• pakdonas

    Går det att leva på min lön?

    Hej, jag har beräknat att om jag börjar på samhall och jag jobbar halvtid kommer jag tjäna 19055 kr efter skatt. Går det att leva på den lönen?

  • Svar på tråden Går det att leva på min lön?
  • Jemp

    Hur ser dina utgifter ut idag?
    Generellt går det absolut att leva på 19000/mån. Hälften är väldigt tveksamt, men om det inte är frivilligt att arbeta halvtid bör du då ha rätt till andra ersättningar/bidrag som fyller upp. 

  • Anonym (E)

    Jadu jag har sjukpenning och får strax under 11.0000

    Uppenbarligen fejk. Då skulle du tjäna 40000 heltid och det gör man ej på städjobb

  • Anonym (Wow)
    pakdonas skrev 2024-02-28 12:32:47 följande:
    Går det att leva på min lön?

    Hej, jag har beräknat att om jag börjar på samhall och jag jobbar halvtid kommer jag tjäna 19055 kr efter skatt. Går det att leva på den lönen?


    Oj. Jag måste verkligen se till att söka jobb på Samhall. Jag jobbar heltid och sliter stressar sönder mig varenda dag på mitt jobb. Får ut 24000 efter skatt. Och då har jag långt till jobbet, 8 mil enkel resa. Samhall finns nog närmare har jag för mig. 
  • Anonym (Arbetsgivaren)

    Nja det behöver inte vara osanning.
    TS ersättning kanske blir lite under 20000 om hen lägger ihop lön från Samhall och övriga ersättningar.
    Då blir det inte dubbla löner för att jobba 100%.

  • SmulanFnulan
    Anonym (Arbetsgivaren) skrev 2024-02-29 17:30:35 följande:

    Nja det behöver inte vara osanning.
    TS ersättning kanske blir lite under 20000 om hen lägger ihop lön från Samhall och övriga ersättningar.
    Då blir det inte dubbla löner för att jobba 100%.


    Notera att det står "tjänar" (ergo erhåller arvode) i ts inlägg och inget annat så du har fel.
  • Cathariiina

    Jag undrar om du har fattat detta rätt? Jag tror inte att man kan tjäna en sådan summa efter skatt på ett halvtidsjobb på Samhall. Kolla detta en gång till, eller be någon annan kolla!

    Men om vi säger att det är så: ja det kan du. Om du är ensamstående, alltså? Det finns många som har mycket mindre än så att röra sig med. Men man måste egentligen skriva ut vilka fasta utgifter man har när man frågar sådant här, för annars är det ju omöjligt att räkna. Men om vi säger att du har: 

    Hyra:6000 kr
    El: 300 kr
    Internet: 400 kr
    Försäkringar: 150 kr
    Telefonkostnader: 500 kr
    Busskort: 800 kr
    SUMMA: 8150

    Så har du fortfarande knappt 11 000 kr i månaden kvar till mat, kläder, skor, hushållsartiklar, hygienartiklar, städgrejor och rengöringsmedel, hemtextilier (handdukar, lakan...) och allt annat du kan tänkas behöva eller vilja köpa. Det är ganska mycket pengar till och med. Du kan både spara till en buffert och spara till t.ex. en resa.

  • Hugful80
    pakdonas skrev 2024-02-28 12:32:47 följande:
    Går det att leva på den lönen?
    Nej
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (op)

    För mig hade det inte gått.

    Men jag har en hyra på 9800 (höjning med 5.7% i år) och två tonåringar.

  • Anonym (Städerskan)

    Om du inte är chef på Samhall eller liknande kan inte den lönen stämma det är troligtvis en heltidstjänst som du tittat på. Jag är städerska med eget företag och tjänar 26 000 efter skatt meddellönen för en lokalvårdare är 25 600. 

  • Anonym (Städerskan)

    Jag tjänar 26 000 FÖRE skatt ska det stå och då menar jag min egen personliga skatt. 

  • Anonym (Städerskan)

    Jag tjänar 26 000 FÖRE skatt ska det stå och då menar jag min egen personliga skatt. 

  • Kiyah
    pakdonas skrev 2024-02-28 12:32:47 följande:
    Går det att leva på min lön?

    Hej, jag har beräknat att om jag börjar på samhall och jag jobbar halvtid kommer jag tjäna 19055 kr efter skatt. Går det att leva på den lönen?


    Hur tusan har du kommit fram till dom siffrorna?
    23 912:- + ev OB innan skatt om du jobbar 100%, som ny har man inga tillägg som kan komma senare, så 19 000:- efter skatt på 50 % en omöjlighet 
  • Anonym (Matematik)

    Du om någon borde veta om det går att leva på 19000 kr...Det kallas för grundläggande matematik.som man lär sig i grund och högstadiet. Plussa ihop dina utgifter, om dessa inte går över dina inkomster så går det.

    Sedan så kommer du inte få 19000 kr för en halvtidstjänst, som tidigare redan berättat så har du problem med din matematik. 23000 bruttolön för en heltidstjänst blir således möjligtvis cirkus 11500 bruttolön för en halvtidstjänst. 

    Så nja, du kommer ha väldigt svårt att klara dig på det även om du är snål skulle jag gissa på. 

  • Sunflora

    Du måste ha räknat fel 24 843 är en heltidslön på Samhall det är ca 9300 kronor för halvtid efter skatt. Du har dragit för lite skatt och räknat på en för hög lön. 

Svar på tråden Går det att leva på min lön?