• Svar på tråden Hjälp med att välja en planlösning.
  • Sijo
    Sijo skrev 2024-05-13 10:40:29 följande:
    Hjälp med att välja en planlösning.

    (Min text försvann bakom bilderna så får skriva som svar istället)


    Hej har nyss köpt en liten stuga.


    Stugan är nästan helt oisolerad och utan badrum. Kommunalt vatten och avlopp finns vid tomtgräns.


    Jag och min sambo tänkte flytta ut nu i Juni och bo där året om. Så behövs göras en del innan vintern. Kommer börja med att anställa hantverkare för badrum och VVS nu i veckan. Men har inte riktigt bestämt mig vart och hur jag ska sätta kök/badrum.


    Bifogar lite bilder, första bilden är nuvarande planlösning med möbler, de andra är två alternativ jag funderar mellan. Väldigt tacksam för alla svar och idéer/tips.

  • Anonym (Tvillingmorsan)


    Jag hade gjort så här i stället. Då får ni öppnare ytor, plus att ni utnyttjar den
    yta som finns mer effektivt. Ni slipper flytta köket, och kök och badrum ligger 
    nära varandra, så ni slipper långa rördragningar.

    Jag är också en vän av att ha vardagsrummet / allrummet separat och inte som
    genomgångsrum. Då kan även detta rum användas till att hysa nattgäster i vid
    behov. Observera att jag bara har gått efter din ritning och vet inte vad som skulle
    passa bäst i verkligheten.
  • Sijo
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-13 11:34:13 följande:
    Jag hade gjort så här i stället. Då får ni öppnare ytor, plus att ni utnyttjar den
    yta som finns mer effektivt. Ni slipper flytta köket, och kök och badrum ligger 
    nära varandra, så ni slipper långa rördragningar.

    Jag är också en vän av att ha vardagsrummet / allrummet separat och inte som
    genomgångsrum. Då kan även detta rum användas till att hysa nattgäster i vid
    behov. Observera att jag bara har gått efter din ritning och vet inte vad som skulle
    passa bäst i verkligheten.
    Ja det hade varit toppen men ytan du har markerat som kök är en balkong. (det finns två stora balkonger) Men ja öppna ytor hade varit trevligt men har lite svårt att få till det.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Sijo skrev 2024-05-13 11:49:59 följande:
    Ja det hade varit toppen men ytan du har markerat som kök är en balkong. (det finns två stora balkonger) Men ja öppna ytor hade varit trevligt men har lite svårt att få till det.
    Aha, jag missade det. Det är en långsmal stuga och det ändrar ju förutsättningarna lite.
  • Anonym (Tvillingmorsan)


    Vad sägs om detta? Då blir allrummet genomgångsrum,
    men ni behåller ett gästrum.
  • Kodiany

    Jag tycker att alternativ ett verkar bäst, men jag hade haft kontor och gästrum som ett kombinerat rum, utan vägg. Annars blir det extremt små rum. Jag antar att ni inte kommer att ha någon nattgäst som sover samtidigt som ni måste jobba i kontoret? Med ett större rum får ni också plats med tex en bäddsoffa med plats för två personer. 
    Alternativ två gillar jag inte för att det är så långt från sovrummet till badrummet. Dessutom har det ingen hall, vad jag kan se.

  • Sijo
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-05-13 12:39:24 följande:
    Vad sägs om detta? Då blir allrummet genomgångsrum,
    men ni behåller ett gästrum.

    Tänker att badrummet kanske kan bli lite litet? Det blir ett badkar(där man också duschar) tvättmaskin, varmvattenberedare utöver standard saker i badrummet.


    Huvudentrén hamnar i någon av dörrarna på sidan med alla fönster (nedåt på ritningen) 


    Men ska kolla vidare på förslaget och se. Tack så mycket :)

  • Sijo
    Kodiany skrev 2024-05-13 20:19:48 följande:

    Jag tycker att alternativ ett verkar bäst, men jag hade haft kontor och gästrum som ett kombinerat rum, utan vägg. Annars blir det extremt små rum. Jag antar att ni inte kommer att ha någon nattgäst som sover samtidigt som ni måste jobba i kontoret? Med ett större rum får ni också plats med tex en bäddsoffa med plats för två personer. 
    Alternativ två gillar jag inte för att det är så långt från sovrummet till badrummet. Dessutom har det ingen hall, vad jag kan se.


    Tack för svar. :) Aa det är absolut en lösning. I alt 2 blir hallen lite mer "utomhus" alternativt behålls den som det är just nu med en liten hall i mitten av stugan. Håller med kring problemet med badrum och sovrum i alt 2, dock blir det ju lättare för oss med VVS och vatten osv. Osäker på hur mycket dyrare och svårare det blir att dra vatten genom ett rum.
  • Core

    Lägg pengarna på en isoleraf utbyggnad/punchveranda istället så får ni mer värde för pengarna. Och så ytskiktsrustar ni själva i befintligt istället.

  • Sijo
    Core skrev 2024-05-14 15:44:22 följande:

    Lägg pengarna på en isoleraf utbyggnad/punchveranda istället så får ni mer värde för pengarna. Och så ytskiktsrustar ni själva i befintligt istället.


    Lite osäker kring hur mycket extra det kostar, huset är ju också inom strandskydd. Snickaren gav mig ett ungefär på ca 70k extra för att bygga in balkong och sätta badrummet där, men han var högst osäker.
Svar på tråden Hjälp med att välja en planlösning.