• Anonym (XXX)

    Bara medföljande i simhall - betala?

    Mitt barn vill gå till simhallen i veckan. Hen är under 12 och behöver då ha medföljande vuxen med. Jag kan tyvärr inte vara med och bada. Brukar man behöva betala också som medföljande vuxen som bara sitter på kanten? Badet har stängt idag, så jag kan inte fråga.

  • Svar på tråden Bara medföljande i simhall - betala?
  • Anonym (Vanligast att man får betala)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 12:23:04 följande:
    Jag har flera gången påtalat att simhallen är ok med att man är oombytt vid sidan.
    Ja men jag och andra svarade dig att man oftast får betala ändå om man går in men ingen kan ju svara dig säkert.

    Konstig attityd till folk som vill svara dig, vi kan ju bara säga som det är på andra simhallar men ingen vet ju säkert hur det är på din. 
    Men alla försökte ju svara dig men sen blir bara irriterad, sorry att jag försökte 
    komma med ett kanske troligt svar.
    Glöm bort dom!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fff) skrev 2024-04-28 12:45:26 följande:

    Vet att fler och fler simhallar numer kräver ombytta vuxna till barn under 12 år. Vilket jag tycker personligen är helt rätt och därmed hade jag då antingen sett till att någon annan följer med mitt barn om jag inte kunnat bada själv eller sagt till barnet att vi får åka en annan gång. 


    Inträdet borde kosta oavsett ombytt eller inte. Så länge det inte handlar om simskola eller liknande. 


    Men nu är simhallen ok med att man är oombytt vid sidan. Jag är också okej med att sitta vid sidan när mitt simkunniga barn simmar. Men tack för din åsikt.
  • Sunflora
    Anonym (E) skrev 2024-04-28 11:08:49 följande:
    I värsta fall, ja, men det ligger stort eget ansvar på föräldrarna eftersom badvakter inte ser allt. De tillkallar man främst om det behövs och de kan också ge HLR om man fått vatten i lungorna t ex. Det är inte ens säkert att de sitter i en sån där hög stol och bevakar bassängen, många går runt och patrullerar istället.
    Om ens barn håller på att drunkna skulle jag säga att det behövs. Man skriker väl efter hjälp i en sån situation eller hoppar i med kläderna på. 
  • Anonym (Plask)
    Sunflora skrev 2024-04-28 12:58:29 följande:
    Om ens barn håller på att drunkna skulle jag säga att det behövs. Man skriker väl efter hjälp i en sån situation eller hoppar i med kläderna på. 
    Det här kanske inte är roligt men... Många föräldrar glor hellre i mobilen än att ha koll på barnen på lekplatser, när de klättrar upp för stegar t ex. Så det kanske finns någon app? Förvånad
  • Sunflora
    Anonym (Plask) skrev 2024-04-28 13:05:43 följande:
    Det här kanske inte är roligt men... Många föräldrar glor hellre i mobilen än att ha koll på barnen på lekplatser, när de klättrar upp för stegar t ex. Så det kanske finns någon app?  // Förvånad
    Nu har ts specifikt sagt att hon inte kommer göra det. 
  • Anonym (El)

    Du betalar för nyttjandet av lokalerna. Så ja. Det kan lika gärna vara att du passar på att duscha, basta eller annat som finns att tillgå även om du inte badar.

  • Anonym (D)

    På vårt badhus måste mam betala även om man inte badar eller ombytt. Det är mobilförbud. 

  • Cathariiina

    Om du inte kan vara med och bada, kan du inte vara den medföljande vuxen. Medföljande vuxen måste åtminstone vara ombytt och beredd att hoppa i. Eller - så är det här i alla fall, och det är vettigt. 

    I och med att du måste vara ombytt och alltså även måste utnyttja duschar och omklädningsrum, så är det även rimligt att du betalar om du är medföljande. Tror inte att det finns några handledsband som man kan få, som betyder "jag är ombytt men får bara bada i nödfall för jag har inte betalat". Annars skulle det ju utnyttjas och folk skulle bada ändå.

  • Anonym (XXX)
    Cathariiina skrev 2024-04-28 19:51:59 följande:

    Om du inte kan vara med och bada, kan du inte vara den medföljande vuxen. Medföljande vuxen måste åtminstone vara ombytt och beredd att hoppa i. Eller - så är det här i alla fall, och det är vettigt. 

    I och med att du måste vara ombytt och alltså även måste utnyttja duschar och omklädningsrum, så är det även rimligt att du betalar om du är medföljande. Tror inte att det finns några handledsband som man kan få, som betyder "jag är ombytt men får bara bada i nödfall för jag har inte betalat". Annars skulle det ju utnyttjas och folk skulle bada ändå.


    Återigen, det är okej att vara medföljande vuxen utan att vara ombytt. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-28 20:08:46 följande:
    Återigen, det är okej att vara medföljande vuxen utan att vara ombytt. 
    Ring dem nu på morgonen så kan du skita i tråden sen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-29 06:21:11 följande:
    Ring dem nu på morgonen så kan du skita i tråden sen. 
    Jag får vänta till imorgon, för de har stängt idag. 
  • Anonym (Tyra)

    Hos oss betalar man och man måste ha badkläder eller träningskläder på sig. 

  • cosinus

    Olika från olika ställen.

    Vissa kräver att man är ombytt för att få vara medföljande
    Andra tycker det är ok att man är på kanten
    Vissa tar betalt av alla
    Andra bara om man är ombytt

    Jag fattar ju att det är bra att ha föräldrar i bassängen men rätt ofta så är inte det ett alternativ och då måste det ju vara klart bättre med fler vuxna ögon än färre. Då blir det kontraproduktivt att kräva dyr avgift av t ex en mormor som hade kunnat tänka sig att hjälpa från kanten om alternativet är att föräldern går dit ensam med 3 barn.

  • Anonym (XXX)

    Jag mejlade och fick svar idag ändå. Det går bra att gå in gratis. Jag behöver inte ens gå igenom omklädningsrummet utan släpps in direkt till bassängen. Skönt, för det kändes inte helt rimligt att betala 150 kronor för att sitta vid sidan bara.

  • Anonym (Många åsikter här)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-29 13:28:20 följande:

    Jag mejlade och fick svar idag ändå. Det går bra att gå in gratis. Jag behöver inte ens gå igenom omklädningsrummet utan släpps in direkt till bassängen. Skönt, för det kändes inte helt rimligt att betala 150 kronor för att sitta vid sidan bara.


    Så bra! Helt rimligt att inte kräva betalt av medföljande vuxen om de ställer krav på medföljande vuxen (viket också är rimligt att göra såklart). Då blir det inte en kostnadsfråga för fattigare familjer.

    Så har det även fungerat på våra lokaler simhallar. Jag har dock endast varit närvarande vuxen vid simkalas där det krävs ett visst antal medföljande vuxna (1 per 4-5 barn har jag för mig).
Svar på tråden Bara medföljande i simhall - betala?