• Anonym (frida)

    13 månader mellan syskon

    Hej! 

    Jag har två barn. Ett barn som fyller 5 snart och det yngsta barnet som föddes i mitten på december. Nu är jag gravid igen! Vilket är superkul och var planerat då jag vill ha tätt mellan 2 barn och för att jag alltid velat haft många barn och en stor familj. Men nu vill jag ändå ha lite tips/råd eller egna erfarenheter om hur det är att ha så tätt mellan små? Fördelar och nackdelar m.m.
    Tack på förhand! :) 

  • Svar på tråden 13 månader mellan syskon
  • Core

    Fördelen var att det inte vart utdraget på flera år med blöjbarn, och att de fick en tight relation. 


    Nackdelen var att det tärde på relationen, man får vara lite hårdnackad och envis för att ta sig igenom, och det blir relationen bara starkare av, men satan vad det kunde tära ibland.

  • Anonym (Mari)

    Grattis till graviditeten :) 

    Jag har själv 10 månader mellan 1 och 2, sen 14 månader mellan 2 och 3 😁

    Jag var jättenervös innan tvåan kom om hur jag skulle pussla ihop allting. Men bara fördelar, min och makens relation blev ännu bättre än den redan var. 

    Tips är att vara med båda, jag ammade tex i bärsjal och kunde samtidigt hålla på med större barnet. De kan ju ha lite olika perioder med när de är lite mer mammiga och det får man ju respektera. 

    Sen bra att veta att när de är två tätt (jag har pojkar) kan de bli lite "burdusa" eller vilda. Det har hänt olyckor, ramlats med stolar mm och blivit besök på akuten. Kastats mat på väggar. Lilla tittar på större och skrattar och gör likadant. Man får avstyra mycket och ta det säkra före det osäkra. När de blev större stoppade jag lilla i resesäng när han blev trött och ändå ville vara med. Våra har varit såna att när de blir trötta så springer de bara runt tills benen viker sig. Även när de leker att man är beredd att avstyra "bråk", det kan börjas rätt tidigt och ofta när de är trötta eller hungriga. 

    Sen lite tufft när stora går över till en sovstund dag och lilla sover två. 

    Jag har aldrig haft babysitter/gåstol eller något åt mina barn. Däremot bärsjal, har kunnat ha lilla på magen och stora i sele på ryggen. Båda börjat gå tidigt. 

    Helt klart glädje varje dag. I det stora hela har barnen fantastiska relationer. Man blir så glad av att se det bara. 

    Men tips är att försök hålla samma rutiner varje dag, mat/sovstund osv. Jag tror att det var det som gjorde att det fungerade så bra för oss.

    Bara fråga om du undrar över något specifikt :)

    Stort lycka till :)

  • Anonym (Pappa till tre barn)

    En stor nackdel är att så kort skillnad brukar sätta sig på ett eller båda barnens självkänsla. Båda barnen kommer att vilja ha din tis och uppmärksamhet och det troligaste är att den minsta kommer att få mer av det när hen fötts. Så barnet som kom innan kommer att prioriteras bort och risken är dålig självkänsla senare i livet. Det bästa är minst tre år mellan barnen för att minska riskerna med det.

    Annars är det viktigt att det finns någon annan person där samtidigt och gärna redan nu som kan vara en trygghet för barnet.

    Nu kanske barnet hinner börja på förskola vilket kan underlätta en del men eftersom du är föräldraledig sen så kommer båda baenen att vara hemma med dig och då kan denna konkurrenssituation om din tid och uppmärksamhet uppstå. 

Svar på tråden 13 månader mellan syskon