• Anonym (Hjälpatttänka)

    En trea väldigt sent?

    Hur hade ni gjort?

    Har två barn, nu 4 och 6. Är 44 år,mannen 40. Har precis fått reda på att jag är gravid igen. 

    Trodde faktiskt inte det skulle hända, med tanke på min ålder. Dumt nog (eller vad man ska säga)  körde vi oskyddat några gånger och ja, här är vi. Tydligen är jag mer fertil än jag någonsin trodde.

    Hur hade ni gjort? Vi har ett bra och stabilt förhållande, bra ekonomi och boende mm. 

    Men det känns SENT för min del, även om jag inte var ung med de andra. 

    Hur hade ni andra resonerat?

  • Svar på tråden En trea väldigt sent?
  • Anonym (B)

    Jag hade behållt utan tvekan. Är i samma ålder som dig och om det hade hänt mig så hade jag inte gjort abort pga ålder. 

  • Anonym (Dahlia)

    Jag hade resonerat så att om inte min partner vill 100% och har tagit sin del av jobbet med övriga två barn så blir det inte fler.

  • Anonym (S)

    Jag hade blivit jätteglad. Fick tredje barnet efter 40 och det var helt underbart. Skulle vilja bli gravid igen vid 44 men det går trögt av naturliga skäl. 

  • Anonym (orion)

    Fadern är yngre och ett kommande barn ville få två syskon som inte är så mycket äldre. Fortfarande acceptabelt så svaret på bero på andra aspekter, ekonomi, boende, hälsa, ork, förhållande etc.

  • Anonym (Hjälpatttänka)
    Anonym (Dahlia) skrev 2024-05-10 07:17:38 följande:

    Jag hade resonerat så att om inte min partner vill 100% och har tagit sin del av jobbet med övriga två barn så blir det inte fler.


    Pappan är väldigt engagerad i de två stora, alltid varit. Vi hade nog bara inte tänkt på en trea just pga min ålder.
  • Studentpappa

    Ni har ju rätt små barn så det blir ju ingen sladdis, men för egen del hade det varit snudd på en mardröm.

    Har två kompisar som åkt på en sådan "hoppsan" grej när man sett sig färdiga med barn, och det framstår helt ärligt som skitjobbigt.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (d)

    I den ålder hade jag valt bort fler barn.
    Jag var 36 med sista och tyckte att det var gränsfall till för gammalt.

  • Anonym (Hjälpatttänka)
    Studentpappa skrev 2024-05-10 10:48:33 följande:

    Ni har ju rätt små barn så det blir ju ingen sladdis, men för egen del hade det varit snudd på en mardröm.

    Har två kompisar som åkt på en sådan "hoppsan" grej när man sett sig färdiga med barn, och det framstår helt ärligt som skitjobbigt.


    Det är sånt vi också funderar över. De stora är ju precis mer självgående och leker bra med varann.

    Vi har väl sagt förr dock att hade jag varit yngre hade en trea kanske varit något vi diskuterat, även om vi känt att två barn är bättre för vårt miljösamvete och tid att kunna verkligen finnas där för dem. Däremot hade det varit något vi nog diskuterat då mer ordentligt. Nu är vi ju dock här där vi är och måste ta ett beslut 

    Jag har väl egentligen ingen egen lust att gå igenom en abort, samtidigt som jag också har en oro för just att jag kommer vara gammal på riktigt som mamma nu, och funderingar hur det påverkar familjen.

    Och ja, superkorkat att inte vara noggrannare innan, men med tanke på att jag är 44 och inte ens hade ägglossningskänningar så kändes risken låg. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Hjälpatttänka) skrev 2024-05-10 15:38:12 följande:
    Det är sånt vi också funderar över. De stora är ju precis mer självgående och leker bra med varann.

    Vi har väl sagt förr dock att hade jag varit yngre hade en trea kanske varit något vi diskuterat, även om vi känt att två barn är bättre för vårt miljösamvete och tid att kunna verkligen finnas där för dem. Däremot hade det varit något vi nog diskuterat då mer ordentligt. Nu är vi ju dock här där vi är och måste ta ett beslut 

    Jag har väl egentligen ingen egen lust att gå igenom en abort, samtidigt som jag också har en oro för just att jag kommer vara gammal på riktigt som mamma nu, och funderingar hur det påverkar familjen.

    Och ja, superkorkat att inte vara noggrannare innan, men med tanke på att jag är 44 och inte ens hade ägglossningskänningar så kändes risken låg. 
    Fast, "de stora" är två småbarn. Så för den skull så blir skillnaden tre småbarn.
Svar på tråden En trea väldigt sent?