• Kvinna1989

    Familjebil 2 vuxna 3 barn under 3 år!

    Tips på bil (märke och modell) med dessa kriterier;

    -Automat
    - Bensin (Hybrid ok)
    - Ska få plats 3 bilbarnstolar bak
    - Tillräckligt stort utrymme i bagaget.
    -Årsmodell ca 2020 (plus minus)

    Just nu har vi Volvo V70 och V50 men dom börjar bli gamla och är otroligt törstiga! Vi tänkter ha kvar V50:n dock eftersom den är i bra skick och jag gillar att köra den. (Vi behöver 2 bilar). 

    Tyvärr blir det ingen Volvo just nu, pga dom är mycket dyrare i Finland än sverige och jag kommer vara hemma med barnen ett tag.

    Vi funderar på en Citroen C3 aircross, men har inte kollat på den live än. Vet inte hur man får plats med 3 bilbarnstolar samt vagn bak osv.

  • Svar på tråden Familjebil 2 vuxna 3 barn under 3 år!
  • LFF

    Visserligen bara två barn med utrymmesmässigt älskar jag Skoda Superb. Finns som laddhybrid. 

  • Kvinna1989
    LFF skrev 2024-04-28 09:26:20 följande:

    Visserligen bara två barn med utrymmesmässigt älskar jag Skoda Superb. Finns som laddhybrid. 


    Superb är jag intresserad av, ser tillräckligt stor ut osv. :) Så aboslut ett alternativ. 
  • MsM84

    Citroen C5 aircross har tre hela säten (inte två hela och mitten smalt som de flesta bilar har). Har inte koll på hur stort bagaget är i den dock. Peugeot 5008 har också det på andra raden, är sjusitsig så om man inte fäller upp sista raden är bagaget stort. 

  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2024-04-28 09:28:11 följande:
    Superb är jag intresserad av, ser tillräckligt stor ut osv. :) Så aboslut ett alternativ. 
    Ett annat alternativ, men då blir det nog en lite äldre modell då de inte görs längre, är KIA Optima.

    Jag har tvillingar och vår bilhistoria är:
    Nyfödd till 3 år: Passat. Dög men kändes trång trots sin storlek. 
    3-6 år: KIA Optima. Jämnstor med Passat, men kändes större.
    6-10 år: Skoda Superb. Helt underbar. Vi får plats med all packning och kan dra över skyddet när vi reser till fjällen. Ingen takbox. I vardagen får det plats två hockeytrunkar plus lite extra utan problem. Rymlig i baksätet. Den där biten extra den har på Passaten märks väl. Den byggdes för Tjeckiens president Havel som var lång och har behållit de proportionerna. Vi sitter lätt tre i baksätet om det behövs.
  • Kvinna1989
    MsM84 skrev 2024-04-28 09:34:20 följande:

    Citroen C5 aircross har tre hela säten (inte två hela och mitten smalt som de flesta bilar har). Har inte koll på hur stort bagaget är i den dock. Peugeot 5008 har också det på andra raden, är sjusitsig så om man inte fäller upp sista raden är bagaget stort. 


    Tack! Ska kolla närmare på den. Citroen får man nya ganska billigt här, därför har vi kikat lite på just Citroen.
  • Kvinna1989
    LFF skrev 2024-04-28 09:35:30 följande:
    Ett annat alternativ, men då blir det nog en lite äldre modell då de inte görs längre, är KIA Optima.

    Jag har tvillingar och vår bilhistoria är:
    Nyfödd till 3 år: Passat. Dög men kändes trång trots sin storlek. 
    3-6 år: KIA Optima. Jämnstor med Passat, men kändes större.
    6-10 år: Skoda Superb. Helt underbar. Vi får plats med all packning och kan dra över skyddet när vi reser till fjällen. Ingen takbox. I vardagen får det plats två hockeytrunkar plus lite extra utan problem. Rymlig i baksätet. Den där biten extra den har på Passaten märks väl. Den byggdes för Tjeckiens president Havel som var lång och har behållit de proportionerna. Vi sitter lätt tre i baksätet om det behövs.
    Sambon sa att Kia har bra garanti iallafall på nya bilar.
  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2024-04-28 10:02:57 följande:
    Sambon sa att Kia har bra garanti iallafall på nya bilar.
    Det har de. Som sagt, Optima var deras stora kombi som de slutade med. Ceed är lite mindre även om den "växt" lite i senaste modellen. Men det är ett bra märke. 
Svar på tråden Familjebil 2 vuxna 3 barn under 3 år!