• Anonym (Fjosse)

    Hur mycket störning är okej i i lägenhet?

    Flyttade in på bottenvåningen i mindre bostadshus. Bor en barnfamilj med rätt många barn och udda dygnsrytm ovanför.

    De väsnas rätt ofta och särskilt sent på kvällen. Sommarlovet var rena mardrömmen men hade överseende då mina barn låter en del, iaf på dagarna.

    Men med tiden har tålamodet trytit och nu hörde jag av mig till hyresvärden om vad man ska tåla egentligen. Förklarade att de kan skrika, bråka, vråla, smälla i dörrar och banka i golvet, både dag som sen kväll.

    Kan höra dem framåt midnatt och efter ibland. En gång var jag och ringde på för att de satt och skrapade i golvet mitt i natten men då blånekade man helt.

    Hyresvärden tyckte jag verkade okänslig och menade att man måste få röra sig i bostaden på dagarna. Tycker däremot inte att smälla i dörrar är att röra sig normalt i en bostad oavsett om det sker på dagen.

    Vet inte hur mycket man ska behöva tåla egentligen. När mina barn klagar på att de var svårt att sova då är det ju lite illa tänker jag...

  • Svar på tråden Hur mycket störning är okej i i lägenhet?
  • Anonym (Kamera)

    Dokumentera störningarna. Skriv upp dag och tid, gärna spela in ljuden. Sedan pratar du med värden igen. Finns det fler grannar som störs är det bra om de också anmäler störningarna.

    Givetvis måste barn få låta, men det finns ju gränser över acceptabelt ljud från stora barn, och nattetid mellan 22-07 oftast ska det ju vara tyst av hänsyn till grannarna.

  • Anonym (Fjosse)

    Tror jag gjort försök att spela in men hördes väldigt dåligt.

    De föreslog också att jag skulle ringa störningsjouren men känns lite extremt, särskilt då jag inte vet när de kommer. Är ju snarare om det är nån som har rejvfest mitt i natten.

  • Anonym
    Anonym (Fjosse) skrev 2024-05-08 21:56:12 följande:
    Hyresvärden tyckte jag verkade okänslig och menade att man måste få röra sig i bostaden på dagarna.
    Verkar ju lite trögt. De flesta hade nog tyckt att du tvärtom var för känslig. Det var ju därför du ens frågade.
  • Pehrmedh

    Man får nog föra ganska så mycket liv mellan klockan 07 till 22, men timmarna mellan de klockslagen ska det vara tyst.

    Du får dokumentera med anteckningar och kanske även ljudinspelningar om du tänker föra saken vidare.

  • Anonym (Aldrig)

    Man får aldrig störa sina grannar, det är utgångspunkten. 

    Men, i ett flerfamiljshus får kan tåla lite ljud, särskilt från [lekande] barn. 

    Vanligen har hyresvärden en tid, ofta mellan 22-07, då man ska visa extra mycket hänsyn. 

    Det du kan göra är att dokumentera och spela in eller ringa störningsjouren samt tala med din hyresvärd. Det är sällan en barnfamilj blir vräkt för att de väsnas dock. 

    I slutändan flytta om det inte blir någon ändring. Då bör du påpeka för de som kommer för att titta på bostaden att grannarna väsnas. Kanske får värden då upp ögonen för problemet. 

  • ElaineBenes

    Bor det fler än du och denna familjen i huset? Då kan säkert de intyga att de väsnas också även om de inte bor under familjen. 
    Jobbigt om de nekar också, alla vettiga människor skulle ju skämmas och be om ursäkt för att de inte fattat att det hörs till grannen 

  • Anonym (Kamera)
    Pehrmedh skrev 2024-05-09 00:21:11 följande:

    Man får nog föra ganska så mycket liv mellan klockan 07 till 22, men timmarna mellan de klockslagen ska det vara tyst.

    Du får dokumentera med anteckningar och kanske även ljudinspelningar om du tänker föra saken vidare.


