• Xenia

    Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

    Ja, nu ska detta genomföras i riksdagen. M och L har vänt sig till de andra partierna eftersom KD och SD är emot.

    Det ska inte behövas någon könsdysfori-diagnos, bara kontakt med läkare eller psykolog och målsmans godkännande. Då får man ett nytt personnummer (den näst sista siffran byts ut). Kanske byter man också förnamn, men det kan man väl göra redan nu.

    Både M och S är splittrade i frågan.

    Bland kritikerna finns bland annat det socialdemokratiska kvinnoförbundet med ordförande Annika Strandhäll i spetsen. Hon menar att det saknas svar på varför antalet flickor som upplever könsdysfori har ökat kraftigt de senaste åren.
    ---


    En av de moderater som öppet kritiserar förslaget är M-toppen Christian Sonesson. På Facebook skriver han:


    ?Det är dags för fler inom partiet att kliva fram (...) I alla fall om ni anser att det är orimligt att barn ska kunna byta sitt kön.?  www.svt.se/nyheter/inrikes/lagandring-om-juridiskt-kon-ett-steg-narmare-splittrar-partierna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?
  • ClumsySmurf
    Genspect på X:
    "Eunuch-maker" Marius Gustavson, who "mutilated paying customers and streamed it online", jailed for 22 years. Gustavson's defense claimed these extreme body modifications led to "feelings of empowerment and greater acceptance of himself and feelings of contentment with his own body...He was stuck in a body he wanted to make changes to, and understood there were more people out there who wished to do the same." The defense's remarks sound like they're straight out of the Eunuchs chapter in@wpath Standards of Care 8, which declares that "eunuchs require access to affirming care [including castration] to gain comfort with their gendered self."

    twitter.com/genspect/status/1788578986148192424
    The Eunuch chapter contains not only the claim that  children can be eunuch-identified, but also a hyperlink to  the Eunuch Archives website where anonymous men with  castration fetishes congregate and share their child  castration fantasies.219 In April 2023, on TikTok, a popular  WPATH-affiliated gender surgeon advertised genderaffirming care for people who identify as eunuch to her  250K+ young followers.220

    During WPATH?s 2022 International Symposium in  Montreal, the coauthor of the SOC8 eunuch chapter spoke  about the first "eunuch-identified" patient he ever saw, who  was a 19-year-old man living in his parent's basement, who  "may have been on the autism Asperger's spectrum," and  wanted to revert to a prepubertal state.221 The young man  didn't explicitly identify as a eunuch. The WPATH expert  had applied the label to him. "I deduced it just because it  was on my radar," he explained to the audience. In other  words, instead of viewing this patient as a troubled  individual in need of deep psychotherapeutic support, the  WPATH expert labeled him a eunuch-identified person in  need of gender-affirming surgical castration. Reframing such serious psychiatric disorders as "identities" to be  affirmed and resolved with chemical and surgical  castration is an enormous breach of medical ethics and a  clear indication that WPATH does not have the health and  well-being of patients as its priority.

    environmentalprogress.org/big-news/wpath-files
    "Eunuch-maker" Marius Gustavson, who "mutilated paying customers and streamed it online", jailed for 22 years. Gustavson's defense claimed these extreme body modifications led to "feelings of empowerment and greater acceptance of himself and feelings of contentment with his own body...He was stuck in a body he wanted to make changes to, and understood there were more people out there who wished to do the same." The defense's remarks sound like they're straight out of the Eunuchs chapter in Standards of Care 8, which declares that "eunuchs require access to affirming care [including castration] to gain comfort with their gendered self."
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-10 13:58:24 följande:

    Experterna kan vara oeniga och då bör försiktighetsprincipen råda. 


    Ja. D.v.s. att INTE göra ingreppen. Men så har det inte varit...
  • Anonym (VB)

    Jag gick på damtoaletten igår och ut kommer en väldigt sminkad person. Det såg lite skumt ut och personen såg lite skyldig ut. När jag går in på toaletten är sitsen fortfarande uppe. Blä. 

