• Anonym (Brud)

    Rättighet att gå på bröllop?

    Min bror gifte sig utomlands för flera år sedan. Jag hade inte råd till biljetten, så gick inte. Han sa att jag kunde gå på hans svenska bröllop istället, så jag väntade på det. När han skulle få sitt första barn frågade jag om de inte skulle gifta sig snart och fick då svaret att de gifte sig borgerligt för ett halvår sedan. 

    Nu ska jag och min sambo gifta oss borgerligt med två vittnen. Jag berättade för mina syskon att det blir bröllop, men att jag inte orkar ha en fest pga mitt mående (är kroniskt sjuk). Min bror blev väldigt besviken. Han slutade svara när jag ringde och då jag vill ha honom och hans barn i mitt liv bjöd jag till slut in mina syskon på fika efter vigseln. Min sambos syster däremot vet inte ens om att vi ska gifta oss. Men min bror är inte tacksam. Han tycker att jag inte förstår hur andra känner sig och tycker att jag berättade om bröllopet alldeles för sent. Har förklarat att jag fick reda på att datumet blev godkänt en månad och en vecka inför vigseln. Nu känner jag mig arg och har ingen lust att ha honom där. Men det är väldigt lågt att dra in en inbjudan. Men ska jag behöva vara arg på mitt eget bröllop? Försöker prata med honom om det, men har svårt att förstå. 

  • Svar på tråden Rättighet att gå på bröllop?
  • Lönnsirap
    Anonym (Brud) skrev 2024-05-07 06:49:23 följande:
    Rättighet att gå på bröllop?

    Min bror gifte sig utomlands för flera år sedan. Jag hade inte råd till biljetten, så gick inte. Han sa att jag kunde gå på hans svenska bröllop istället, så jag väntade på det. När han skulle få sitt första barn frågade jag om de inte skulle gifta sig snart och fick då svaret att de gifte sig borgerligt för ett halvår sedan. 

    Nu ska jag och min sambo gifta oss borgerligt med två vittnen. Jag berättade för mina syskon att det blir bröllop, men att jag inte orkar ha en fest pga mitt mående (är kroniskt sjuk). Min bror blev väldigt besviken. Han slutade svara när jag ringde och då jag vill ha honom och hans barn i mitt liv bjöd jag till slut in mina syskon på fika efter vigseln. Min sambos syster däremot vet inte ens om att vi ska gifta oss. Men min bror är inte tacksam. Han tycker att jag inte förstår hur andra känner sig och tycker att jag berättade om bröllopet alldeles för sent. Har förklarat att jag fick reda på att datumet blev godkänt en månad och en vecka inför vigseln. Nu känner jag mig arg och har ingen lust att ha honom där. Men det är väldigt lågt att dra in en inbjudan. Men ska jag behöva vara arg på mitt eget bröllop? Försöker prata med honom om det, men har svårt att förstå. 


    Du kan naturligtvis dra tillbaka inbjudan Man inte utan att du själv framstår märklig. 
  • Anonym (Äh)

    Det var ju din bror som började bete sig märkligt, men det är en helt annan situation. Du kan gott och väl dra tillbaka inbjudan om du vill. Tycker inte du behöver tänka på att framstå som konstig, er relation är ändå piss som det ser ut.

  • Anonym (Brud)
    Lönnsirap skrev 2024-05-07 07:27:16 följande:
    Du kan naturligtvis dra tillbaka inbjudan Man inte utan att du själv framstår märklig. 
    Jag tror inte att jag kommer göra det. Det är som bäddat för mer bråk. 
  • Anonym (Brud)
    Anonym (Äh) skrev 2024-05-07 08:25:53 följande:

    Det var ju din bror som började bete sig märkligt, men det är en helt annan situation. Du kan gott och väl dra tillbaka inbjudan om du vill. Tycker inte du behöver tänka på att framstå som konstig, er relation är ändå piss som det ser ut.


    Tack för svar. Jag får fundera. 
  • Anonym (Brud)

    Saken är den att min syster är också bjuden till fikat nu. Hon beter sig bra och det känns bra att hon kommer. Men min bror... Om han bara kunde ändra sin attityd lite. 

  • Fjäril kär

    Din bror äger inte universum och har inte rätt att bestämma ett skit . Han får ta konsekvenserna av hur han betedde sig mot dig.  Varför ska du belöna hans skitbeteende med att bjuda in honom? 

    Låt han bli upprörd då så får folk se själv hur han är. 

  • Anonym (Va)

    Den som borde vara sur här är ju din man släkt. Sjukt konstigt att bjuda in den ena sidan men inte den andra. 

  • Anonym (Brud)
    Anonym (Va) skrev 2024-05-07 12:00:34 följande:

    Den som borde vara sur här är ju din man släkt. Sjukt konstigt att bjuda in den ena sidan men inte den andra. 


    Håller med. När vi till slut bjöd in mina syskon frågade jag om vi inte skulle bjuda hans släktingar också, men han sa nej. 

