cykel.

    Jag har nyligen haft mens och väntar på ägglossning så du ligger lite före 😄 Spännande väntan för dig! Har du några känningar än?

    Jag fick höra när vi var under utredning för många år sedan att kvinnor med PCO oftast har väldigt bra äggkvalite och oftast har lätt för att bli gravid bara kroppen vill släppa äggen. Hoppas det stämmer 😄🙏🏻 

    Hade varit så mysigt att få göra detta en sista gång, jag har alltid tänkt att vi skulle ha 3 barn och jag var inte inställd på att min senaste graviditet och bebis var min sista. Känner mig inte klar helt enkelt. Maken däremot kan likagärna nöja sig med de barn vi har men tycker att det vore kul med en sladdis också, men det är mest för min skull han är med på detta 😄 

    Ibland tänker jag att vi är knäppa som vill börja om nu när de andra barnen är så stora och självgående 😆


    Vad positivt och kul att du fick höra det där med äggkvaliten från din läkare 😃
    Jag minns inget sånt, men kan mycket väl ha pratat om det. 
    Vart gick du? 
    Jag utreddes och fick hjälp genom Carl von Linnékliniken i Uppsala. Var så nöjd där. 
    Skönt att du nämner just det där med äggen, för nu när vi försöker så har jag sökt runt mycket och jag läser olika besked i forum. 
    En fel säger att först när man gör IVF så har vi god kvalité på våra ägg. 
    En del säger att de fått sagt av sin läkare, att när vi ägglossar själva, så kan de många äggblåsorna störa varandra så att ett inte riktigt moget ägg, puttas iväg. 
    Så jag vet inte. 
    Har väl lite i bakhuvudet också att innan första barnet kom, så hade jag en egen ägglossning och blev gravid. Det blev ett MA som konstaterades i vecka 9+ (den hade dött i vecka 6). 
    Då blir min tanke lite så att det kanske var dålig kvalité på det ägget? 
    Men läser också att det är vanligt med pco:s, att ägglossning och mens kommer igång när man blir äldre. 
    Så jag väljer nog att tro och tänka så, att när allt verkar så himla normalt nu så får jag lov att tro att det är just det, normalt.
    Jag hade ju ingen normal cykel den gången jag fick missfall. Den var kaos.
    Nu är man dock äldre, så risk för missfall får man nog ändå ha med sig i bakhuvudet, utan att stressa upp sig dock. Behöver absolut inte bli så ju.
    Håller tummarna för oss båda att vi lyckas snabbt och inga missfall eller andra avvikelser 😊😊
Svar på tråden PCO:s, får numera egen ägglossning efter 30 års ålder