  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-05-10 13:58:24 följande:

    Experterna kan vara oeniga och då bör försiktighetsprincipen råda. 


     Läkare som skiter i konsekvenserna skiter i försiktighetsprincipen


  • Anonym (K)

    Helt klart emot. Att lägga ett överdrivet fokus på någon sorts upplevd könsidentitet tror jag inte är en bra väg framåt. Jag är en 50-årig kvinna. Jag är rätt säker på att om jag vore ung idag hade jag funderat över om jag "egentligen" är kille, eller kanske ickebinär. Jag passade aldrig riktigt in i tjejmallen, och jag tror att det här med könsidentitet inte är något som alla har. Jag förstår inte vad det innebär att känna mig som en kvinna - jag känner mig ju bara som mig själv? Idag när man fyller i enkäter och liknande står det ibland: Vilket kön identifierar du dig med? och den frågan är för mig betydligt svårare att svara på än vilket kön jag har. Jag är ju en kvinna, men hade antagligen varit lika nöjd med en manskropp. 

    Jag förstår att det finns andra som upplever helt andra saker än jag och som faktiskt anser sig vara i "fel" kropp, och de ska få hjälp, men att lägga allt fokus på den upplevda identiteten tror jag är helt fel väg att gå. 

  • ClumsySmurf
    Anonym (K) skrev 2024-05-10 16:41:09 följande:

    Helt klart emot. Att lägga ett överdrivet fokus på någon sorts upplevd könsidentitet tror jag inte är en bra väg framåt. Jag är en 50-årig kvinna. Jag är rätt säker på att om jag vore ung idag hade jag funderat över om jag "egentligen" är kille, eller kanske ickebinär. Jag passade aldrig riktigt in i tjejmallen, och jag tror att det här med könsidentitet inte är något som alla har. Jag förstår inte vad det innebär att känna mig som en kvinna - jag känner mig ju bara som mig själv? Idag när man fyller i enkäter och liknande står det ibland: Vilket kön identifierar du dig med? och den frågan är för mig betydligt svårare att svara på än vilket kön jag har. Jag är ju en kvinna, men hade antagligen varit lika nöjd med en manskropp. 

    Jag förstår att det finns andra som upplever helt andra saker än jag och som faktiskt anser sig vara i "fel" kropp, och de ska få hjälp, men att lägga allt fokus på den upplevda identiteten tror jag är helt fel väg att gå. 


    wokevänstern är någon slags identitets essentialism
    den är konsekvent inkonsekvent, ska utrota könet, stereotyper mm samtidigt som det är det viktigaste och det är det som definierar vem man är. Det är inte personligheten som avgör vem man är, det är någon slags identitet men de inte kan förklara vad det är.

    den här var bra
    www.genderclinicnews.com/p/include-me-out
  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 11:24:23 följande:
    The Eunuch chapter contains not only the claim that  children can be eunuch-identified, but also a hyperlink to  the Eunuch Archives website where anonymous men with  castration fetishes congregate and share their child  castration fantasies.219 In April 2023, on TikTok, a popular  WPATH-affiliated gender surgeon advertised genderaffirming care for people who identify as eunuch to her  250K+ young followers.220

    During WPATH?s 2022 International Symposium in  Montreal, the coauthor of the SOC8 eunuch chapter spoke  about the first "eunuch-identified" patient he ever saw, who  was a 19-year-old man living in his parent's basement, who  "may have been on the autism Asperger's spectrum," and  wanted to revert to a prepubertal state.221 The young man  didn't explicitly identify as a eunuch. The WPATH expert  had applied the label to him. "I deduced it just because it  was on my radar," he explained to the audience. In other  words, instead of viewing this patient as a troubled  individual in need of deep psychotherapeutic support, the  WPATH expert labeled him a eunuch-identified person in  need of gender-affirming surgical castration. Reframing such serious psychiatric disorders as "identities" to be  affirmed and resolved with chemical and surgical  castration is an enormous breach of medical ethics and a  clear indication that WPATH does not have the health and  well-being of patients as its priority.

