• Anonym (Orolig mamma)

    Min son svimmade och krampade

    Var på vårdcentralen idag då min son har hög feber. Virus som bedömning och det togs ett stick i fingret. 
    Han blev ganska upprörd av att behöva ta stick i fingret. Men det gick till slut. 
    Någon minut efter blodprover, så stupar han framåt och tuppar av, jag fångar honom och då börjar han krampa.
    Blir stel och raklång, läkaren tror han feberkramper och rusar iväg. 
    Under dessa sekunder vaknar mig son till igen och strax efter är han sig själv. 

    Fick inte några riktiga svar på vad det rörde sig om. Feberkramp eller om han svimmade efter blodprovet med med kramper? Har aldrig varit med om detta innan och är orolig.

    Angående febern så var den hög, men stabil. Inte så att den ökade och han hade en stund innan fått febernedsättande.

    Kan små barn krampa vid svimning? Allt gick fort över, men just krampandet vad väldigt obehagligt.

  • Svar på tråden Min son svimmade och krampade
  • Anonym (...)

    När min son var liten, typ under åren 5-8 kanske så var han så extremt spruträdd (tack farmor) så när det var dags spände han sig så himla mycket och hårt att han svimmade av, detta gick ju snabbt över men första gången vart jag riktigt rädd, det är ca 15 år sen och jag minns faktiskt inte om han krampade eller inte men tror att några skakningar har varit vid något tillfälle 

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-05-10 12:47:37 följande:

    När min son var liten, typ under åren 5-8 kanske så var han så extremt spruträdd (tack farmor) så när det var dags spände han sig så himla mycket och hårt att han svimmade av, detta gick ju snabbt över men första gången vart jag riktigt rädd, det är ca 15 år sen och jag minns faktiskt inte om han krampade eller inte men tror att några skakningar har varit vid något tillfälle 


    Tack för ditt svar!
    Det som var lite märkligt är att det tog några minuter innan han svimmade. Ungefär efter vi plåstrat om fingret. Han ville ha tejp och inte plåster. Så läkaren hämtade lite tejp. Allt som ju några minuter. Sen plötsligt tuppar han av. 

    Han svimmade för första gången för ca 1-2 månader sedan efter att ha tittat på ett doktors program på förskolan, där ser togs blodprov. Så vi har förstått han är känslig när det gäller blodprover. Men fick inte någon info från förskolan ifall han krampade också vid det tillfället. 
    Så detta är första gången jag ser han svimma. Men som jag skrev, mest oroväckande är att han blev raklång som en planka och helt stel. Men släppte fort.
  • Anonym (lena)

    Han kanske krampade eftersom han hade hög feber. Men det var redan andra gången för honom. Han kanske skulle utredas för epilepsi? 

  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (lena) skrev 2024-05-10 20:35:50 följande:

    Han kanske krampade eftersom han hade hög feber. Men det var redan andra gången för honom. Han kanske skulle utredas för epilepsi? 


    Krampar man inte av feber när den stiger kraftigt?
    Har ingen som helst erfarenhet kring detta.
    Men han låg på samma temp när vi kom och när vi gick. 
    Då, 38,6 med febernedsättande.

    Men när han svimmade första gången var han inte sjuk eller hade feber. Utan svimmade när han tittade på ett program där det togs blodprov. 
    Och idag svimmade några minuter efter vi att han själv tagit blodprov.

    Är väl kramperna som jag är ett frågetecken kring. Men kommer absolut kolla upp det vidare. Vi besökte en vårdcentral utanför vår hemstad, och dom skulle skicka en remiss till vår egna vårdcentral för ev utredning. 

    Min stora fråga är väl mest om man kan krampa när man svimmar?..
  • Anonym (lena)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-05-10 20:42:10 följande:
    Krampar man inte av feber när den stiger kraftigt?
    Har ingen som helst erfarenhet kring detta.
    Men han låg på samma temp när vi kom och när vi gick. 
    Då, 38,6 med febernedsättande.

    Men när han svimmade första gången var han inte sjuk eller hade feber. Utan svimmade när han tittade på ett program där det togs blodprov. 
    Och idag svimmade några minuter efter vi att han själv tagit blodprov.

    Är väl kramperna som jag är ett frågetecken kring. Men kommer absolut kolla upp det vidare. Vi besökte en vårdcentral utanför vår hemstad, och dom skulle skicka en remiss till vår egna vårdcentral för ev utredning. 

    Min stora fråga är väl mest om man kan krampa när man svimmar?..
    Barn mellan 6 månader och 4 år kan få feberkramper vid hög feber (över 39 grader). Kramper beror på hög feber, inte på att feber stiger. Man kan också krampa om man har lågt blodsockret eller om man har epilepsi. Vissa mediciner kan orsaka kramper.
  • Anonym4848
    Anonym (lena) skrev 2024-05-11 19:17:21 följande:
    Barn mellan 6 månader och 4 år kan få feberkramper vid hög feber (över 39 grader). Kramper beror på hög feber, inte på att feber stiger. Man kan också krampa om man har lågt blodsockret eller om man har epilepsi. Vissa mediciner kan orsaka kramper.
    På 1177 står det uttryckligen att kramper är vanligast när febern stiger snabbt.
Svar på tråden Min son svimmade och krampade