• Anonym (Trött)

    Dessa ändlösa problem!!!

    Så var det dags igen. Dags för en ny vända av silent treatment. Jag antar att jag borde ha vett nog att inte klaga, för det är faktiskt ganska skönt att slippa all kritik och vredesutbrott en stund.

    Nu har han, alltså sambon, ignorerat mig sedan igår kväll. Förr i världen så blev jag förkrossad av denna behandling. Nu för tiden är den något av ett andrum, en plats för rekreation och framtidsplaner. Jag börjar våga se en framtid utan honom. 

    Den här tråden är tänkt som en ventil för oss som lever i destruktiva relationer, och det oavsett om vi kommit dit hän att vi kallar dem destruktiva eller någonting annat. Just nu är den min tillflykt undan hans röst, vilken från ovanvåningen talar i telefonen och påminner mig om att han är kvar i mitt liv.

  • Svar på tråden Dessa ändlösa problem!!!
  • Anonym (aldrig en mebis)

    Det brukar kännas bättre om man gör något konstruktivt, som att ställa sig i bostadskö eller söka ett jobb med högre lön. 

    Du kanske inte är redo att dra ännu, men en dag...

  • Anonym (Trött)
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2024-05-07 20:05:55 följande:

    Det brukar kännas bättre om man gör något konstruktivt, som att ställa sig i bostadskö eller söka ett jobb med högre lön. 

    Du kanske inte är redo att dra ännu, men en dag...


    Ja. Jag söker jobb just nu faktiskt :)
    Han har fått utbrott och blivit galen varje gång jag förde på tal att jag vill arbeta, till förra året. Då plötsligt vände han 180 grader och snarare krävde att jag börjar jobba. Jag har dock svårt att få fast jobb efter så lång tid utanför arbetsmarknaden, men hopplöst ska det väl inte vara ändå.

    Håller tummarna för att han ska välja att åka till stugan då han är ledig nästan en vecka från och med idag.

    Jag börjar bli riktigt redo. Tillräckligt för att min utvägsplan ska vara nästan färdig. Jag är inte rädd för honom fysiskt men rädd att jag ska ångra mig och kasta bort allt jag har byggt upp för att kunna leva utan honom.
  • Anonym (Trött)

    Han bröt tystnaden nu på morgonen och deklarerade att det är slut.

    Känns skönt, men samtidigt aningen panikartat. Vet inte vilket mitt nästa steg ska bli.

  • Anonym (Tips)

    Lite tips som jag önskar att jag vetat om. 

    Ställ er i bostadskö. Kolla kommunens hemsida, där brukar de flestavärdarna listas. En del privatvärdar har inget kösystem. 
    kvalster.se kan man också hitta lgh. 

    Ta ut en tjuga eller en femtiolapp (eller den summan som inte skulle märkas så mycket)  när ni handlar. Är man gift utan avtal ska man dela på alla pengar på vars och ens konto.
    Lever man med en som konstant använder upp allt kan det vara en stor hjälp.
    Ev kan man då och då swisha en man litar på och skriva typ tack för lånet och så får man tillbaka de pengarna efter att skilsmässan gått igenom. (Om frågor uppstår kan man säga att man hade glömt plånboken och att personen då betalt åt en eller nåt)

    Förbered allt som går, läs på om rättigheter och skyldigheter. 

    Var inte 'snäll' och låt exet slippa undan underhåll. Är han medvetet sen, ta det via fk direkt för stt slippa tjafs.
    Su.man janske blir något mindre än om han betalar men å andra sidan får du den. 

    Är han otrevlig - kräv direkt att all kontakt utom akuta situationer tas skriftligt. Besvara inte elakheter, svara bara på det som rör barnen. 
    Använd ett särskilt tfnnr för honom om det är riktigt illa. 
    Spara det, du kan behöva bevis på hans beteende. 

    Var saklig i all kommunikation. 

    Vid ev tvist, hävda i första hand enskild vårdnad för dig, i andra hand gemensam. Om båda kräver enskild vårdnad har jag för mig att de måste döma till den enas fördel och risken är att det inte blir du. 

     

  • Anonym (Tips)
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-09 06:08:11 följande:

    Han bröt tystnaden nu på morgonen och deklarerade att det är slut.

    Känns skönt, men samtidigt aningen panikartat. Vet inte vilket mitt nästa steg ska bli.


    Andas, gör upp en plan. 

    Vem ska/kan bo kvar? 

    Ska du flytta? Kolla kvalster.se och ring privata värdar, de gar inte alltid kösystem. 

    Ska bostaden säljas? Kontakta/kolla upp mäklare. 

    Hur ska ni dela upp ekonomin, möbler etc? Ibland kan det vara värt att välja halva värdet av bohaget istället för att dela på det befintliga. 

    Finns barn? Vem ska de vara skrivna hos? Hur ska umgänget fördelas? 
    Tänk på att vid ev tvist står barnen oftast kvarskrivna i den gamla bostaden om den ska bebos av någon av er och därmed blir det utgångspunkt för skolplacering etc om båda inte kommer överens om annat. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Tips) skrev 2024-05-09 06:40:45 följande:
    Andas, gör upp en plan. 

    Vem ska/kan bo kvar? 

    Ska du flytta? Kolla kvalster.se och ring privata värdar, de gar inte alltid kösystem. 

    Ska bostaden säljas? Kontakta/kolla upp mäklare. 

    Hur ska ni dela upp ekonomin, möbler etc? Ibland kan det vara värt att välja halva värdet av bohaget istället för att dela på det befintliga. 

