• Wera78

    Lämna landet spårlöst?

    En teoretisk fråga. Om ni hade behövt "försvinna" på grund av olika anledningar och börja om livet någon annanstans, hur hade ni gjort? 

    T.ex att byta namn precis innan i Sverige för att sen bo i ett annat land o byta namn där för att sen ta sig till ett tredje land för att byta namn där och bosätta sig där. Eller finns det enklare sätt. 

  • Svar på tråden Lämna landet spårlöst?
  • Wera78
    Fjäril kär skrev 2023-11-26 13:33:04 följande:

    Hur man än gör måste man vara beredd på att ta hjälp på olika sätt och i olika situationer.  


    Vad för hjälp tänker du på?
  • Daisy28
    Wera78 skrev 2023-11-26 13:36:08 följande:
    Vad för hjälp tänker du på?
    Saker som påverkar och styr den här typen av flykt är t ex om du är efterlyst, om du har mycket pengar, din förmåga att försöja dig i ett annat land
  • Fjäril kär
    Wera78 skrev 2023-11-26 13:36:08 följande:
    Vad för hjälp tänker du på?
    Precis som Daisy ovan säger så handlar det om hjälp utifrån den situationen du sitter i.  Utan id-handlingar behöver du hjälp med att få tag i bostad, kunna gömma dig om du är efterlyst, få hjälp med pengar . Du kan bli sjuk och behöva sjukvård.  Du behöver hjälp med att kunna ta dig runt i landet eller mellan olika länder .. osv. 
    Du kommer ganska tidigt att inse att du måste ha människor som hjälper dig eftersom i princip allt utgår ifrån att du kan identifiera dig.
  • Wera78
    Fjäril kär skrev 2023-11-26 14:25:54 följande:
    Precis som Daisy ovan säger så handlar det om hjälp utifrån den situationen du sitter i.  Utan id-handlingar behöver du hjälp med att få tag i bostad, kunna gömma dig om du är efterlyst, få hjälp med pengar . Du kan bli sjuk och behöva sjukvård.  Du behöver hjälp med att kunna ta dig runt i landet eller mellan olika länder .. osv. 
    Du kommer ganska tidigt att inse att du måste ha människor som hjälper dig eftersom i princip allt utgår ifrån att du kan identifiera dig.
    Jag förstår. Har du någon koll på hur mycket det kostar att köpa sig en ny identitet? Alltså finns det några länder som e korrupta som de e lättare än andra att t.ex kunna köpa sig en ny identitet.

    Jag har även tänkt på, om man byter namn i Sverige innan man åker, blir medborgare i ett annat land och även där byter namn på papper. Men då äre väl som person numret som sitter kvar ändå.
  • Fjäril kär
    Wera78 skrev 2023-11-26 17:12:52 följande:
    Jag förstår. Har du någon koll på hur mycket det kostar att köpa sig en ny identitet? Alltså finns det några länder som e korrupta som de e lättare än andra att t.ex kunna köpa sig en ny identitet.

    Jag har även tänkt på, om man byter namn i Sverige innan man åker, blir medborgare i ett annat land och även där byter namn på papper. Men då äre väl som person numret som sitter kvar ändå.
    Allt du gör i Sverige rent officiellt kommer att kunna spåras till dig där du befinner dig . Det GÅR att försvinna under radarn även i ett Europeiskt land men det krävs en hel del mer eller mindre ansträngningar . Det finns ju gott om bevis på det i form av tv-program och artiklar om tex adoptioner där biologiska föräldrarna "försvunnit" men hittats efter 25 år och där det visar sig att dom tex varit hemlös en period på några år  och därmed försvunnit från listor angående skatt och inkomst och när dom väl kommit på fötter visat sig bli inneboende hos nån avlägsen släkting och gift sig till ett nytt namn och fått id-handlingar i nya namnet .. 

    Angående korrupta länder är ju Sydamerika känt för det. Brasilien,  Chile etc. Men det kostar väldigt mycket pengar och stor risk att du  råkar illa ut . 
  • Wera78

    Ah jag förstår!


    Fjäril kär skrev 2023-11-26 17:49:44 följande:
    Allt du gör i Sverige rent officiellt kommer att kunna spåras till dig där du befinner dig . Det GÅR att försvinna under radarn även i ett Europeiskt land men det krävs en hel del mer eller mindre ansträngningar . Det finns ju gott om bevis på det i form av tv-program och artiklar om tex adoptioner där biologiska föräldrarna "försvunnit" men hittats efter 25 år och där det visar sig att dom tex varit hemlös en period på några år  och därmed försvunnit från listor angående skatt och inkomst och när dom väl kommit på fötter visat sig bli inneboende hos nån avlägsen släkting och gift sig till ett nytt namn och fått id-handlingar i nya namnet .. 

