• M  och  M

    Någon som fått en elstöt under graviditeten?

    Precis som rubriken, har ni fått en rejäl elstöt av något under eran graviditet och hur gick det för bebisen i så fall?

  • Svar på tråden Någon som fått en elstöt under graviditeten?
  • Licens To Kiss

    Jag höll på med proppskåpet i väldigt tidig graviditet och fick missfall pga rejäl stöt och i stället kom dottern med BF 1 månad senare.


    Vecka 25, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Licens To Kiss

    Oj tredje termern, sotrry skulle inte svara.


    Vecka 25, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • himla

    jag fick en stöt när jag skulle knäppa på fläkten samtidigt som jag skulle slå på en bänkbelysning ...  det sa bara tjong i hela kroppen....

    vad det blev .. tja det här var på tisdag fm ... på torsdag em födde jag min son då i v. 35+4 .. vattnet gick helt utan någon förklaring tisdag natt ... å ut kom det en liten välskapt son


    ♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100313♥
  • M  och  M

    Hur stor är risken att barnet ska ta skada av en stöt som man själv tycker är obehaglig och känns i kroppen men som man ändå känner sig hyffsat okej utav? Och på vilket vis kan den ta skada i så fall? Någon av er som pratat med BM eller MVC om detta?

  • karlon

    Jag fick en fet stöt av en trasig sladd, men jag tänkte aldrig på att det kunde vara farligt för bebisen. Det är nog 1-2 månader sen och den verkar inte ha tagit skada.

  • FAIRYTALE82

    Skulle gå genom ett kostängsel & fick en rejäl stöt rakt över mage & rygg,fick sammandragning en bra stund,fråga min BM men d ska inte va ngn fara...

  • M  och  M
    karlon skrev 2009-10-12 10:02:49 följande:
    Jag fick en fet stöt av en trasig sladd, men jag tänkte aldrig på att det kunde vara farligt för bebisen. Det är nog 1-2 månader sen och den verkar inte ha tagit skada.
    Åh jag önskar jag också var så och tänkte att det inte är något farligt. Jag är för nojjig
  • M  och  M
    panzermensch skrev 2009-10-11 21:16:15 följande:
    Fått två direkt mot magen, en i armen och en i benet. Var inne första vändan och de sa att det inte var någon fara
    Vilken tur! Menade de att det inte var någon fara i allmänhet med stötar eller att det gick bra just för dig den gången?
  • M  och  M
    FAIRYTALE82 skrev 2009-10-12 13:14:31 följande:
    Skulle gå genom ett kostängsel & fick en rejäl stöt rakt över mage & rygg,fick sammandragning en bra stund,fråga min BM men d ska inte va ngn fara...
    Jasså hon trodde inte bebisen tog skada av det?
  • M  och  M
    himla skrev 2009-10-11 21:51:52 följande:
    jag fick en stöt när jag skulle knäppa på fläkten samtidigt som jag skulle slå på en bänkbelysning ...  det sa bara tjong i hela kroppen.... vad det blev .. tja det här var på tisdag fm ... på torsdag em födde jag min son då i v. 35+4 .. vattnet gick helt utan någon förklaring tisdag natt ... å ut kom det en liten välskapt son
    Det verkar kanske ha påskyndat det hela då
  • FAIRYTALE82

    M och M skrev 2009-10-12 18:30:58 följande:


    Jasså hon trodde inte bebisen tog skada av det?
    Ne d krävs allt mer än så sa hon,ok tänkte ja...Men allt har ju vart som vanligt sen dess,lill*n e fortfarnde helvild m.m i magen så...D va nog ingen fara...Kram
  • Summerchild

    220volt hemma och klippte en kabel. Va tusan hände? Den var ju för fan i uttaget. Jag hade ju dragit ut den! Vecka 28 och till akuten. Barnet sparkar. Ont i ryggen och magen det drar när jag promenerar. Dom har kollat ctg på bebis. Väntar läkare. Men när jag läser här missfall blir iskall! Och vill inte föda nu såklart! Som en annan erfarade! Jag kände stöten i båda händer kanske stöten slutade vid ryggen! Vet inte! Men det small! Och jag höll kabel med en hand och sax i andra

  • KattGustaf

    Att klippa en kabel med 230 rakt av med sax är ju väldigt korkat må jag säga... har man inte bättre koll vad man håller på med ska man ta in hjälp,  så enkelt är det. 

    Men OM man nu ändå lyckats nypa en spänningssatt 230kabel rakt av så kortsluter man fas och nolla med saxen, det blir en kraftig strömgenomgång och säkringen går med en ljudlig knall. Strömmen är kortvarigt flera hundra Amper innan säkringen hinner lösa ut.

    Chansen att få strömgenomgång genom kroppen är liten, du har plasthandtag på saxen som isolerar, och för att få ström genom kroppen krävs en motpol, alltså bra jordning av annan kroppsdel. Sitter man på ett trägolv eller plastmatta är chansen att få en farlig ström genom kroppen väldigt låg.

    Gissningsvis blev du rejält skärrad av smällen, och det känner barnet troligen av, därav det förändrade beteddet i magen.

    Ett häst/kostängsel har väldigt hög spänning men nästan ingen ström, det gör rejält ont, men pulsen är så kort att den inte ska göra skada. Det finns fall där personer fått hjärtstillestånd, men det är nog ytterst ovanligt. 

    Jag skulle säga att det är ytterst osannolikt att barnet i magen skadas av strömgenomgång från ett stängsel. Visserligen går strömmen den vägen om man får en "stöt" på en hand, eller på överkroppen, strömmen går fråg aggregatet, ut i tråden, genom handen, via magen, benen och ut i marken och tillbaka till aggregatet... MEN, vatten leder ström, saltvatten ännu bättre vilket gör att barnet ligger bra skyddat inuti kroppen.  Strömmen kommer fördelas över hela bålens area och barnet ligger i fostervatten som troligen leder bättre än barnet i sig själv, vilket gör att den lilla ström som går via livmodern kommer att gå runt barnet. 

    Så även i det scenariot anser jag att barnet inte kommer att kunna skadas av strömgenomgången som uppstår när en gravid får kontakt med ett elstängsel. 

    Med det sagt vill jag ändå uppmana till stor försiktighet, elektricitet är inte att leka med.  Vet du inte vad du gör så låt helt enkelt bli att greja.

    Använd inte skarvsladdar utomhus i fuktigt väder. 
    Byt ut delar som är trasiga eller är i dåligt skick i en elanläggning osv.

    Nätspänning, den 230V som finns i våra vägguttag är tillräcklig för att dö av om man har otur, i fel läge kan man fastna och inte komma loss, musklerna krampar och man kan inte släppa. Resultatet kan bli allvarliga inre brännskador eller hjärtstillestånd med död som utgång.

    Det finns många sätt som man kan göra sig rejält illa på. 

  • KattGustaf

    Det du beskriver som att "det gör ont i ryggen och drar" är troligen överansträngning av muskler och senor, en helt vanlig sträckning helt enkelt. 

    Smällen som uppstod av kortslutningen fick dig troligen att rygga tillbaka på ett kraftigt sätt, så chansen att få sträckningar är stor.

Svar på tråden Någon som fått en elstöt under graviditeten?