    Finns barn? Vem ska de vara skrivna hos? Hur ska umgänget fördelas? 
    Tänk på att vid ev tvist står barnen oftast kvarskrivna i den gamla bostaden om den ska bebos av någon av er och därmed blir det utgångspunkt för skolplacering etc om båda inte kommer överens om annat. 
    Tusen tack för dina fina råd! 

    Vi bor i hyresrätt. Antagligen får han bo kvar eftersom att jag måste söka alla jobb jag kan och troligen behöver flytta dit jag får anställning.

    Jag har betalningsanmärkningar, men kommer inom kort att ärva en större summa pengar så jag hoppas att jag kan ordna lämpligt boende ändå.

    Vi har tack och lov inga gemensamma barn.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-09 07:05:47 följande:
    Tusen tack för dina fina råd! 

    Vi bor i hyresrätt. Antagligen får han bo kvar eftersom att jag måste söka alla jobb jag kan och troligen behöver flytta dit jag får anställning.

    Jag har betalningsanmärkningar, men kommer inom kort att ärva en större summa pengar så jag hoppas att jag kan ordna lämpligt boende ändå.

    Vi har tack och lov inga gemensamma barn.

    Det förenklar det hela en hel del, att ni inte har barn ihop. 


    Är ni gifta så går ju skilsmässan snabbt om det inte finns barn under 16 år som bor med er stadigvarande. 


    Se till att den går igenom innan du ärver utifall att arvet inte är villkorat som enskilt för dig. 


    Söker du jobb på orter där det är ont om arbetskraft så kan de i vissa fall hjälpa till med bostad, iaf en tillfällig. Annars så tipsar jag om att skaffa en husvagn och försöka få hyra en året runtplats på en camping. Ibland kan campingar ha husvagnar ståendes som de hyr ut. 


    Har du inget körkort kan man annonsera på tex facebook efter någon som kan ställa den på plats åt en. 


    Skolor/förskolor  och äldreboenden brukar ha ont om vikarier så man får ofta arbeta så mycket man vill. Nu stramas det förvisso åt i många skolor men att ställa sig som vikarie kostar ju inget. 

  • Anonym (Tips)

    Fast så klart, om det är du som har barn så kan det bli meckigt att bo i en husvagn  

  • Anonym (aldrig en mebis)

    Första tipset är att skilja ekonomin, alltså om ni har gemensamt konto så tar du hälften av de pengarna och för över till ditt personliga konto, så inte han får för sig att hitta på galenskaper.

    Du ska givetvis betala gemensamma utgifter så länge ni bor under samma tak. men du ska inte riskera att han blåser dig, eller ballar ur och slutar betala hyran så du får nya anmärkningar.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Tips) skrev 2024-05-09 07:38:47 följande:

    Fast så klart, om det är du som har barn så kan det bli meckigt att bo i en husvagn  


    Äh, de är stora. 🤐😉

    Jag är påväg ca 40 mil bort. Barnen får komma efter nästa år. Det blir ett år heltid hos pappa, och sedan flyttar de till mig.

    En person nära mig ryckte i några väl valda trådar. Det ser ut som att jag har jobb över sommaren, även om det inte är helt klart än.👍 

    Sambon tycker inte att det är så bråttom helt plötsligt. Så förutsägbart....

    Helsike vilken energi jag fick! Även fast detta ändå känns jättejobbigt så är jag friiiiiiii!!!!! Yes!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2024-05-09 10:03:31 följande:

    Första tipset är att skilja ekonomin, alltså om ni har gemensamt konto så tar du hälften av de pengarna och för över till ditt personliga konto, så inte han får för sig att hitta på galenskaper.

    Du ska givetvis betala gemensamma utgifter så länge ni bor under samma tak. men du ska inte riskera att han blåser dig, eller ballar ur och slutar betala hyran så du får nya anmärkningar.


    Han har tagit 100% kontroll över alla tillgångar sedan år tillbaka.

    Det han inte fattat är att jag återkultiverat mina gamla skyddsnät. Jag fick just låna pengar så det täcker en liten period. Jag kan göra detta då jag ju har pengar påväg in även fast det kommer att ta tid att få loss dem.

    Jag ska tänka på att kolla att alla räkningar är betalda. Tack! Tror dock inte att han kommer att göra så mot sig själv.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Trött) skrev 2024-05-09 11:20:14 följande:
    Äh, de är stora. 🤐😉

    Jag är påväg ca 40 mil bort. Barnen får komma efter nästa år. Det blir ett år heltid hos pappa, och sedan flyttar de till mig.

    En person nära mig ryckte i några väl valda trådar. Det ser ut som att jag har jobb över sommaren, även om det inte är helt klart än.👍 

    Sambon tycker inte att det är så bråttom helt plötsligt. Så förutsägbart....

    Helsike vilken energi jag fick! Även fast detta ändå känns jättejobbigt så är jag friiiiiiii!!!!! Yes!
    Tjoho! Så roligt! Det kommer att bli bra detta. 
  • Anonym (Trött)

    Det går upp och sedan ned. Nu är jag ledsen och sörjer det som aldrig var och aldrig kan bli.

    Dessvärre är han sådär urgullig nu. Det gäller att hålla i beslutet.

  • Anonym (Hur)

    hur kan du tillåta dig själv att bli behandlad på ett sånnthär sätt? 


    varför sättee du inte dig själv i första rummet? 


    du måste inse ditt värde, att du är värd att bli älskad och behandlad rätt

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Hur) skrev 2024-05-09 20:55:52 följande:

    hur kan du tillåta dig själv att bli behandlad på ett sånnthär sätt? 


    varför sättee du inte dig själv i första rummet? 


    du måste inse ditt värde, att du är värd att bli älskad och behandlad rätt


    Bra frågor. 
Svar på tråden Dessa ändlösa problem!!!