• Anonym (?)

    Betalningsanmärkning

    Ni som har betalningsanmärkningar, hur har det påverkat er?
    Vad är det som har blivit svårare för er eller som ni till och med inte kunnat göra till följd av anmärkningen?

  • Svar på tråden Betalningsanmärkning
  • Fjäril kär

    Att inte kunna betala på faktura . Och det som känns värst är dom utgifter som kan bli ett måste/akut om man inte har pengar direkt att betala med  tex ta faktura på tandläkaren,  veterinären,  vissa mediciner,  nya däck på bilen pga punktering osv  och så självklart att inte kunna handla online på faktura även om det inte är ett måste men kan vara ett problem. 

    Du kan heller inte teckna olika abonnemang och avtal som kräver kreditupplysning.  Vissa hyresvärdar säger nej till kontrakt på bostad vid minsta lilla anmärkning.  

    Du kan inte låna pengar och inte heller utöka eventuella krediter . 

    Boka vissa tjänster och evenemang och resor i förväg  kan bli nej då vissa har automatisk kreditkoll.  

  • Anonym (?)

    Vet någon om anmärkningen försvinner efter 3 år även om skulden kvarstår?

  • Anonym (Elodie)

    Det påverkade mig ingenting faktiskt. Jag handlar aldrig på faktura och jag kunde boka saker som kostar pengar.


    När skulden var betald och anmärkningarna fortfarande var kvar fick jag skriva på hyreskontrakt och skaffa abonnemang.

    Det bästa är att vara ärlig hela tiden så brukar det mesta lösa sig,

    Prickarna brukar förlängas 3 år i taget. Så tex betalar du in allt när det är 1 år kvar försvinner de efter 1 år. Betalar du inte in innan skarven kommer så får du 3 nya år.
    När jag betalade in mitt hade jag 2 år kvar så då försvann de efter 2 år.

  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2024-05-11 13:53:12 följande:

    Vet någon om anmärkningen försvinner efter 3 år även om skulden kvarstår?


    Anmärkning kvarstår så länge du inte har löst skulden även om 3 år gått. 
  • Anonym (Elodie)
    Anonym (?) skrev 2024-05-11 16:27:51 följande:

    När går saker till utmätning? 


    Beror på belopp och om du ens har saker att utmäta.

    De kom inte ens och kollade om jag hade några saker. De drog lite på lönen bara.
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2024-05-11 16:27:51 följande:

    När går saker till utmätning? 


    När du inte betalat skulden och inkasso gjort vad dom kunnat för att du ska betala, så går den  till kronofogden och det  kommer det förr eller senare krav på utmätning om du fortfarande inte frivilligt betalat vad du är skyldig. I första hand kommer dom utmäta lönen.  Dom räknar ut ett belopp dom tar varje månad tills skulden är betald.  
    Finns det inte tillräckligt stor inkomst för att utmäta lönen kan dom sätta dig på bevakning och kan då gå in och ta tex skatteåterbäringen,  semesterersättning,  återbetalning av bostadsbidrag etc för att betala din skuld. 
  • Anonym (Nja)

    Betalningsanmärkningar tas bort på 3 år, även om skulden I sig är kvar. Men en ny betalningsanmärkning kan registreras vid den tiden. Jag har skulder både med och utan betalningsanmärkningar som är äldre än 3 år. 

    Utmätning görs av kronofogden pm de man är skyldig pengar begär handräckning. Kronofogden mäter helst ut inkomst. Om inkomsten är liten och skulden stor kan kronofogden mäta ut egendom, om de anser att det finns något av värde som inte behövs för den skuldssttes livsföring. Jag har skulder både hos kronofogden och hos inkasso och vissa av de inkassoskulderna är mycket gamla. Jag har även haft skulder hos kronofogden som senare dragits tillbaka av inkasso av den enkla anledningen att kronofogden inte kunnat ut äta något och det kostar inkasso pengar att ha skulden his fogden.

    Mina betalningsanmärkningar har aldrig påverkat mig. Jag får alltid en räkning av vården och apoteket men i övrigt betalar jag inte saker på krita så det påverkar inte mig. 

  • Anonym (Linda)
    Anonym (?) skrev 2024-05-12 10:09:31 följande:

    någon mer som har erfarenhet? 


    Exakt vad är det du vill veta? 
  • Anonym (C)

    Kan inte ta något på faktura t.ex tandläkare , betalade nyss 3500 för att dra ut en tand som jag egentligen inte hade råd med. Svårt att hyra lägenhet , det är iförsej en del som tillåter anmärkningar. Jag har inga skulder hos Kronofogden längre, har 3 avbetalningsplaner. Har två anmärkningar, sista försvinner i mars nästa år. Båda är från CSN-skulder och pga att jag var en idiot , blev sjukskriven för 2,5 år sen när jag var gravid från mitten av graviditeten pga risk att föda för tidigt men glömde ansöka om nedsatt belopp när jag betalade tillbaks CSN. 


     

  • Anonym (?)
    Anonym (Linda) skrev 2024-05-12 11:55:28 följande:
    Exakt vad är det du vill veta? 
    Jag vill ta del av så många olika erfarenheter som möjligt 
  • Anonym (Senil)

    Jag råkade slarva med ett lån och banken tog bort anmärkning från kronofogdemyndigheten men jag fick en prick ändå om att jag har misskött kredit. Jag ha r inte kunnat skaffa nytt bankkonto, utan kredit pga det.

  • Anonym (?)

    Det låter som att man inte påverkas särskilt nämnvärt av att ha en betalningsanmärkning.

Svar på tråden Betalningsanmärkning