• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-05-09 17:37:30 följande:

    wow va bra kämpat så länge!
    ibga kolhydrater allts?
    jag har tänkt att det är ok med typ quinoa sötpotatis potatos linser o så men undvikit gluten och snabba kolhydrater.
    dock blir det en del frukt och enstaka tillfällen med gluten..
    dessutom har det ju ätits lite socker dock vid enstaka tillfällen. 


    har ni helt lyckats utesluta allt sånt?
    rött kött har jag börjat äta för att det skulle vara bra för livmodern. Åt bara fisk och kyckling tidigare men nu ätit en del ekologisk nötfärs för att få in rött kött. Kanske inte var så bra då 😅

    oxksp försökt undvika  parfym och tom deo hehe men det är svårt med tvål schampo hudkrämer osv tycker jag?

     


    Det är nog mest pasta och bröd som vi slutat med eller minskat och processat kött/snabbmat som vi åt mycket av tidigare. Äter nu väldigt mycket linser och bönor vilket jag aldrig åt tidigare. Vet inte om kosten gjort skillnad men tänker att det borde vara bättre för hälsan även om det inte hjälper med fertiliteten. Har funderat på att få in lite rött kött igen, intressant om det är bra för livmodern också!


    Det är svårt att undvika allt, har inte lyckats ändra schampo, tvål och sånt men har rosacea sedan tidigare så vågar knappt ha några produkter i ansiktet ändå 😅

  • Noelani

    Är det någon som har statistik på hur mycket ens chanser minskar mellan 40 och 42 år ? 
    Är chansen större att lyckas igen vid 42 år om man lyckades vid 40? 
    Hur förändras ens äggreserv rent generellt under dessa år? 

    Trodde aldrig jag skulle känna såhär men vill så gärna ha ett till barn. Det är ju dock extrema summor att lägga bara på några få försök...

  • Sola13
    Noelani skrev 2024-05-09 22:01:19 följande:

    Är det någon som har statistik på hur mycket ens chanser minskar mellan 40 och 42 år ? 
    Är chansen större att lyckas igen vid 42 år om man lyckades vid 40? 
    Hur förändras ens äggreserv rent generellt under dessa år? 

    Trodde aldrig jag skulle känna såhär men vill så gärna ha ett till barn. Det är ju dock extrema summor att lägga bara på några få försök...


    Jag har ingen aning, men ni lyckades nyligen, tycker det borde säga något om era chanser just nu! Har du funderat på när du tror att du skulle vara redo att prova igen? ❤️
  • Noelani
    Sola13 skrev 2024-05-10 05:25:33 följande:
    Jag har ingen aning, men ni lyckades nyligen, tycker det borde säga något om era chanser just nu! Har du funderat på när du tror att du skulle vara redo att prova igen? ❤️
    Handlar ju eg bara om pengar och att man bör vänta 1 år efter kejsarsnitt... Men annars hade jag nog kunnat köra direkt 😅 Pengarna har vi dock inte.. 

    Men du kanske har rätt. De är ju bara 9 månader sen vi lyckades och skulle man börja testa om 6-7 månader så kanske inte så mycket hunnit förändrats..
  • Sola13
    Noelani skrev 2024-05-10 16:51:23 följande:
    Handlar ju eg bara om pengar och att man bör vänta 1 år efter kejsarsnitt... Men annars hade jag nog kunnat köra direkt 😅 Pengarna har vi dock inte.. 

    Men du kanske har rätt. De är ju bara 9 månader sen vi lyckades och skulle man börja testa om 6-7 månader så kanske inte så mycket hunnit förändrats..
    Jag förstår, och även om ni har några månader på er att spara är det väl väldigt svårt att spara när man är FL. men kanske går att lösa på något vis, någon ni kan låna av? Eftersom tiden är en sådan viktig faktor vill man inte behöva vänta av ekonomiska skäl, även om det såklart är vanligt med tanke på vad behandlingar kostar.. ni har å andra sidan fördelen av en klinik som känner er och har ju hittat den magiska kombinationen en gång, förhoppningsvis går det igen! 
  • Sandralinnea123
    Hej igen, det var ett tag sedan jag skrev här, har hunnit gå in i v9 (8+2) & var idag på det första tidiga ultraljud där vi blev otroligt överraskade av att vår blastocyst delat sig till 2 barn, så vi ska få tvillingar i december, vi är otroligt chockade men så så glada & tacksamma 👶🏼👶🏼❤️
  • Quincey
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-11 07:16:41 följande:
    Hej igen, det var ett tag sedan jag skrev här, har hunnit gå in i v9 (8+2) & var idag på det första tidiga ultraljud där vi blev otroligt överraskade av att vår blastocyst delat sig till 2 barn, så vi ska få tvillingar i december, vi är otroligt chockade men så så glada & tacksamma 👶🏼👶🏼❤️
    Wow! Gud vad roligt!! 😍 Måste vara väldigt ovanligt? Kan tänka mig att det kom som en chock men låter supermysigt! 
  • Sandralinnea123
    Quincey skrev 2024-05-11 10:44:15 följande:
    Wow! Gud vad roligt!! 😍 Måste vara väldigt ovanligt? Kan tänka mig att det kom som en chock men låter supermysigt! 
    Ja verkade vara ovanligt men händer, så otroligt men nu är man ju orolig för 2 och tänker på de, på torsdag ska vi tillbaka på ultraljud för att en läkare ska göra ultraljudet och ingen barnmorska sen kommer vi få gå på mycket tätare kontroller ungefär varannan vecka för de räknas som högrisk när de är tvillingar 👶🏼👶🏼❤️
    Känns så overkligt & man har inte smällt de än 🙈
  • WinnerBirdie
    Sandralinnea123 skrev 2024-05-11 07:16:41 följande:
    Hej igen, det var ett tag sedan jag skrev här, har hunnit gå in i v9 (8+2) & var idag på det första tidiga ultraljud där vi blev otroligt överraskade av att vår blastocyst delat sig till 2 barn, så vi ska få tvillingar i december, vi är otroligt chockade men så så glada & tacksamma 👶🏼👶🏼❤️
    Wow🥹 🥰 stort grattis och hoppas du får må bra hela graviditeten 🙏
  • Björkenli