    Angående korrupta länder är ju Sydamerika känt för det. Brasilien,  Chile etc. Men det kostar väldigt mycket pengar och stor risk att du  råkar illa ut . 
    Ah jag förstår! En annan sak jag tänkt på. Om man är medborgare i ett annat land och har pass. Och man skulle komma till Sverige men man slängt sitt svenska pass. Kan man få ett nytt pass? T.ex vi säger att du blir tysk medborgare o har pass. Sen kommer du till Sverige och vi bo här men utan att hävda att du har ngn koppling till Sverige. Kan man då få ett nytt personnummer?
  • JodiBabe
    Wera78 skrev 2023-11-26 17:12:52 följande:
    Jag förstår. Har du någon koll på hur mycket det kostar att köpa sig en ny identitet? Alltså finns det några länder som e korrupta som de e lättare än andra att t.ex kunna köpa sig en ny identitet.

    Jag har även tänkt på, om man byter namn i Sverige innan man åker, blir medborgare i ett annat land och även där byter namn på papper. Men då äre väl som person numret som sitter kvar ändå.
    Testa att skaffa identitet i Paraguay kanske?
  • Wera78
    JodiBabe skrev 2023-11-26 18:04:00 följande:
    Testa att skaffa identitet i Paraguay kanske?
    Är det lätt där?
  • Fjäril kär
    Wera78 skrev 2023-11-26 17:56:04 följande:

    Ah jag förstår!


    Ah jag förstår! En annan sak jag tänkt på. Om man är medborgare i ett annat land och har pass. Och man skulle komma till Sverige men man slängt sitt svenska pass. Kan man få ett nytt pass? T.ex vi säger att du blir tysk medborgare o har pass. Sen kommer du till Sverige och vi bo här men utan att hävda att du har ngn koppling till Sverige. Kan man då få ett nytt personnummer?
    Du menar om du som svensk utvandrar och blir medborgare i annat land och sen kommer hem igen och hävdar noll koppling till Sverige?  Förstår jag dig rätt ?
    Då är svaret nej . I dina uppgifter om identitet i ditt pass så kommer det upp i registret vem du är och där står det att du är utvandrad och vem du är.
  • Wera78
    Fjäril kär skrev 2023-11-26 18:14:59 följande:
    Du menar om du som svensk utvandrar och blir medborgare i annat land och sen kommer hem igen och hävdar noll koppling till Sverige?  Förstår jag dig rätt ?
    Då är svaret nej . I dina uppgifter om identitet i ditt pass så kommer det upp i registret vem du är och där står det att du är utvandrad och vem du är.
    Okej. Men om man redan har ett annat medborgarskap och ej är född i Sverige t.ex. 
  • JodiBabe
    Wera78 skrev 2023-11-26 18:05:02 följande:
    Är det lätt där?
    det finns en online service för det iaf. 
  • Core

    Ett korrupt land som det går att köpa identiteter i. Vilket vet jag inte, men öst nånstans? Belarus eller Ukraina? I Ukraina borde det gå att köpa en identi efter nån stupad av nån korrupt tjänsteman. Med ny identitet sedan flytta till ett västeuropeiskt land med lite sämre byrokrati, kanske Portugal eller Grekland 

  • Daisy28
    Wera78 skrev 2023-11-26 17:12:52 följande:
    Jag förstår. Har du någon koll på hur mycket det kostar att köpa sig en ny identitet? Alltså finns det några länder som e korrupta som de e lättare än andra att t.ex kunna köpa sig en ny identitet.

    Jag har även tänkt på, om man byter namn i Sverige innan man åker, blir medborgare i ett annat land och även där byter namn på papper. Men då äre väl som person numret som sitter kvar ändå.
    Problemet är att bli medborgare i ett land utan att kunna visa vem du är. Så fort du halar fram till ett pass eller idkort blir du spårbar.
  • Daisy28
    Wera78 skrev 2023-11-26 18:52:08 följande:

    Vad kan en ny identitet tänkas kosta?


    Senaste gången jag köpte var det 100 000 USD. Men det var ett tagt sen och inflationen har gjort sitt. Har tidigare betalt allt mellan 50 000 till 500 000 USD beroende på land

    Eller - Hur ska någon kunna veta det!
  • Fjäril kär
    Wera78 skrev 2023-11-26 18:52:08 följande:

    Vad kan en ny identitet tänkas kosta?


    Priset beror på anledning till varför du behöver en ny identitet.  Folk som tex pga olika mindre brott inte på officiell väg kan flytta till nytt land  kan betala typ några få tusenlappar för nytt pass och "ny" identitet.  (Kolla avsnitt av tex Gränsbevakarna Australien) 

    Behöver du ny identitet av tyngre skäl tex politiska,  du är desertör,  efterlyst av Interpol etc så är priset flera hundra tusen eller nån miljon. Allt beror på vad din nya identitet behöver dölja . 
Svar på tråden Lämna landet spårlöst?