    environmentalprogress.org/big-news/wpath-files
    "Eunuch-maker" Marius Gustavson, who "mutilated paying customers and streamed it online", jailed for 22 years. Gustavson's defense claimed these extreme body modifications led to "feelings of empowerment and greater acceptance of himself and feelings of contentment with his own body...He was stuck in a body he wanted to make changes to, and understood there were more people out there who wished to do the same." The defense's remarks sound like they're straight out of the Eunuchs chapter inStandards of Care 8, which declares that "eunuchs require access to affirming care [including castration] to gain comfort with their gendered self."
    Ja, det är väl nästa tokighet som RFSL och Jonas Gardell kommer att driva. "Barn kan identifiera sig som eunucker, och därför ska sjukvården kastrera dem".
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 14:41:27 följande:
     Läkare som skiter i konsekvenserna skiter i försiktighetsprincipen
    Da gor de fel. 

    Jag tankte inte bara pa vilken lakare som helst utan t ex experter pa genetik. Det ar inte sa enkelt som att alla ar antingen XX eller XY, det finns t ex intersexuella.

    Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in.
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-05-11 01:54:11 följande:
    Da gor de fel. 

    Jag tankte inte bara pa vilken lakare som helst utan t ex experter pa genetik. Det ar inte sa enkelt som att alla ar antingen XX eller XY, det finns t ex intersexuella.

    Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in.
    Och då är det ju en helt annan sak. Det är nog ingen som tycker att t.ex. en AIS-kvinna inte ska få hjälp att se mer manlig ut, få en manlig röst o.s.v.. Hon ÄR ju en man, enligt kromosombilden. Därför är det inte konstigt att dessa flickor när de får diagnosen - vanligen vid ca 17 års ålder då de söker läkare för att mensen inte kommit - kan berätta att de alltid känt sig som pojkar, föredragit pojkleksaker och pojklekar i grupp, i stället för att sitta och pyssla med dockor med en bästis som flickor gör.

    Det är inte dem den här debatten handlar om, utan om dem som bara får för sig dumheter utan någon medicinsk orsak. Då sitter det bara i huvudet och ska behandlas som andra sjukdomar som bara sitter i huvudet.  
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2024-05-10 08:12:33 följande:

    Jag tycker det enda rätta hade varit att lyssna på sakkunskap. Och då kräva en ordentlig dysforiutredning innan plus att vederbörande ska vara myndig. 
    Vanligt folk vet inte tillräckligt, inte politiker heller.


    Xenia skrev 2024-05-11 01:54:11 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 14:41:27 följande:
     Läkare som skiter i konsekvenserna skiter i försiktighetsprincipen
    Da gor de fel. 

    Jag tankte inte bara pa vilken lakare som helst utan t ex experter pa genetik. Det ar inte sa enkelt som att alla ar antingen XX eller XY, det finns t ex intersexuella.

    Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in.
    på genspect på youtube finns det några med sakkunskap.

    Jag tycker precis som du men

    Ideologer/aktivister på vänsterkanten hittar på vetenskapliga discipliner som t.e.x genusvetenskap och sen använder de sin egen "forskning" som referens, idétvätt.
    Könstillhörighetslagen är baserad på pseudovetenskap.

    Vilka har politikerna lyssnat på?
    De som pratar mycket utan att säga något.

    "Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in."

    De kan säkert svara på en hel del

    Transaktivister (WPATH) har gjort som genusforskare och hittat på egen forskning, efter diagnosen blev ändrad i DSM 5 (2013) behöver man inte uppleva att man har 'fel kropp' för att få en diagnos och läkare utan gränser verkar skita i om det kan bero på något annat.

    Der är nog svårt att få till en ordentlig dysforiutredning när det är pseudovetenskap i DSM.
    We're Lesbians on the Autism Spectrum. Stop Telling Us to Become Men

    If there was ever a case for a trans child, I was it. Let?s take a look at the DSM-5 guidelines and its diagnostic definition of gender dysphoria, followed by descriptions of my own experience:

    [...]

