• Anonym (Ensam)

    Trött på att känna mig utanför

    Jag vet inte vad jag gör för fel men nått är det för jag känner mig alltid utanför i alla sammanhang. Hade någon annan sagt    ?korvspad? skulle alla skrattat men om jag hade sagt det skulle ingen ens reagerat. Jag gillar inte att sticka ut och höras mycket men jag hade väldigt gärna velat känna känslan av att vara ?en i gänget? men jag har aldrig upplevt det. Känns som jag måste hänga efter som en svans för att det ska kännas som jag hör till gruppen. De andra väntar på varandra medans jag måste stressa som fan för att hinna efter. Möjligtvis att de väntar en BRA bit längre fram om de märker att man inte är med men bara där känner jag att man inte ens märks eller tänks på. 


    Någon mer som känner igen sig? 

  • Svar på tråden Trött på att känna mig utanför
  • Anonym (Samma)

    Samma här. Jag har alltid känt mig utanför därför har jag valt att vara ensam så att jag slipper känna utanförakapet 😪 det beror på att jag blivit mobbad och hade det inte bra varken hemma eller i skolan. Och det ledde till dålig självkänsla och jag känner mig lite undergiven när jag umgås med människor. Röst spelar också stor roll jag pratar ofta tyst vågar inte uttrycker mig även när jag pratar ingen lyssnar på mig. Allt detta beror på min svår uppväxt :(

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Samma) skrev 2024-05-13 17:14:57 följande:

    Samma här. Jag har alltid känt mig utanför därför har jag valt att vara ensam så att jag slipper känna utanförakapet 😪 det beror på att jag blivit mobbad och hade det inte bra varken hemma eller i skolan. Och det ledde till dålig självkänsla och jag känner mig lite undergiven när jag umgås med människor. Röst spelar också stor roll jag pratar ofta tyst vågar inte uttrycker mig även när jag pratar ingen lyssnar på mig. Allt detta beror på min svår uppväxt :(


    Känner igen allt du skriver verkligen! Vad skönt att man inte är ensam om det men det är ju tråkigt att det ska behöva vara så.🥺 Jag är ju ändå relativt vuxen nu, 28 år och trodde det skulle försvinna i vuxenlivet. Känner mig inte ens omtyckt i min familj, eller minst omtyckt iaf. Man är alltid sistahandsvalet. Jag försöker förstå varför folk inte gillar mig men jag är väl bara en riktigt tråkig person att umgås med. 

    Men det är som du säger - väljer man att vara ensam så slipper man känna utanförskapet.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-05-13 17:33:33 följande:
    Känner igen allt du skriver verkligen! Vad skönt att man inte är ensam om det men det är ju tråkigt att det ska behöva vara så.🥺 Jag är ju ändå relativt vuxen nu, 28 år och trodde det skulle försvinna i vuxenlivet. Känner mig inte ens omtyckt i min familj, eller minst omtyckt iaf. Man är alltid sistahandsvalet. Jag försöker förstå varför folk inte gillar mig men jag är väl bara en riktigt tråkig person att umgås med. 

    Men det är som du säger - väljer man att vara ensam så slipper man känna utanförskapet.
    Ja att välja vara emsam så att man slipper känna utanförskapet kan vara en tillfällig lösning men jag tror inte att det funkar i längden det kan leda till att man känner sig ofrivillig ensam som jag gör nu 😪 jag är också vuxen 27 år och varit ensam i nästan hela mitt liv (utan vänner). Man kan försöka stärka sin självkäsnla och självkärlek.. men för mig tyvärr ingenting funkade för att problemet ligger när jag talar "rösten" alla märker att jag är svag person när jag talar väldigt blyg och rädd 🥺 Jag vet inte heller hur vi ska göra..jag har inte heller arbete pga detta problemet.
  • Anonym (Beta)

    Det du märker är att du har låg status i gänget. Du står långt ner i rang helt enkelt. Folk gillar att låtsas som att alla är lika och att de inte bryr sig om status men det är inte sant. De flesta är väldigt medvetna om status men det är ofint att prata om det.  Om du tänker efter kan du nog rangordna dina kompisar ganska väl. Vilka som är ledarna, de närmast ledarna, mellanskiktet och de längst ner. 


    Vill du ha en annan roll måste du jobba på det. Antingen kan du jobba på att få högre rang i kretsen du redan tillhör eller så får du skaffa dig ett annat gäng där du hamnar högre. Ett sätt att få högre rang i en grupp även om man inte är socialt begåvad är att bli riktigt bra på något och söka sig till människor som vill bli bra på samma sak. . 


    Hur är du om du rannsakar dig själv? Söker du dig till människor med hög status eller låg? Det kan ju vara så att du endast försöker bli vän med andra som har högre status än dig själv och det är därför det blir som det blir. Precis som med pojkvänner eller flickvänner är det bättre att leta bland de i sin egen liga. 

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Kompisar) skrev 2024-05-13 18:16:49 följande:

    Vad är det för grupp du menar? Kompisar?


    Nej, kompisar har jag knappt några. Iaf inte i grupp. Jag har en nära vän som jag väldigt väldigt väldigt sällan träffar då vi bor en bit bort och svårt att hitta tid. 


    Annars är det jobbar-?kompisarna? som man bara träffar på jobbet. Förut så var det klasskompisarna när man gick i skolan osv. 

  • Anonym (Ensam)
    Humlan88 skrev 2024-05-13 18:11:19 följande:

    Jag känner precis som ni :( skriv gärna pm om ni vill prata vidare


    Går tyvärr inte att skriva i pm när man har skrivit anonymt❤️
  • Anonym (Kompisar)
    Anonym (Ensam) skrev 2024-05-13 21:37:53 följande:

    Nej, kompisar har jag knappt några. Iaf inte i grupp. Jag har en nära vän som jag väldigt väldigt väldigt sällan träffar då vi bor en bit bort och svårt att hitta tid. 


    Annars är det jobbar-?kompisarna? som man bara träffar på jobbet. Förut så var det klasskompisarna när man gick i skolan osv. 


    Du är ju ganska ny på jobbet. Ge det lite tid.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Kompisar) skrev 2024-05-13 21:53:21 följande:
    Du är ju ganska ny på jobbet. Ge det lite tid.
    Det handlar inte bara om jobbet.. det kan handla att man känner sig utanför när man umgås med människor( det kan vara släktningar..kollegor, om man går nån kurs..skola, eller olika aktiviteter, även bland familj
Svar på tråden Trött på att känna mig utanför