    Det får man inte. Föra extremt mycket ljud alltså. Däremot är det ok att man hörs. Tex är det ok att barn leker, man får borra upp en tavla, ha normalt ljud på TV, spela musik osv.
    Men man får inte tex vräka på musik på högsta volym bara för att klockan är mellan 7-22. Tumregeln är att aldrig störa men att få göra normala levnadsljud. Vissa hus är ju mer lyhörda än andra också.
    Vad gäller barn är svårt, att de leker får man acceptera. Men man måste inte acceptera tex bollek inomhus och höga smällar i dörrarna. Att de skriker får man acceptera om de är små bebisar, i trotsåldern osv, men är de äldre så ska man givetvis inte behöva acceptera gallskrik hela dagarna från större barn. Men svårt att veta exakt var gränsen går när det gäller barnljud.
  • Anonym (Barn)

    Om det är liv precis hela tiden så som du beskriver så låter det ju lite väl mycket.


    Låter även som att det är väldigt lyhört där du bor. Har bott granne med barn där det inte alls låter så mycket trots gråtande och lekande barn. 

    Det där med att det ska vara tyst på natten. Självklart ska man försöka. Men har själv haft spädbarn och de bryr sig inte om det är natt eller dag. Om ett spädbarn får för sig att skrika och gråta mitt i natten och är otröstlig i en timme ja då är det så hur man än försöker trösta barnet. Vissa små barn får ont i magen och vad kan man göra när alla tröstförsök/åtgärder inte hjälper.


    Men det man kan påverka så visst tycker jag att föräldrar bör försöka att se till så de inte lever rövare och låter hejvilt. Sunt förnuft.

  • Anonym (JB)

    Ring störningsjouren. Vilka idioter till grannar du har!

    Klarar man inte av att visa hänsyn ska man inte bo i lägenhet utan får flytta ut i ett ensamt hus i skogen. 

  • Anonym (sven)
    Anonym (Fjosse) skrev 2024-05-08 22:48:06 följande:

    Tror jag gjort försök att spela in men hördes väldigt dåligt.

    De föreslog också att jag skulle ringa störningsjouren men känns lite extremt, särskilt då jag inte vet när de kommer. Är ju snarare om det är nån som har rejvfest mitt i natten.


    Det låter snarare som att du överdriver störningarna. Har varit med om grannar som är extremt känsliga.
  • Pehrmedh
    Anonym (Kamera) skrev 2024-05-09 08:48:05 följande:
    Det får man inte. Föra extremt mycket ljud alltså. Däremot är det ok att man hörs. Tex är det ok att barn leker, man får borra upp en tavla, ha normalt ljud på TV, spela musik osv.
    Men man får inte tex vräka på musik på högsta volym bara för att klockan är mellan 7-22. Tumregeln är att aldrig störa men att få göra normala levnadsljud. Vissa hus är ju mer lyhörda än andra också.
    Vad gäller barn är svårt, att de leker får man acceptera. Men man måste inte acceptera tex bollek inomhus och höga smällar i dörrarna. Att de skriker får man acceptera om de är små bebisar, i trotsåldern osv, men är de äldre så ska man givetvis inte behöva acceptera gallskrik hela dagarna från större barn. Men svårt att veta exakt var gränsen går när det gäller barnljud.
    Finns såklart en gräns, men den är högt satt.
  • Anonym (Samma sits)

    Sitter lite i samma sits och jag säger bara ring störningsjouren! Absolut om dom stör på nätterna då ska det vara tyst! Våran störningsjour kommer ut och lyssnar i trapphuset och om dom hör ljud ringer dom på och meddelar att grannarna stör. Har pratat med våran bovärd och dom hänvisar dit då dom får det på papper att grannarna verkligen har stört!
    Har ringt störningsjouren 1 gång på grannarna, dom började hamra i lägenheten vid midnatt! Väckte upp hela huset
    Sen vet jag andra grannar ringt då dom även stampar omkring med skor inomhus sent på kvällarna. Hittills har störningsjouren gett dom varningar då sånt inte är okej!
    Sen att dom lever om även konstant dagtid är nåt vi påpekat för bovärden som haft samtal med dessa grannar och då lugnar det ner sig ett tag iaf.

Svar på tråden Hur mycket störning är okej i i lägenhet?