    In short, I did exactly what the trans community was telling me to do: I educated myself, using their preferred sources and their firsthand reports of their experiences.


    The result, however, was not what they intended. The more sources I read, the more questions I had, with none of my previous questions being answered in the process. No one seemed to be able to define terms such as trans, gender dysphoria, non-binary, or gendered soul without using what struck me as obvious gender stereotypes. No one could define the word woman, either. In fact, I started being reprimanded for even daring to use the word woman or making any references to female biology in a political context at school.


    [...]

    Here?s the thing about ASD: One of its hallmark symptoms is discomfort in one?s own body, and with the physical world more generally. Especially in this day and age of self-diagnosis, and the sea of misleading "autism" memes on social media, it?s hard to realize that there's more to the condition than social anxiety. In fact, I?d argue if you?re hyper-aware of your own social ineptness, especially in childhood, you probably aren't on the spectrum. The issue here is social obliviousness, not social anxiety. Sure, the anxiety often comes along later, when you finally realize you?re doing something wrong, but it's not the source of the problem.

    For people like this, not at home in their own bodies and unable to pick up on the social cues and socialization that surround issues of gender, sexuality, and romance, it?s easy to see how they would identify with the trans movement. Add in black-and-white thinking and an obsession with categorization (also common ASD characteristics), and Houston, we have a problem. To these kids, a transgender identity presents a straightforward and treatable solution to their lifelong pain, and who wouldn?t want that? Even many trans activists now recognize the high number of ASD sufferers who are transitioning.

    quillette.com/2022/01/23/i-wanted-transition-to-solve-my-problems/
  • ClumsySmurf
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-11 02:05:58 följande:
    Och då är det ju en helt annan sak. Det är nog ingen som tycker att t.ex. en AIS-kvinna inte ska få hjälp att se mer manlig ut, få en manlig röst o.s.v.. Hon ÄR ju en man, enligt kromosombilden. Därför är det inte konstigt att dessa flickor när de får diagnosen - vanligen vid ca 17 års ålder då de söker läkare för att mensen inte kommit - kan berätta att de alltid känt sig som pojkar, föredragit pojkleksaker och pojklekar i grupp, i stället för att sitta och pyssla med dockor med en bästis som flickor gör.

    Det är inte dem den här debatten handlar om, utan om dem som bara får för sig dumheter utan någon medicinsk orsak. Då sitter det bara i huvudet och ska behandlas som andra sjukdomar som bara sitter i huvudet.  
    Det mesta handlar nog inte om inbillning, jag tror att dumheterna i huvudet uppstår när någon som har ett problem pratar med en "expert" som är dum i huvudet.


  • Anonym (XXX)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-11 11:32:17 följande:
    Det mesta handlar nog inte om inbillning, jag tror att dumheterna i huvudet uppstår när någon som har ett problem pratar med en "expert" som är dum i huvudet.
    Jo, det här har ju ungdomarna berättat om också, både i Sverige (Uppdrag gransknings programserier), och i tyska och brittiska dokumentärer som jag sett. Att "experterna" pushade och i det närmaste pressade dem att sätta igång med hormonerna och operationerna.

    En tysk tjej berättade att hon hade blivit osäker när brösten skulle opereras bort, men då hade hennes läkare sagt ungefär att "du kan inte backa ur nu för då sviker du alla som har samma problem som du". Så hon gick igenom ingreppet, och hoppade av cirkusen efteråt. Men nu är hon utan bröst, och hennes röst är för alltid förändrad till en mörkare röst p.g.a. hormonbehandlingen (när struphuvudet väl har vuxit kan man inte minska ner det till en kvinnas igen), och hon upplevs varken som man eller kvinna av omgivningen utan som något freakigt mellanting. Och detta måste hon leva resten av sitt liv med nu...
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?