• Mitt hjärta är hemma

    När börja med sushi?

    När är ett barn tillräckligt gammalt för att börja äta sushi? (Sådan sushi man får om man i Sverige beställer typ "10-bitars".)

    Jag tänker främst på närings-/bakteriemässiga skäl om ni förstår hur jag menar.

  • Svar på tråden När börja med sushi?
  • oyra

    Sushi är ju tom ok för gravida att äta, så varför skulle man inte kunna ge sina små barn (i alla fall över året)? Däremot kan man ju vara försiktig med wasabin...

  • Vasen

    Äter med mina barn på MacDonalds emellanåt (eller Burger King iallafall), ger dem även sushi. En snabblunch någon gång i månaden kanske på hamburgerhak, eller korvkiosk, eller falafel, eller snabbthai, när vi är i stan vid lunchtid, en sushimiddag som vi hämtar någon söndag i månaden. Ingen motsättning i det vad jag kan se.

  • oyra

    Håller för övrigt med tidigare talare, McDonalds har min son aldrig varit på (stackaren...).

    Blev sugen på sushi, tror det blir en laxsushi till lunch till gravida mamman

  • Morbid Mistress

    Runt året. Båda barnen gillar det.

    Våra barn har sedan de var runt året fått äta exakt samma mat som oss.


    Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • vattenlilja
    Majomajo skrev 2008-11-26 11:47:05 följande:
    Men jämför du sushi med öl?Varför ge barnen köttfärssås? Falukorv? För att man äter det hemma! Och sushi har ju betydligt bättre ingredienser än tex pulvermos och korv.
    jag jämför inte sushi med öl. Någon skrev att barn fick sushi därför han visade intresse för det. on han visar intresse för öl?
  • vattenlilja
    lightfish skrev 2008-11-26 11:54:06 följande:
    Samma här.. När andra äter på McDonalds äter vi sushi... Men tydligen är det fel. Tycker vattenlija är ute och cyklar...
    Försöker vara rolig? hahahaha
  • Vasen
    vattenlilja skrev 2008-11-26 14:22:07 följande:
    jag jämför inte sushi med öl. Någon skrev att barn fick sushi därför han visade intresse för det. on han visar intresse för öl?
    Sushi är inte det minsta skadligt för barn (om de inte är fisk-, skladjurs- eller risallergiker då). Konstigt att jämföra med att smaka på öl? Det är väl inte livsfarligt heller iofs, men småbarn är stolliga nog utan att vara småberusade i vartfall.
  • vattenlilja
    oyra skrev 2008-11-26 11:56:08 följande:
    Sushi är ju tom ok för gravida att äta, så varför skulle man inte kunna ge sina små barn (i alla fall över året)? Däremot kan man ju vara försiktig med wasabin...
    ja de som inte har råfisk. gravida får inte äta gravad lax tex
  • Anemia
    vattenlilja skrev 2008-11-26 14:24:55 följande:
    ja de som inte har råfisk. gravida får inte äta gravad lax tex
    nu får man äta all sushi som gravid enl. livsmedelsverket
    Thelma 080925
  • Bonanza
    vattenlilja skrev 2008-11-26 14:24:55 följande:
    ja de som inte har råfisk. gravida får inte äta gravad lax tex
    Ta och besök www.slv.se eller någon annan kunnig. Alltså: små barn runt året (vilket ju är det vi pratar om här) kan äta det de vuxna äter. Inte skadliga saker som alkohol, men sushi? Jajamensan.

    Du har nog inte riktigt den koll du tror att du har.
  • Mealla
    vattenlilja skrev 2008-11-26 10:51:53 följande:
    om ditt barn visar intresse för öl tex ska du också ge honom/henne att smaka?
    sjalvklart!

    eftersom det ar jamforbart.......suck.....
  • vovvemor

    Min dotter på 3 äter utan problem en åttabitars laxsushi, lillebror på 1½ har inte upptäckt tjusningen men smakar såklart lite. Han föredrar misosoppa med lite makaroner i.


    vattenlilja skrev 2008-11-26 14:24:55 följande:
    ja de som inte har råfisk. gravida får inte äta gravad lax tex
    Sushi är helt ok att äta för gravida även med rå fisk (dock ej tonfisk), precis som det står i livsmedelsverkets kostråd.

    Våra barn har ätit enbart vår mat sedan de var halvåret gamla, vi har aldrig sett någon anledning att vare sig göra speciell "barnmat" eller puréa eller annat krångel. Alltså får de äta allt som inte är (alltför) salt samt honung, rödbetor, spenat osv såklart. Sushi har jag aldrig sett något som helst fel på att äta?
  • vattenlilja

    just ja, det finns ju nya regler på livsmedelsverket! mar får äta råfisk, dricka alkohol när man ammar. vad mer?

  • Nixx
    vattenlilja skrev 2008-11-26 14:52:20 följande:
    just ja, det finns ju nya regler på livsmedelsverket! mar får äta råfisk, dricka alkohol när man ammar. vad mer?
    *ger en krama-sig-själv tröja*

    Såja...
  • dni

    gammal tråd....hoppas alla ovan har lärt sig nåt sista 8 år. ge sushi till barn...wow...

  • syntharen
    dni skrev 2016-07-09 18:25:59 följande:

    gammal tråd....hoppas alla ovan har lärt sig nåt sista 8 år. ge sushi till barn...wow...


    Ja, det är ju inga problem med det, sushi är ju både gott och nyttigt!
  • Norr20
    Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.
  • Norr20
    Norr20 skrev 2023-06-08 09:35:32 följande:
    När börja med sushi?
    Rå fisk som sushi, sashimi, gravad fisk, ostron och sill är populär mat i Sverige, men dessa produkter ska du inte ge till små barn. Råa fiskprodukter kan innehålla bakterier som ditt barn inte har resistens för. Rekommendationen är att vänta tills barnet är minst 6 år gammalt, då ditt barn har utvecklat ett starkare immunförsvar.
    Eftersom att jag inte kan radera mitt tidigare inlägg kommenterar jag det :) Ovan text är tagen från en hemsida. Men jag passade på att skriva till Livsmedelsverket och fick detta svar då: 

    Hej XX och tack för din fråga!

    Ja, det går bra även för små barn att äta sushi. Fisken är rå, men så färsk att den är säker. I våra råd för barn 2 - 17 år avråder vi inte från sushi: Barn och ungdomar 2-17 år (livsmedelsverket.se)

    Som med all mat ska man inte ge det för ofta eller i alldeles för stora mängder - variation är bäst.

    Rå fisk
    Odlad fisk kan man äta rå, gäller även små barn. Lax som köps i livsmedelsbutiker är oftast odlad. Vild fisk bör frysas några dygn först eftersom det annars finns risk för parasiter.
    Fisk i sushi som köps på restaurang är fryst innan.

    Här finns mer att läsa om det: Pseudoterranova decipiens (säl- eller torskmask) (livsmedelsverket.se).

Svar på tråden När börja med sushi?