    Min syster tycker att det är lite jobbigt att det är en vardag mitt på dan. Pratade med henne nu och tror att vi firar med bådas sida av släkten en annan dag. Min bror fortsätter att bete sig dåligt och förstår inte vad han gör för fel.
  • Anonym (Brud)

    Vi kommer bara ha två vittnen på bröllopsdagen nu. Min syster vill fira en annan dag och vet inte riktigt vad som händer med min bror. Jag ska försöka smälta det här och hoppas på att vi får en toppendag! 

  • Anonym (Alexandra)

    Så rent strikt ska ni inte ha ett bröllop, utan bara en vigsel? Bröllopet är ju själva festen, och vigseln ceremonin där man blir äkta makar.

    Sen kan jag väl tycka att det känns lite larvigt hur du säger att du vill ha dina syskon och syskonbarn i ditt liv, men av någon anledning vill du gifta dig i hemlighet, utan att någon vet om det..? Varför inte bara säga att ni ska gifta er, även om ni inte har bröllopsfest efteråt? Jag skulle inte känna att mitt syskon "ville ha mig i sitt liv" om de gjorde nåt sånt. Vill man inte berätta om vad som händer i ens liv, för de människor man står nära?

  • Anonym (Brud)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-07 20:27:51 följande:
    Rättighet att gå på bröllop?

    Så rent strikt ska ni inte ha ett bröllop, utan bara en vigsel? Bröllopet är ju själva festen, och vigseln ceremonin där man blir äkta makar.

    Sen kan jag väl tycka att det känns lite larvigt hur du säger att du vill ha dina syskon och syskonbarn i ditt liv, men av någon anledning vill du gifta dig i hemlighet, utan att någon vet om det..? Varför inte bara säga att ni ska gifta er, även om ni inte har bröllopsfest efteråt? Jag skulle inte känna att mitt syskon "ville ha mig i sitt liv" om de gjorde nåt sånt. Vill man inte berätta om vad som händer i ens liv, för de människor man står nära?


    Du har missförstått. Det har aldrig varit i hemlighet. Det var min brors vigsel som var hemlig. Jag har berättat för dem om vår vigsel. 

    Det stämmer att det bara blir vigsel. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-07 20:27:51 följande:

    Så rent strikt ska ni inte ha ett bröllop, utan bara en vigsel? Bröllopet är ju själva festen, och vigseln ceremonin där man blir äkta makar.

    Sen kan jag väl tycka att det känns lite larvigt hur du säger att du vill ha dina syskon och syskonbarn i ditt liv, men av någon anledning vill du gifta dig i hemlighet, utan att någon vet om det..? Varför inte bara säga att ni ska gifta er, även om ni inte har bröllopsfest efteråt? Jag skulle inte känna att mitt syskon "ville ha mig i sitt liv" om de gjorde nåt sånt. Vill man inte berätta om vad som händer i ens liv, för de människor man står nära?


    Varför är det larvigt?
    De kanske inte är människor hon vill ha med på fester, men ändå vill ha kontakt med ibland.
    Folk har mycket åsikter om sådant som inte angår dem. Alla relationer är annorlunda, alla människor vill olika och TS och hennes blivande make gör PRECIS som de vill med inbjudningarna och fest/fika.

    En del människor är jobbiga att umgås med på större tillställningar för att de inte kan bete sig, kanske är TS bror en sådan. 
    TS bror har ingenting att göra med vem hon bjuder in, och till vad.
    Det angår bara TS och hennes man.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Brud) skrev 2024-05-07 20:43:47 följande:
    Du har missförstått. Det har aldrig varit i hemlighet. Det var min brors vigsel som var hemlig. Jag har berättat för dem om vår vigsel. 

    Det stämmer att det bara blir vigsel. 
    Eh, du skriver ju själv att din sambos syster inte ens vet om att ni ska gifta er? Varför har ni inte berättat det för henne? Hur kan du säga att det inte är en hemlighet, när inte ens båda era ursprungsfamiljer vet om det?
    Anonym (Brud) skrev 2024-05-07 06:49:23 följande:

    Min sambos syster däremot vet inte ens om att vi ska gifta oss. 



  • Anonym (Brud)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-07 23:41:12 följande:
    Eh, du skriver ju själv att din sambos syster inte ens vet om att ni ska gifta er? Varför har ni inte berättat det för henne? Hur kan du säga att det inte är en hemlighet, när inte ens båda era ursprungsfamiljer vet om det?
    Anonym (Brud) skrev 2024-05-07 06:49:23 följande:

    Min sambos syster däremot vet inte ens om att vi ska gifta oss. 


    Det är min sambo som ansvarar för den kontakten. Hon har precis fått reda på det iaf. 
  • Anonym (ffs)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-07 23:41:12 följande:
    Eh, du skriver ju själv att din sambos syster inte ens vet om att ni ska gifta er? Varför har ni inte berättat det för henne? Hur kan du säga att det inte är en hemlighet, när inte ens båda era ursprungsfamiljer vet om det?
    Anonym (Brud) skrev 2024-05-07 06:49:23 följande:

    Min sambos syster däremot vet inte ens om att vi ska gifta oss. 


    Det går alldeles utmärkt att ställa samma fråga utan att vara dryg.

    För övrigt framstår du som väldigt självcentrerad om du skulle tolka situationen att ett syskon ville ha en privat vigselceremoni som personligen riktad mot dig.
Svar på tråden Rättighet att gå på bröllop?