• Anonym (Okej)

    Hur gör ni?

    Jag har lite funderingar kring olika händelser där jag vill diskutera hur man ska hantera situationer där  kommunikationen brister och att vänskapen får en vändning. Framförallt att man har en väldigt bra relation till någon och sedan plötsligt bara en dag så har man inte det. 

  • Svar på tråden Hur gör ni?
  • Fjäril kär

    Om kommunikationen brister är det där man börjar.  Då får man börja med att rätta till dom missförstånd som uppstått pga kass kommunikation. Då blir man rak och tydlig med vad man menar, man ber om ursäkt och hittar bättre möjligheter till kommunikation.  
    Självrannsakan och självkritik är på sin plats. Det är inte viktigt vem som gjorde vad, vem som gjort fel eller vem som är dum. Det viktigaste är att man ber om ursäkt för att man sårat och att det blivit missförstånd och att man vill gå vidare.  

    Så funkar jag. 

    Sen finns alltid möjlighet att det gått så fel att man inte längre kan vara vänner och då får man vara vuxen nog att ta dom konsekvenserna. 

  • Anonym (Okej)

    Jo eller jag funkar ju så att om något blir tokigt eller så, så tycker jag att man ska kommunicera med varandra om det som hänt direkt, men det blir ju fel om folk inte gör det för ingen är ju en tankeläsare direkt. 


    Absolut handlar det om hur bra man känner varandra men här pratar jag om händelser där man har haft en bild på hur vissa vänskaper sett ut men så har de varit helt tvärtom. bilden man hade stämde inte och det var där problemen började. 

  • Anonym (Okej)
    Fjäril kär skrev 2024-05-12 22:09:28 följande:

    Om kommunikationen brister är det där man börjar.  Då får man börja med att rätta till dom missförstånd som uppstått pga kass kommunikation. Då blir man rak och tydlig med vad man menar, man ber om ursäkt och hittar bättre möjligheter till kommunikation.  
    Självrannsakan och självkritik är på sin plats. Det är inte viktigt vem som gjorde vad, vem som gjort fel eller vem som är dum. Det viktigaste är att man ber om ursäkt för att man sårat och att det blivit missförstånd och att man vill gå vidare.  

    Så funkar jag. 

    Sen finns alltid möjlighet att det gått så fel att man inte längre kan vara vänner och då får man vara vuxen nog att ta dom konsekvenserna. 


    Jag glömde citera, har inte lärt mig hur sidan funkar ännu. 

    Men vill du veta mer om exakt vad som hände så kan jag absolut säga det, det där var väl mest mer en sammanfattning om vad jag ville diskutera om. jag vill mest bara få tips råd och diskutera ämnet/prata av sig lite. 


     

  • Fjäril kär
    Anonym (Okej) skrev 2024-05-12 22:48:32 följande:

    Jag glömde citera, har inte lärt mig hur sidan funkar ännu. 

    Men vill du veta mer om exakt vad som hände så kan jag absolut säga det, det där var väl mest mer en sammanfattning om vad jag ville diskutera om. jag vill mest bara få tips råd och diskutera ämnet/prata av sig lite. 


     


    Du får gärna förklara vad du menar och vad som hänt. Lättare att vara mer till hjälp då.
  • Anonym (Okej)
    Fjäril kär skrev 2024-05-13 09:31:00 följande:
    Du får gärna förklara vad du menar och vad som hänt. Lättare att vara mer till hjälp då.

    Nä men kortfattat att jag hade en vän som jag kände var väldigt nära och att man kunde prata om vad som helst. Men problemet med denna vännen var att hon inte riktigt sa allting om olika saker vilket gjorde att det var väldigt svårt för både mig och andra att överhuvudtaget förstå någonting av det hela.

    Det blev mer som att man pratade med en vägg för att den här sk vännen inte berättade saker trots att man försökte förstå och frågade mm. 

    Det är så himla viktigt att man kommunicerar när det gäller vänskap och relationer. Det blir ju svårt när det är personer som är väldigt off att kommunicera, det går typ inte. 


    Sedan så är det lätt hänt att det blir missförstånd gällande konflikter. Då får man försöka att förstå problemet och kommunicera med varandra. 


     

Svar på tråden Hur gör ni?