• Linn929

    Är jag gravid??

    Hej,
    Jag behöver verkligen lite råd här. Jag är en ung student och har haft oskyddat sex. Förra torsdagen (2 maj) fick jag en blödning som jag aldrig tidigare upplevt. Normalt har jag aldrig mellanblödningar och min mens är alltid regelbunden. Det fick mig att fundera, så jag gjorde ett graviditetstest den 7 maj, och det visade positivt. Jag blev chockad eftersom det i så fall skulle vara väldigt tidigt.
    Men sedan gjorde jag ett test tidigt på morgonen förra onsdagen (den 8 maj) och det visade negativt. Jag gjorde ytterligare ett test idag den 10 maj, också negativt. Jag är förvirrad och undrar hur jag ska tolka det här. Var det första testet fel, eller finns det fortfarande en chans att jag är gravid?
    Tacksam för all hjälp och råd jag kan få.
  • Svar på tråden Är jag gravid??
  • Anonym (Qzå)

    Låter som en kemisk graviditet. Alltså väldigt tidigt missfall.

  • halvan

    Vilket datum var din senaste mens? När hade du ägglossning/hur lång är din cykel normalt sett? Vilket datum hade du oskyddat sex?

  • Linn929

    Min beräknade mens förra månaden var den 14 april, notera att min mens alltid varit regelbunden. Fick dock min mens den 18 april. När jag beräknar utifrån när min mens faktiskt kom så står det att min ägglossning var den 3 maj, vilket jag nu tänker inte kan stämma om jag nu blivit gravid? om jag beräknar utifrån min faktiskt beräknade mens dag (14) så står det att min ägglossning skulle ha skett den 27 april. Jag hade oskyddat sex den 27 april.

  • halvan
    Linn929 skrev 2024-05-10 11:01:02 följande:

    Min beräknade mens förra månaden var den 14 april, notera att min mens alltid varit regelbunden. Fick dock min mens den 18 april. När jag beräknar utifrån när min mens faktiskt kom så står det att min ägglossning var den 3 maj, vilket jag nu tänker inte kan stämma om jag nu blivit gravid? om jag beräknar utifrån min faktiskt beräknade mens dag (14) så står det att min ägglossning skulle ha skett den 27 april. Jag hade oskyddat sex den 27 april.


    Du ska räkna utifrån när din mens faktiskt kom, eftersom din nästföljande ägglossning beror på när mensen kom (inte när den skulle ha kommit). Eftersom spermier kan överleva i flera dagar inne i slidan är det inte helt omöjligt att du ändå kan ha blivit gravid den 3e maj, trots att ni hade sex 6 dagar innan dess. Däremot är det alldeles för tidigt för att testa redan eftersom du hade ägglossning för bara en vecka sedan, så din mens borde komma nästa helg.
    Avvakta minst 4-5 dagar till men vänta helst några dagar längre än så och ta ett nytt test. Det finns kit för att ?testa tidigt? om du inte orkar vänta hela vägen fram till nästa mens.
Svar på tråden Är jag gravid??