    Och grattis till Quincey med så många blastocyster !!!
    Med så många måste ju chansen för barn vara väldigt stor!!! Minns inte din ålder men är väl 50% chans att en blastis leder till graviditet om man är 35 eller yngre. Med så många blastisar borde det ju kunna gå vägen! Himla spännande!! Fantastiskt att det kunde bli så olika denna gång !
    Hur många ivf er hade ni gjort innan sa du?

  • Björkenli

    Jag gjorde ju ivf i början av april och hade negativt test. 

    Nu i helgen tillslut kom mensen. Och herrejävlar vilken mensvärk!!!! Jag hade fått ovanligt tjockt endometrium vid förra ivf så jag visste ju att mycket skulle ut. Jag har aldrig haft så ont. Jag typ skrek och hyperventilerade i flera timmar. Och jag är inte smäetkänslig, har tex sytt ett sår utan bedövning.  Det var helt hemskt. Men i slutändan var det som att föda fram en miniplacenta🙈🙈🙈 ursäkta beskrivningen. Det var brutalt. Tillslut fick jag morfintavblett av en granne och kunde äntligen andas normalt och slappna av. 

    Hur som helst- idag hade jag konsultation med Sellmer. Ville prata ordentligt om mina chanser. 
    Hon sa att vid 40 års ålder är det ca 20% chans för graviditet vid dag 3 embryo.  Det låter ju inte jättedåligt. Och sen 50% risk för missfall.  Så 10% chans för live birth per embryo transfer av en 3 dagars.

    Ca 60 000kr är ändå mycket att lägga för en 10% chans..

    Och det är om jag ens får en 3 dagars förstås. 
    Många månader har jag ju fått 0-3 äggblåsor, och då är det väl inte så stor chans för en 3 dagars..

    Nu sist hade jag ju 6 bra äggblåsor och fick ut 4 ägg och 2 befruktades...

    Så jag menar... mina chanser vid ivf på bara 2 äggblåsor måste ju vara jättedålig..

    Men hon menade ju att det var värt det. Att mina ägg de plockat ut sist alla hade bra kvalitet 

    Men jag fattar inte riktigt. Att de ser ut att ha bra kvalitet betyder väl inte att de är bra rent genetiskt...? Någon som fattar hur det där funkar..?

    Hon tyckte iaf att jag absolut hade chans med mina egna ägg eftersom de hade "bra kvalitet".

    En annan sak- vet inte om ni läste det jag skrev förut om en kompis som är ett år yngre än mig,  dvs 39, som ville vänta något år att försöka få barn med sin nya kille för att relationen var ny.  Jag berättade allt om min resa och hon hade ingen aning om att chanser minskar så mycket med åldern. Hon gjorde en koll och hade AMH 0.2 , precis som jag. Superlågt med andra ord. Men nu är hon gravid!!! På andra cykeln!!!
    Helt fantastiskt!!!

    Min kompis vill verkligen verkligen ha ett till barn z men nya killen verkar inte lika övertygad;) Hon lyckades övertala honom att försöka iaf.  Så hon är ju jätteglad nu

    Så jag får iaf vara glad för det- utan min erfarenhet hade jag inte kunnat berätta det för henne och hon kanske har väntat och ha mindre chans att bli gravid. 

    Det vore också så fantastiskt att ha stödet från varandra så jag är lite sugen på att gå till äggdonation för att ha barn i samma ålder som henne. 

    Samtidigt fick jag lite hopp. Hon hade samma låda AMH men är visserligen ett år yngre. Det gör stor skillnad har jag förstått. Men ändå. Lite hoppfullt känns det ju även för min del när hon blev gravid snabbt. 

    Jag har tagit nytt AMH utan. Jag har bara tagit en gång och det var i februari förra året!!! Då var det ju 0.2. Läskigt att se om det gått ner ännu mer.  Blir intressant att se. På något sätt hoppas jag att det mirakulöst ska vara högre.  Hoppet är det sista som lämnar en. 

  • Gvk

    Hej!

    Jag har massor av oanvända sprutor, Gonal F, Manopur och Cetrotide i min kyl. De går ut i nästa månad och jag kommer inte hinna använda dem. Är det någon/ några som vill ha dem? Sänd isf ett PM.

  • Quincey
    Björkenli skrev 2024-05-13 18:03:31 följande:

    Och grattis till Quincey med så många blastocyster !!!
    Med så många måste ju chansen för barn vara väldigt stor!!! Minns inte din ålder men är väl 50% chans att en blastis leder till graviditet om man är 35 eller yngre. Med så många blastisar borde det ju kunna gå vägen! Himla spännande!! Fantastiskt att det kunde bli så olika denna gång !
    Hur många ivf er hade ni gjort innan sa du?


    Tack ❤️ Ja det är otroligt, hoppas verkligen det går hela vägen med någon av dem. Är 34 och har nu gjort 5 st IVF. De första tre omgångarna gav inga blastocyster.

    Vad kul att din kompis är gravid! Minns att du skrev om henne. Fantastiskt att det gick så fort, man vet verkligen aldrig hur det kommer bli. Verkligen hoppfullt då. Hoppas AMHn inte har ändrats sedan sist! Tror jag läst att det rekommenderas att testa om efter 2 år.
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023