• Anonym (?)

    Risk för ofred i Sverige?

    Hur bedömer ni risken för att Sverige ska dras in i en situation av s.k ofred. Väpnad attack mot oss. Vilket stöd får vi från Nato och hur skulle det provocera angriparen? 
    Gotland och Stockholm verkar ju vara de mest strategiska målen

  • Svar på tråden Risk för ofred i Sverige?
  • Anonym (S)

    Jag tror inte det blir som i ukraina. Men tror dom kommer sätta lite skräck i oss i form av syberattaker, pajja elnätet, skicka drönare och missiler. Bara för att visa att dom kan. 

  • Mentat

    Just nu vill jag nog säga att risken i princip är noll. Ryssarna är fullt upptagna i Ukraina. Om de segrar där kommer det att ta några år innan de hinner bygga upp sina styrkor igen, vilket ger oss ett tidsfönster att stärka vårt försvar.

    Putin är knappast dum nog att ge sig på ett Nato-land. Ukraina är inte medlem och han trodde det skulle bli en snabb och enkel affär, precis som kriget i Georgien och annekteringen av Krim. Ryssland kan mycket väl fortfarande vinna i Ukraina med det blev varken snabbt eller enkelt i så fall.

  • Anonym (?)
    Mentat skrev 2024-04-28 21:50:23 följande:

    Just nu vill jag nog säga att risken i princip är noll. Ryssarna är fullt upptagna i Ukraina. Om de segrar där kommer det att ta några år innan de hinner bygga upp sina styrkor igen, vilket ger oss ett tidsfönster att stärka vårt försvar.

    Putin är knappast dum nog att ge sig på ett Nato-land. Ukraina är inte medlem och han trodde det skulle bli en snabb och enkel affär, precis som kriget i Georgien och annekteringen av Krim. Ryssland kan mycket väl fortfarande vinna i Ukraina med det blev varken snabbt eller enkelt i så fall.


    Putin är just precis så dum, tyvärr.
  • Anonym (x2y)

    Nej, det kommer handla om några år i sådant fall.
    Beror på hur oroligheterna sprider sig i världen.
    Han har ju vänner i både Iran, Nordkorea och Kina.
    Kina hjälper ju Ryssland med att tillverka och skicka vapen till dom. Det är därför dom kan hålla på ännu längre.  

    Om nu Ryssland vinner Ukraina. Så tror jag inte att det slutar där. Han har kärnvapen dessutom. Det är väl det som oroar många.

    Har svarat tidigare i sådana här trådar. Personligen är jag inte rädd för krig eller något av dessa scenarion. Är inte rädd för döden. Men det är rent själviskt. Har man familj och barn eller någon kär. Då är det nog värre. Dom kommer aldrig åt mig. Det känns tryggt. Har inget att förlora.  Då är jag kvinna dessutom. Vi ska väl anses vara hysteriska av detta. Men känner det motsatta.

    Men du kan vara lugn, det kommer dröja några år innan dess i sådant fall.

  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2024-04-28 22:01:08 följande:
    Putin är just precis så dum, tyvärr.
    Är tyvärr benägen att hålla med. Han verkar just nu pissa åt alla håll samtidigt.
    Ytterligare ett problem är en senil president i USA med en mentalt störd medtävlare som dessutom är på väg i fängelse.
    Vem kommer, efter ryssar och kineser, världens dummaste folk att välja?
    Ytterligare någon som står mellan 80 och döden?
  • Anonym (Gryning)

    tror att risken skulle öka om Putin blir framgånsrik i Ukraina. Tror däremot iom att Sverige är med i Nato gör att risken minskar, och om det inträffar så sker det troligen i samband med ett tredje världskrig. (Sverige är därför mer skyddade iom natomedlemskaper)

Svar på tråden Risk för ofred i Sverige?